برای جبران یک درخت آسیب دیده نیاز به سال ها وقت و هزینه است

در روزهایی که مشکلات زیست محیطی بیش از پیش خودنمایی میکند ،دیگر وقتش رسیده بطور جدی به آن توجه کنیم ، بیابان زدایی و جنگل افزایی یکی از مهمترین عوامل در حل مشکلات زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ۱۷ ژوئن  به عنوان روز جهانی بیابان زدایی نام گذاری شد تا بهانه ای برای همکاری مردم و دولت ها در مهار پدیده مهم بیابان زدایی در جهان باشد امـــــــــا تا کنون چقدر در تحقق این امر موفق بوده ایم کمـــی مبهم است ...

باتوجه به معضلات مختلف زیست محیطی که همه را درگیر خود کرده است دیگر وقتش رسیده که بطور جدی به مسائل زیست محیطی و پیرامون آن توجه ویژه ای داشته باشیم .

بیابان چیست ؟

بیابان سرزمین گسترده ای است که به نوعی از منطقه خشک و کم باران در جغرافیای کره زمین گفته می شود و بخاطر بارندگی سالیانه کم ، دارای پوشش گیاهی کم است و همچنین دارای آسیب های زیست محیطی بسیاری می باشدکه بطور خلاصه می توان گفت : به دلیل اینکه بیابان ها برای کاشت انواع گیاهان نامناسب است عملا با ازبین رفتن جانوران  محیط زیست و بطور مستقیم باعث بیماری های مختلف ، فقر ، مهاجرت و دیگر مشکلات اقتصادی میان انسان ها می شود .

۱۷ ژوئن ۱۹۹۴ مصادف با ۲۷ خرداد ۱۳۷۳ کنوانسیون بیابان زدایی سازمان ملل متحد تشکیل شد و ایران جزو اولین کشورهایی بود که به آن پیوست و علاوه بر آن ایران با تشکیل کمیته ملی بیابان زدایی تلاش برمقابله با پدیده بیابان زایی میکند .

اسماعیل کهرم کارشناس و مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در خصوص جلوگیری از بیابان زایی اظهار کرد : باتوجه به معضلات زیست محیطی که گریبان گیر جامعه و مردم شده است، جنگل ، یکی از عوامل مهم بازدارنده از بیابان زایی و آثارمنفی آن نظیر ریزگردها و آسیب های زیست محیطی و عدم تعادل اکوسیستم  است .

وی ادامه داد :بگونه ای که هر هکتار جنگل ۷ تن ریزگردها را جذب می کند و این رقم کمی نیست و می تواند بخش زیادی مشکلات ناشی از پدیده بیابان زایی و پدیده ریزگردها را مانع و یا حداقل کنترل کند .

کهرم با اشاره به وظیفه مردم تصریح کرد : همه ی مردم و دولت باید در حفظ جنگل ها و فضای سبز دقت و کنترل داشته باشند زیرا برای بزرگ شدن یک نهال کوچک سال ها زمان ، هزینه و مراقبت صرف می شود و طبیعتا جبران یک درخت نابود شده بهای زیادی را باید پرداخت کرد.

وی در پایان تاکید کرد : راهکارهایی نظیر جلوگیری از ساخت و ساز سدها ، جنگل کاری ، احیارود و رودخانه ها و ... از عوامل جلوگیری  آثار بیابان زایی ، ریزگردها و آلودگی های هوا است .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار