در روزهای باقیمانده به نگارش برجام چه می‌گذرد؟

جاسوسی و رعایت جوانب احتیاط در شناخت طرف غربی/ گفتگو با یک خط تلفنی امن/ مذاکرات فشرده بدون تفکر تمدید

وزیر خارجه کشورمان می‌گوید قرار است تیم هسته‌ای تا ۱۰ تیر به صورت یکسره کار کند جز اینکه در زمان‌هایی که نیاز است همه طرف‌ها برای مشورت با پایتخت‌هایشان مدتی را متوقف کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران هفتمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع در وین پایتخت اتریش در حالی برگزار می‌شود که محمدجواد ظریف پیش از این گفته بود، قرار است تیم هسته‌ای تا ۱۰ تیر به صورت یکسره کار کند جز اینکه در زمان‌هایی که نیاز است همه طرف‌ها برای مشورت با پایتخت‌هایشان مدتی را متوقف کنند."

هفتمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع روز گذشته در وین پایتخت اتریش به پایان رسید،

 جان کری "وزیر امور خارجه آمریکا " به محض ترخیص از بیمارستان و پیش از عزیمت به خانه می‌گوید: "من قطعا چشم به پایان ماه دارم و از جهات بسیاری، این مساله حیاتی است. پاسخ (به این سوال که آیا غیبت وی تاثیری در مذاکرات با ایران دارد یا نه) منفی است؛ غیبت من در واقع غیبت نبود. من تا یکی دو هفته نیز طرحی برای دیدار با همتایان خود نداشته‌ام. تیم ما در وین روی جزئیات و ضمیمه‌های بسیار پیچیده این توافق کار می کنند.کار دشوار است، ساده نیست و من یک ساعت و نیم با خط تلفنی امن، در خصوص این مسائل با آنان در تماس بودم" بیشتر

هفتمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع روز گذشته در وین پایتخت اتریش به پایان رسید،

رضا نجفی سفیر و نماینده مقیم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: همان گونه که قبلاً در مناسبت‌های مختلف بیان کرده‌ایم، تا این تاریخ آژانس قادر نبوده است حتی یک صفحه سند موثق و معتبر در این باره را به ایران نشان دهد و بدیهی است «عملیات مرلین» دلیل اصلی آن است. بیشتر

روز‌های گذشته، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی از حمله ویروسی رژیم صهیونیستی به هتل‌های محل مذاکرات هسته‌ای خبر داده است.

سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در وین و برن طی یادداشت‌های رسمی جداگانه‌ای که به وزارت ‌خانه‌های امور خارجه اتریش و سوییس ارسال شد، با اشاره به اخبار منتشر شده اخیر، مراتب نگرانی جدی دولت ایران از امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای را به دولت‌های مزبور اعلام کرده و خواستار اطلاع از نتایج تحقیقاتی که در این زمینه معمول می‌گردد، شدند.

اتریش و سوئیس درباره جاسوسی احتمالی از مذاکرات هسته‌‎ای ایران با قدرت‌های جهان تحقیق می‌کنند، این خبر یک روز پس از آن منتشر شده که شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی اعلام کرد سه هتل محل مذاکرات ایران هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند.

شرکت کاسپرسکی اعلام کرده است که جاسوسی از سه هتل محل مذاکرات با نسخه‌ پیشرفته‌ای از بدافزار "دوکو" انجام شده که تصور می‌شود اسرائیل از آن برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند. کاسپرسکی نگفته جاسوسی ادعایی از کدام سه هتل انجام شده است.

این در حالی است که اسراییل گزارش روزنامه وال استریت ژورنال را مبنی بر جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا را تکذیب کرده است.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در واکنش به انتشار خبر جاسوسی سایبری از هتل محل مذاکرات ایران و 1+5 می‌گوید:‌ صرف نظر از اخبار منتشر شده اخیر در مورد ویروس رایانه‌ای، مذاکره کنندگان ایران همواره احتمال بالا و ریسک استراق سمع و جاسوسی را در نظر داشته و محتاط بوده‌اند.بیشتر


هفتمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع روز گذشته در وین پایتخت اتریش به پایان رسید،

شاید قدم زدن جان کری و محمد جواد ظریف در جریان مذاکرات ماه ژانویه میان ایران و 1+5 در ژنو، در خیابان های شهر و انجام گفت‌وگوهای خود در آن زمان، به عنوان یک موضوع غیرمنتظره و اقدامی نمایشی در نظر گرفته شد، اما در حقیقت، این اقدامی بود که می توانست فرصتی برای گفت‌و‌گو خارج از شعاع ابزارهای جاسوسی مستقر در محل مذاکرات فراهم نماید.

سید عباس عراقچی هفته گذشته پیش از ترک وین می‌گوید: بنای ما در این مذاکرات بر بی‌اعتمادی است و این یک واقعیت است. ما به هیچ وجه به طرف مقابل اعتماد نداریم، طرف مقابل هم اعتماد ندارد و لذا همه ترتیبات در توافق به گونه‌ای خواهد بود که هر طرف اگر احساس کند که طرف مقابل دارد تعهدات را نقض می کند، بتواند برگردد و دوباره آنچه را که قبل از توافق وجود داشته اجرا بکند.

واین‌ها همه نشانه‌هایی است که حکایت از رعایت جوانب احتیاط در شناخت طرف غربی از سوی مذاکره کنندگان کشورمان است.

گزارش از سوگند سلیمانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار