حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه ها همچنان در هاله ای از ابهام

فدراسيون واليبال: وزارت كشور اصلي‌ترين مسووليت را بر عهده دارد | وزارت كشور: ما مسوول نيستيم، وزارت ورزش مسوول است | نيروي انتظامي: هيچ گونه دستوري مبني بر حضور بانوان در استاديوم‌ها ابلاغ نشده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه اعتماد ، در ميانه گفت‌وگوي اعتماد با محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان، بحث به حضور بانوان ايراني در ورزشگاه واليبال كشيد، خبرنگار پرسيد زماني كه شما در دفتر خود در دانشگاه بوديد، زنان ايراني حق حضور در ورزشگاه‌ها را نداشتند و قطعا شما تحليلي داشتيد، حالا كه وزير ورزش هستيد، چه اقدامي براي اين موضوع خواهيد داشت؟ وزير چند ثانيه‌اي مكث كرد و ضبط خبرنگاري را خاموش كرد تا حرف‌هايش را بزند. اين شفاف‌ترين عملكرد از تابوي حضور بانوان در ورزشگاه‌هاي ايران است. 

وزير ورزش در آن مصاحبه از رايزني و تلاش براي امكان حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت، اما هيچ كلمه‌اي از آن حرف‌ها به چاپ نرسيد. اين روزها بسياري از بانوان، يك پرسش را مطرح مي‌كنند: «مي‌توانيم براي تماشاي بازي واليبال به ورزشگاه آزادي برويم؟» سوالي كه هنوز پاسخ روشني ندارد. هيچ مسوولي حاضر نيست پاسخي شفاف بدهد و همه‌چيز به رايزني‌هاي پشت‌پرده موكول شده است. 

روز ۲۹ خرداد، زمان پيش‌بيني شده براي مسابقه واليبال ايران و امريكا در چارچوب ليگ جهاني واليبال، در ورزشگاه ۱۲ هزارنفري آزادي تهران است؛ مسابقه‌اي كه مسوولان دولت حسن روحاني، با حضور تماشاگران زن براي تماشاي آن موافق هستند و شهيندخت مولاوردي، معاون بانوان رييس‌جمهور در گفت‌وگو با يك روزنامه اعلام كرد: «پس از بررسي فراوان، اين نتيجه حاصل شده كه ورود زنان به ورزشگاه‌ها هيچ اشكالي از نظر شرعي ندارد و در مورد تماشاي مسابقات واليبال توسط زنان، سازوكار اين حضور تعيين شده اما هنوز ابلاغ نشده است.» 

تماس خبرنگار «اعتماد» با معاون زنان رياست‌جمهوري به‌جايي نرسيد و ايشان حاضر به گفت‌وگو در اين خصوص نشد. نوع بيان خانم ملاوردي به‌شكلي بود كه گويا پس از چاپ آن مصاحبه، همه‌چيز خراب شده است و در صحبتي كوتاه گفت: «ما تصميم‌گير نيستيم و بايد وزارت ورزش و كشور اعلام كنند.» عجيب‌تر اما مصاحبه رييس گروه توسعه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان تهران با ايرنا بود كه اعلام كرد: « راي حضور افزون بر٥٠٠ نفر از بانوان ايراني به عنوان تماشاگر در ديدارهاي ليگ جهاني واليبال در تهران برنامه‌ريزي شده است. نظم و امنيت اين بازي‌ها از سوي حراست وزارتخانه‌هاي كشور، ورزش و جوانان و نيروي انتظامي برقرار خواهد شد. » 

عضو شوراي تخصصي بانوان بسيج ورزشكار كشور با اشاره به اينكه انتظار مي‌رود افزون بر ٢٠٠ الي ٥٠٠ نفر از بانوان كشورمان از نزديك شاهد اين مسابقات باشند، گفت: «موارد اندك بد حجابي درميان اين زنان مي‌تواند شأن كشورمان را زير سوال ببرد. » به گفته وي نخستين تجربه ورود زنان به ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاگر اين نوع بازي‌ها، بسيارجدي، حساس و مهم خواهد بود و به همين دليل نيروي انتظامي همراه با حراست وزارت كشور و حراست وزارت ورزش وجوانان مسووليت امنيت و نظم اين بازي‌ها را به عهده خواهند داشت.

هشدار رييس فدراسيون واليبال به مسوولان و پاسخ وزارت كشور و نيروي انتظامي

محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون واليبال ايران ديروز در حاشيه همايش نواب رييس بانوان و پيشكسوتان واليبال درباره حضور بانوان در سالن‌هاي واليبال در زمان ميزباني ايران در ليگ جهاني گفت: «موضوع اصلي اين است كه دستگاه‌هاي مختلف در اين موضوع نقش دارند. وزارت كشور اصلي‌ترين مسووليت را بر عهده دارد كه جلسات متعددي نيز در اين زمينه و بين مسوولان مختلف صورت گرفته است. طبيعتا ما منتظر ابلاغيه هستيم تا بتوانيم اقدامات لازم را انجام دهيم و دغدغه‌هاي داخلي را در اين موضوع لحاظ كنيم. موضوع فقط ابلاغ اين مساله و اين مجوز از سوي وزارت ورزش و جوانان نيست و مسووليت اصلي بر عهده وزارت كشور است. راهكارهاي لازم تا چند روز آينده صورت مي‌گيرد و اميدوارم هر كسي وظايف خود را انجام دهد. تلاش ما اين است با در نظر گرفتن ملاحظات بين‌المللي و حفظ حرمت‌ها و موازين شرعي داخلي ميزباني ليگ جهاني را انجام دهيم. » 

