هر آنچه باید درباره مخاط بینی و ارتباط آن با سلامتی بدانید

ترشح مخاط به عنوان یک مکانیسم دفاعی می‌تواند اثرات مثبت و منفی بر سلامت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران مخاط به عنوان ماده‌ای لزج متشکل از آب، الکترولیت و سلول‌های epithelial است و توسط غدد پوشش بینی، مری و سایر حفره‌های بدن ترشح می‌شود، ترشح لحاظ به عنوان یک مکانیسم دفاعی در بدن است که می‌تواند منجر به سرفه‌های شدید برای رهایی از عفونت‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در سرماخوردگی‌ها و آلرژی‌ها شود،
 
خوشبختانه راه‌هایی برای کاهش حجم موکوس (خلط) وجود دارد که با رعایت رژیم غذایی دست یافتنی است.

مصرف لبنیات را کاهش دهید
این دسته از خوراکی‌ها باعث افزایش حجم موکوس می‌شوند و محققان دریافتند مصرف لبنیات به ویژه برای افراد سرما خورده باعث ضخیم شدن موکوس می‌شود.

مطالعه سال 2007 در مجله تنفسی اروپا نشان داد افرادی که بیشتر از شیرخشک استفاده کردند، به طور قابل ملاحظه‌ای گرفتگی بینی، تنگی‌نفس، خس‌خس سینه و کاهش عملکرد ریوی را تجربه کردند.

نوع خاصی از سبزی‌ها و میوه‌جات
همه افراد از مزایای زیاد سبز و میوه‌ها مطلع هستند اما با این وجود مرکز پزشکی برخی از این مواد را معرفی کرد که در افزایش موکوس مؤثر بودند که شامل موز، سیب‌زمینی، ذرت و کلم است.

چنانچه شما دچار آلرژی‌های فصلی، سینوزیت هستید از این مواد کمتر استفاده کنید.
گندم
به گفته بسیاری از متخصصان تغذیه، گندم از علل شایع در مشکلات تنفسی است زیرا گندم دارای ترکیباتی است که به افزایش تولید موکوس کمک می‌کند.

بنابر این برای رهایی از مخاط و جلوگیری از گرفتگی راه تنفسی استفاده از گندم را محدود کنید.

نوشیدنی‌ها عامل کم‌آبی در بدن
نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نوشابه، چای در صورت مصرف زیاد باعث کم‌آبی بدن می‌شود.

بر اساس یافته‌های دانشگاه تگزاس، کم‌آبی در ضخیم‌شدن موکوس مؤثر است و توصیه می‌شود از آب به عنوان نوشیدنی استفاده شود که به کاهش حجم موکوس هم کمک می‌کند، چنانچه شما می‌توانید این رژیم غذایی را رعایت کنید، به کاهش حجم موکوس کمک بسیاری خواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بینی ، بدن ، ایمنی ، لبنیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.