سامان سالور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بخش خصوصی اساس سینما است/ نقد درسینما محروم مانده است

کارگردان "تمشک" گفت: امیدوارم از بخش مستقل حمایت شود چون اساس سینما یعنی بخش خصوصی و این بخش با ساخت فیلمهای خوب اگر قوت پیدا کند و روی پای خود بایستد به نفع سینما خواهد بود.

سامان سالور کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص حمایت از بخش خصوصی‌ سینما و بازخورد آن در آینده گفت: متاسفانه و خوشبختانه چند سالی است در سینما اغلب سرمایه اصلی را بخش خصوصی‌ یا یک نهاد به شکل مستقیم یا غیر مستقیم تامین می‌کند که آن هم تعاریف خودش را دارد و بعضا فیلمهای سفارشی و متوسطی در این سیستم ساخته می‌شود.

وی افزود: امیدوارم از بخش مستقل حمایت شود چون اساس سینما یعنی بخش خصوصی و این بخش است که فیلمهای خوب می‌سازد و به طور قطع اگر قوت پیدا کند و روی پای خود بایستد به نفع سینما خواهد بود.

سالور در خصوص درخواستش به عنوان کارگردان از مدیر عامل جدید خانه سینما بیان کرد: به هر حال انجام کار صنفی در همه جا سخت است و سینما هم سختیهای خودش را دارد. خواسته من به عنوان کارگردان ایجاد همدلی بین سینماگران، حمایت از صنوف مختلف سینمایی، توجه ویژه به بخش اقتصادی افراد کم کار و فراهم آوردن حداقلها برای آنها، توجه بیشتر به بخش بیمه خدمات اجتماعی و بیمه بازنشستگی است.

وی افزود: آقای میرکریمی شخصی است که با آدمها، روابط و اصل سینما به خوبی آشنا و از جنس خود سینما است که امیدوارم بتواند به عنوان مدیر عامل صنوف مختلف را حمایت کرده و سینما را از این رکودی که گریبان‌گیر آن شده جدا کرده و سینمایی جسور، بهتر،‌پربیننده و اقتصادی‌تری را ایجاد کند.

سالور ادامه داد: سینماگران در تمام دنیا هر از چند سال یک اثر هنری را تولید می‌کنند اما سینماگران ما به خاطر رفع مشکل اقتصادی در طول سال چندین کار را هم زمان تولید می‌کنند که این موضوع ازکیفیت اثر کاسته و جذابیت خود را از دست می‌دهد.

وی در خصوص مقوله نقد در سینمای ایران و تعارفاتی که در این زمینه بین سینماگران رایج شده بیان کرد: متاسفانه سالها است که نقد فیلم راهی است که به خطا می‌رود و این اتفاق به جایی رسیده که سینماگران جوان، فیلمبردار خوب، تدوین‌گر جویای نام و بازیگر از بخش نقد ما محروم مانده است.

وی افزود: یکی از دلایل عقب ماندگی نقد تعارفات شرقی است که بین سینماگران رایج شده و بخشی از آن زود رسیدن به بهترین و بالاترین چیزها یعنی شدت و ثروت در این باره است.

وی ادامه داد: مقوله نقد جزو آن دسته موضوعاتی است که شهرت و ثروت زیادی در آن وجود ندارد و برای رسیدن به نقطه اوج باید راه زیادی را طی کرد.

سالور ادامه داد: دیگر از منتقدانی چون احمد طالبی‌نژاد، جواد طوسی و جهان بخش نورایی خبری نیست وشاهد جریان مستمر نقد جدی در سینمای ایران نیستیم.

کارگردان فیلم "تمشک" افزود: نبود نقد جدی و مستمر باعث شده سینما مملو ازتعارفات بین منتقدان و سینماگران شود. جمعی از منتقدان با فیلم‌سازان رابطه خوبی دارند پس برای آنها خوب می‌نویسند اما اگر فیلم‌ساز را نشناسند نقدهای منفی و ضد او را خواهند نوشت.

سالور تصریح کرد: جریان نقد نتوانسته یک چهره جدی، جوان‌ باسواد و هوشمند تاثیرگذاری را به وجود بیاورد که امیدوارم با برنامه‌ریزی بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

سالور در ادامه در خصوص مشکلات سینمایی هنر و تجربه گفت: با وجود اینکه فیلمهای خوب و دیدنی را در این بخش وجود دارند اما از لحاظ اکران مهجور مانده است و اگر مشکلات نمایش فیلمها از بین برود به طور قطع تماشا با معرفت و با هوش سینمای ایران از این فیلمها استقبال خواهد کرد و فیلمها جای خود را بین مردم بیشتر باز می‌کنند.

سالور خاطرنشان کرد: امیدوارم که سینمای ایران به جوانان و به ایجاد سینمای مستقل، جسور و نواندیش توجه کند و چهره‌ها و تفکر نو را به سینما معرفی کند. منظور از چهره نو به معنای سن و سال نیست چون ممکن است یک فیلم ساز مسن باشد اما نگاهش نگاهی جوان و جدید باشد.

سالور در پایان گفت: سینمای ایران باید به غیر از بخش بدنه اقتصاد توجه بیشتری به سینمای هنر و تجربه کند چون این نوع سینمای است که در همه جای دنیا از ایران انتظار دارند و توانسته همیشه پرچم سه رنگ ما را به عنوان سینمای ایران بالا برده و در مجامع فرهنگی باعث افتخار شود.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار