رئیس مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضائیه خبر داد:

ایلام، یزد، تهران، سه استان جرم خیز کشور هستند

معاون قوه قضائیه گفت: سه استان ایلام، یزد، تهران جرم‌خیزترین استانها در دادسراهای کشور را تشکیل می‌دهند.

ایلام، یزد، تهران، سه استان جرم خیز کشور هستندبه گزارش خبرنگار حوزه قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در نشست خبری امروز سه شنبه با اشاره به جرم‌خیز ترین استان‌عها در دادسراها اظهار کرد: استان ایلام با 8 هزار و 220 پرونده و استان یزد با 6 هزار و 780 پرونده و استان تهران با 6 هزار و 109 پرونده وارده به دادسراها سه استان جرم‌خیز کشور هستند.

در همین راستا سیستان و بلوچستان با 2 هزار و 948 پرونده، استان قم با 3 هزار و 95 پرونده و زنجان با 3 هزار و 559 پرونده وارده به دادسراها کم جرم‌خیزترین استان‌ها در کشور را رقم می‌زنند.

رئیس مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر اینکه قوه قضائیه در سال گذشته سال پرکاری را گذرانده است بیان داشت: در سال گذشته سامانه سجا که در اختیار قوه قضائیه است بالغ بر 10 میلیون و 866 هزار پرونده در مراحل مختلف قوه قضائیه را ثبت کرده است که در این زمینه قوه قضائیه فشار مضاعفی را متحمل شده است.

وی ادامه داد: از 10 میلیون و 866 هزار پرونده وارده تعداد 5 میلیون 411 هزار و 938 پرونده یکتا در قوه تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به اینکه در سال 93 در شعب دیوان عالی کشور 36 هزار و 300 پرونده وارده وجود داشته است تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد یکی از موفق‌ترین بخش‌های قوه قضائیه دیوان عالی کشور بوده که علی‌رغم افزایش 14.5 درصدی پرونده های وارده موفق شده ، مانده های پرونده‌هارا نسبت به سال 92 ، 55 درصد کاهش دهد و به عبارتی 5 هزار و 373 پرونده از تعداد مانده های پرونده‌ها در شعب دیوان عالی کشور کسر شده است.

معاون قوه قضائیه گفت: در سال 93 حدود 4 میلیون پرونده وارد دادگاه های عمومی شده که در مقایسه با سال 92 3.5 درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم فعالیت در شعب، دادگاه های عمومی موفق شدند یک درصد از مانده پرونده‌ها را که بیش از 8 هزار و 500 پرونده بوده است را کسر کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری با تاکید بر اینکه 2 میلیون و 260 هزار پرونده وارد دادگاه های حقوقی و یک میلیون 750 هزار وارد دادگاه های کیفری شده است، افزود: در سال 93، 3 میلیون و 973 هزار پرونده وارد دادسرای عمومی و انقلاب شده است که این متغیر نسبت به سال 92 حدود 6 درصد افزایش داشته است و این به دلیل فشار کاری و کمبود منابع انسانی مانع کاهش پرونده‌ها شده است.

وی اضافه کرد: در سال 93 ، 6 هزار و 78 پرونده وارد دادگاه تجدیدنظر شده و با توجه به اینکه 8 درصد افزایش فعالیت داشتند مانده پرونده ها 2.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

سمت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر اینکه از دادگاه های کیفری استان حمایت بیشتری صورت گیرد: در سال 93 ، 20 هزار پرونده در دادگاه‌های کیفری استان ثبت شده است که نسبت به سال 92 ، 17 درصد افزایش را نشان می دهد.

معاون قوه قضائیه با اشاره به اینکه در شوراهای حل اختلاف سامانه سیستمی به طور کامل نصب نشده است گفت: در سال 93 تعداد 53 میلیون و 411 پرونده وارد شورای حل اختلاف شده که نسبت به سال 92 ، 5 درصد کاهش داشته است و   متاسفانه مانده پرونده ها حاکی از افزایش 8 درصدی پرونده ها در شورای حل اختلاف است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به نرخ رسیدگی به پرونده ها گفت: استان مازندران با 7 هزار و 735 ، استان چهارمحال بختیاری با 7 هزار و 426 پرونده و استان گیلان با 7 هزار و 200 پرونده به ترتیب رتبه اول تا سوم بیشترین پرونده‌های وارده  در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

و استان سیستان و بلوچستان تا 2 هزار و 422 پرونده ، استان هرمزگان با 3 هزار و 929 پرونده و استان کرمان 4 هزار و 415، به ترتیب کمترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار