تبریز؛

مالیات بر درآمد باید تابع چهارچوب‌های قانونی باشد

فرماندار شهرستان تبریز با تاکید بر اینکه توقع داریم مالیات در کشور به طور متوازن و بر اساس واقعیت درآمد اصناف و صاحبان مشاغل تحقق یابد، اظهار کرد: مالیات بر درآمد باید از چهارچوب‌های قانوتی تبعیت کند.

به گزارشخبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز ،شهرتی‌فر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات امور مالیاتی اصناف شهرستان تبریز، افزود: این جلسات برای تقویت رابطه دو سویه دولت با اصناف و کسبه و تولیدکنندگان است که می‌تواند موجب هماهنگی‌های بیشتر شود.

وی با اشاره به اهمیت مالیات خاطرنشان کرد: از نظر مبانی علم اقتصاد، کشورهایی می‌توانند به خوبی اداره شوند که مالیات بر درآمد عادلانه و منطقی را از صابحان مشاغل و اصناف دریافت کنند.

شهرتی‌فر با بیان اینکه در اقتصاد ایران سال‌هاست که دولت با تکیه بر درآمدهای نفتی اداره می‌شود و بسیار تحت تاثیر نوسان های قیمت نفت قرار دارد، اظهار داشت: عوارض منفی اقتصاد تک محصولی مشکلات متعددی را متوجه کشور کرده و می‌کند.

وی بر اینکه اقتصاد کشور باید بر تولید و فعالیت بیشتر متکی باشد تاکید کرد و با اشاره به نقش تولید در خروج از رکود اقتصادی گفت: وقتی کشور در شرایط رکود اقتصادی است ضرورت دارد همه دست در دست هم دهند تا از این وضعیت خارج شویم.

فرماندار تبریز اضافه کرد: تورم کنترل شده و به سوی رونق اقتصادی در حال حرکت هستیم اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم این رونق و رشد در اقتصاد محقق شده است.

شهرتی‌فر با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در تکیه بر درآمدهای نفتی و هزینه کرد آن در مسائل جاری، تصریح کرد: روش غلط، نتیجه  غلط به دنبال دارد و دولت تدبیر و امید نه تنها اصراری به ادامه روش غلط نداشته، بلکه تلاش دارد با بهره مندی از نظرات کارشناسان اوضاع اقتصادی را سامان دهد.

در این جلسه، همچنین نماینده‌های اتحادیه‌های اصناف مختلف به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

صندوق مکانیزه(پوز فروشگاهی) یکی از مواردی بود که برای تمامی اصناف مشکلاتی را ایجاد کرده بود.تمامی اصناف سی اتحادیه موظف به خریداری و استفاده از این دستگاه در فروشگاه‌ها و مغازه های خود هستند در غیر این صورت نه تنها مشمول معافیت های مالیاتی نمی شوند بلکه متحمل جریمه نیز خواهند شد. که نمایندگان اتحادیه های مختلف خواستار بازنگری در این بخشنامه مصوب شدند تا الزام این قانون برداشته شده و تفکیکی بین واحدها برای مجهز شدن به این دستگاه صورت بگیرد.

افزایش غیرنظام مند مالیات‌ها (افزایش های چند برابری)، انتقاد از عدم اشراف و اطلاعات کامل ماموران مالیاتی از اصناف بازار و غیر کارشناس بودن آنها و نیز انتقاد اتحادیه زرگران و طلا و جواهد از نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده جزو مسائل و مشکلاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

همچنین نمایندگان اتحادیه ها نسبت به نحوه برگزاری جلسات کمیسیون هیئت های حل اختلاف مالیات اصناف منتقد بوده و خواستار افزایش اختیارات اتحادیه ها در این کمیسیون برای بررسی دقیق تر مسائل مالیاتی اصناف مختلف و نیز دقت بیشتر در بررسی پرونده ها شدند.

فرماندار تبریز در پاسخ به مشکلات و مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان اتحادیه ها، این جلسه را برای کاهش و برطرف کردن مشکلات دانست و اظهار داشت: برخی از مسائل و مشکلات مطرح شده دارای منع قانونی است که این موارد از طریق انعکاس به نمایندگان مجلس و درج در گزارش ها قابل پیگیری است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با اشاره به لزوم حضور افراد با سواد و جدی در کمیسیون های حل اختلافات مالیاتی اظهار داشت: حضور افراد جدی و با حوصله موجب ارتقای مجموعه مالیاتی می‌شود.

رضا حسینی با تاکید بر حمایت دستگاه های اقتصادی استان از کمیسیون های مالیاتی با حضور اتحادیه های اصناف، تاکید کرد: قانون باید شفافیت داشته باشد و ما نیز آن بخش از مشکلات اقتصادی را که مربوط به سیاست کلان اقتصادی است به وزیر امور اقتصاد و دارایی منتقل می کنیم.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم جامعه ای تحول گرا داشته باشیم باید به مسائل و مشکلات تولید کنندگان و فعالان اقتصادی و اصناف گوش بسپاریم.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: در شرایطی به سر می بریم که مشکلات بودجه ای و نوسانات قیمت نفت فشار را از محل درامدهای دیگر بر حوزه مالیاتی منتقل کرده است.

رسول رسولی بزرگترین موهبت کشور را امنیت خواند که مرهون خون شهدا است و گفت: اداره کشور هزینه بر است و در اصلاحات اقتصادی مد نظر دولت، بخش عمده آن باید از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود.

یادآور می شود، جلسه حل مسائل و مشکلات امور مالیاتی اصناف شهرستان تبریز به ریاست فرماندار تبریز و با حضور مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان و نمایندگان اتحادیه‌های اصناف برگزار شد.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.