او ا‌دا‌مه‌ داد: «يكي از بحث‌هايي كه در اين رابطه وجود دارد اين است كه در صورتي كه ما نتوانيم در مسابقات ليگ جهاني بانوان را در ورزشگاه‌ها داشته باشيم از ميزباني رويدادهاي مهم محروم خواهيم شد و تمام تلاش‌مان بر اين است كه اين اتفاقات رخ ندهد. » چندي قبل سخنگوي نيروي انتظامي در پاسخ به پرسشي مبني بر رفع ممنوعيت حضور بانوان در استاديوم‌هاي ورزشي گفت: «هيچ گونه ابلاغي مبني بر حضور بانوان در استاديوم‌ها به ويژه سالن‌هاي واليبال ابلاغ نشده چراكه مركز اصلي صدور مجوز در اين زمينه وزارت كشور است. » همچنين حسينعلي اميري، قائم‌مقام وزير كشور پيرامون تصميم وزارت كشور درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: «وزارت كشور مسوول اين امر نيست و وزارت ورزش و جوانان در اين حوزه مسوول است.»

موضع رسمي وزارت ورزش؛ سكوت

پيگيري‌هاي «اعتماد» براي يافتن پاسخي روشن به‌جايي نرسيد و تنها رضا حسني‌خو، پاسخ‌ مبهمي به سوالات داشت. مديركل حراست وزارت ورزش و جوانان با بيان اينكه قبلا هم اعلام كرده نبايد درباره اين ماجرا سخني گفته شود، گفت: «صلاح نيست موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به اين شدت رسانه‌اي شود. رايزني‌ها و مكاتبات براي حل اين موضوع در حال انجام است و به‌صلاح نيست كه جزييات اين ماجرا را باز كنيم.» وي در ادامه افزود: «مكاتبات و رايزني‌ها در سطوحي كه بايد انجام شود، در حال انجام است.» حسني‌خو يادآور شد: «ما تمام تلاش خود را مي‌كنيم كه اين موضوع حل و فصل شود.» 

رييس حراست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به اين موضوع كه رييس گروه توسعه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان تهران از حضور ٥٠٠هوادار بانوي ايراني خبر داده، گفت: «اطلاعاتي كه ايشان مطرح كرده غلط است و نبايد چنين صحبت‌هايي مطرح شود. اجازه بدهند كه مسوولان مربوطه تلاش‌هايشان را در اين زمينه انجام دهند و به‌محض اينكه به‌نتيجه برسند، اطلاع‌رساني خواهد شد.» 

از سوي ديگر محمود افشاردوست، دبير فدراسيون واليبال گفت: «داورزني به عنوان رييس فدراسيون واليبال مدت‌هاست كه پيگير حضور بانوان در سالن‌هاست و اميدواريم اتفاق خوبي در اين زمينه رخ بدهد. حالا بايد منتظر بمانيم تا ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد و دستورالعمل اين حضور صادر مي‌شود. تا اين لحظه هيچ دستورالعملي براي ما نيامده اما داورزني همچنان پيگير است تا ببينيم در نهايت چه اتفاقي مي‌افتد. » افشاردوست در پاسخ به اين سوال كه آيا حضور بانوان در سالن واليبال مشكلي ايجاد مي‌كند يا نه، گفت: «اگر از نظر مسائل شرعي اين سوال را مطرح كرده‌ايد من تخصصي در مسائل شرعي ندارم اما به لحاظ اجرايي مديران عاليرتبه كشور ما مسائل بسيار پيچيده‌تر از اين را حل مي‌كنند. به هرحال ما بايد همه مسائل را در نظر بگيريم. به لحاظ اجرايي فدراسيون واليبال با كمك نيروي انتظامي و ديگر نهادهاي ذي‌ربط مي‌تواند موضوع حضور بانوان در سالن را مديريت كند.»

امكان حضور بانوان بالاست

اخبار ضد و نقيضي همچنان از حضور بانوان در ورزشگاه محل برگزاري واليبال ليگ جهاني منتشر مي‌شود. هنوز هيچ مرجع رسمي حضور يا ممنوعيت حضور بانوان را اعلام نكرده است اما منبعي موثق از‌ وزارت ورزش و جوانان از امكان حضور نزديك به يكصدوپنجاه نفر از بانوان ايراني به‌صورت سازماندهي شده و مديريت‌شده خبر داد. اين منبع موثق اعلام كرد برنامه پيش‌رو براي آن است كه حساسيت‌هاي داخلي و نيز حساسيت‌هاي جهاني از روي اين موضوع برداشته شود و اينگونه راه براي حضور بانوان باز شود، تصميمي كه به‌نظر مي‌رسد تنها راه‌حل براي اين چالش است. اين موضوع از سوي چند مقام مسوول تاييد شده است و نشان از برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي حضور بانوان دارد؛ راهكاري كه در پاسخ آن روز وزير ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار هم وجود داشت: « آرام‌آرام بايد جلو رفت. تغييرات فرهنگي بايد به تأني باشد و خلق‌الساعه نمي‌شود.»

 انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.