گزارشی درباره وندال‌ها؛

زخم یادگاری‌ها بر دیوار شهر

رفتارهایی که هیچ تطابقی با زندگی اجتماعی ندارند و با تخریب آگاهانه اموال عمومی، چهره شهر را زشت و ناپسند می‌کند.

زخم یادگاری‌ها بر دیوار شهربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شاید با شنیدن واژه یادگاری خاطرات دوران کودکی در وجود بعضی افراد زنده شود که با نوشتن و یا حکاکی روی بدنه درخت و نیمکت، به اصطلاح یادگاری از خود به جا می‌گذاشتند.

برخی افراد انجام این کار را هنرمندانه و راهی برای کسب هویت اجتماعی در جمع دوستانشان می‌دانند و از آنجایی که این رفتارها هیچ تطابقی با قوانین زندگی اجتماعی ندارند و به آن وندالیسم می‌گویند.

*وندال ها به جان شهر می‌افتند

وندالیسم به معنای هرج و مرج طلبی ضد شهر و تخریب اموال عمومی است که این رفتار نشانه روحیه بزهکارانه و تخریب آگاهانه اموال عمومی و سلب آسایش اجتماعی است.

دکتر ابراهیم مقدم روانشناس در خصوص اینگونه افراد مي گويد: کسانی که دارای روحیه بزهکار هستند در طبقه وندالیسم قرار دارند که این افراد تمایل زیادی به کنده کاری دارند که براساس یافته ها پسران نوجوان و جوان بیش از دختران به وندالیسم یا نوعی خشونت روی می آورند.

*چگونه وندال ها به وجود می‌آیند

بعضی از افراد به خاطر پرخاشگری و حس ناکامی در کارهایشان و نداشتن اعتماد به نفس حرف های خود را به صورت کنده کاری بیان می‌کنند و می‌توان آنها را تخریب گر و یا وندال نامید.

ابراهیم مقدم درباره طبقه اجتماعی وندال ها افزود: وندال ها به طبق خاص تعلق ندارند و محدود به محل خاصی از شهر نمی‌شوند و یک خرابکار اعمال ناهنجار خود را در همه جای شهر به نمایش می‌گذارد و محدودیتی برای آسیب زدن به فضای عمومی نمی‌شود.

*رفتارهایی که چهره شهر را زشت می‌کنند

چه خوب است که افرادی که دست به چنین حرکاتی می‌زنند کمی هم به این فکر کنند که این اشیا بیت المال هستند و جدایی از این تفکر کمی به حفظ محیط زیست و نمای شهری باشند.

گزارش : زهرا ملک لو

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار