یک اقتصاددان مطرح کرد

فاصله مالیات ارزش افزوده با عدالت مالیاتی

کارشناس اقتصادی گفت: به علت آنکه مودیان مالیاتی در بحث ارزش افزوده مشخص نمی‌باشند، این نوع مالیات با عدالت اجتماعی و مالیاتی فاصله دارد.

مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مودیان مالیاتی شامل دو گروه عمده مودیان مستقیم و غیرمستقیم می‌باشند.

پازوکی ادامه داد: سیستم مالیاتی در شرایطی می‌تواند کارا باشد که بیشترین درآمدها از طریق مالیات مستقیم حاصل شود.

پازوکی گفت: علت اهمیت مالیات مستقیم مشخص بودن مودیان است.

وی افزود: در بحث ارزش افزوده به سبب آنکه مودیان مالیاتی مشخص نمی‌باشد و مالیات بر مصرف بسته می‌شود به عدالت مالیاتی کمتر نزدیک می‌باشد.

این اقتصاددادن گفت: در ایران دولت باید هم‌وغم خود را بر روی مالیات مستقیم بگذارد و از این طریق درآمدهای خود را کنترل کند. در بحث ارزش افزوده بسیاری از دلالان، واسطه‌گران و بساز و بفروشان مالیات صفر می‌دهند و بهتر است از این اشخاص مالیات دریافت شود.

پازوکی گفت: سیستم مالیاتی باید در هماهنگی با بانک‌ها باشد در آمریکا می‌گویند از مرگ می‌توان فرار کرد ولی از مالیات نمی‌توان فرار کرد؛ هر چند مرگ و زندگی دست خداست ولی در کشور آمریکا به علت آنکه اقتصاد وابسته به بازار است مالیات بسیار کارا واقع شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: در بحث مالیاتی علاوه بر سازماندهی لازم است از مدیریت علمی و دانش فنی دنیا در جهت وصول مالیات استفاده شود چرا که با این سیستم نمی‌توان کار به جایی رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار