باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

چه کسانی روزه بگیرند چه کسانی روزه نگیرند

به طور کلی افرادی که دچار بیماری‌های سخت هستند، قوای جسمانی ضعیفی دارند و کمبود آب و تشنگی برای آنها ضرر دارد، نباید روزه بگیرند.

ایرج خسرو نیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: افراد مسنی که ضعف عمومی و بی‌حالی دارند و یا به اختلال فشار خون،خونریزی معده و دستگاه گوارش، بیماری‌های قلبی و عروقی جدید مبتلا هستند لازم است از روزه گرفتن پرهیز کنند. 

وی تاکید کرد:برخی بیماری ها نیز وجود دارند که افراد در صورت ابتلا ، زیر نظر پزشک می‌توانند این فریضه الهی را ادا کنند. 

مبتلایان به بیماری های قلبی هم می‌توانند روزه بگیرند
افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند،‌با توجه به سن،وزن،موقعیت جسمی و روحی و با انجام آزمایشات با رعایت رژیم غذایی مناسب می توانند روزه بگیرند. 

رضا افجه متخصص جراحی قلب و عروق در خصوص بیماران قلبی گفت: به طور تقریبی همه افرادی که مشکلات فشار خون، چربی خون و مشکلات عروقی رنج می‌برند، قادر به تحمل گرسنگی و تشنگی هستند اما به شرایط فرد و بیماری او بستگی دارد.

به گفته‌ وی به مبتلایان فشار خون توصیه می شود: زیر نور آفتاب قرار نگیرند و پیرو رژیم غذایی پزشک باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. 

روز‌ه‌داری دیابتی‌ها 
بیماران قندی از نظر درمان به 3 گروه تقسیم می ‌شوند، گروهی که انسولین استفاده می کنند گروهی که داروهای خوراکی مصرف می‌کنند و گروهی که ملزم به اجرای رژیم غذایی مشخص هستند.

در خصوص افراد مبتلا به بیماری قند اظهار داشت: افراد از هر گروه درمانی با توجه به آزمایشات لازم قادر به روزه گرفتن هستند اما بازهم باید به توصیه‌های پزشکی توجه کنند. برای مثال به فرد مبتلا به دیابت نوع 1 توصیه می‌شود، در صورت خوردن وعده‌ی سحری سبک،انسولین نوبت صبح را مصرف نکنند و یا اگر وعده‌های سحری سنگینی داشتند، انسولین را با تعداد پایین مصرف کنند. 

با توجه به این گزارش برای بیمارانی که اصرار به روزه گرفتن دارند مانعی وجود ندارد اما این امر باید زیر نظر پزشک مربوطه صورت گیرد. 




گزارش از یاسمن قاسمی 



انتهای پیام/


برچسب ها: روزه ، قلب ، دیابت ، افطار ، انسولین ، سحری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار