باشگاه خبرنگاران بررسی می کند

فیلم سوزی یا نجات سینما در اکران عیدفطر!

جمعی از سینماگران با اشاره به ملاک های مناسب برای انتخاب فیلم های عیدفطر در مورد اکران فیلم‌ها در این نوبت اظهارنظر کردند.

به گزارش خبرنگار سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در اکران عید فطر امسال ترکیبی از فیلم های کمدی، عاشقانه و مذهبی به چشم می‌خورد ترکیبی که در بین آنها حضور فیلم مذهبی رستاخیر که خیلی‌ها انتظار دیدن آن را دارند دیده می‌شود اما فیلم‌های کمدی گینس، سه بیگانه و عاشقانه‌های خداحافظی طولانی و دوران عاشقی نیز می‌تواند جز فیلم‌هایی باشند که مخاطب را جذب خواهد کرد. 

اما تماشاگران جوان نیز بی نصیب نمانده‌اند و با اکران فیلم «عصر یخبندان» پیش بینی می‌شود شاهد اکران پر باری در عید فطر باشیم. 

با توجه به اسامی اعلام شده برای بررسی و تحلیل این ترکیب با برخی از اهالی سینما در مورد موفقیت و مقایسه ‌این فیلم‌ها در گیشه با فیلم‌های عید فطر سال گذشته گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

«رستاخیز» نقطه عطف فیلم‌های دینی و مذهبی ایران می‌شود

جبار آذین منتقد سینما گفت: مشخصه شش فیلمی که برای اکران عید فطر انتخاب شده‌اند تنوع موضوعی آنها است، این تنوع موضوعی یکی از امتیازهای اصلی انتخاب برای تماشاگر است که به ناچار دست به انتخاب خواهد زد و حداقل به دیدن یکی از آنها می‌رود. 

وی افزود: پس این گزینش خوبی برای عید فطر خواهد بود به ویژه فیلم «رستاخیز» که با ویژگی‌های ساختاری و محتوایی و توجه مردم امروز ما به مضامین معنایی و معنوی، نه تنها با فروش خوبی روبه‌رو خواهد شد بلکه نقطه عطفی میان فیلم‌های دینی و مذهبی ایران می‌شود. 

آذین ادامه داد: در بسته انتخابی عید فطر امسال فیلم‌های تاریخی، مذهبی، اجتماعی، فانتزی، کمدی به چشم می‌خورد که به خاطر این تنوع موضوعی و ساختار و حال و هوای ماه مبارک رمضان شرایط را به نوعی آماده فروش فیلم‌ها خواهد کرد. 

وی افزود: تمام این صحبت‌ها منوط به وجود آوردن تسهیلاتی برای تماشاگران از جمله  ایجاد سانس‌های فوق‌العاده برای بعد از افطار، ایجاد شرایط امن و آسایش و نظارت سالن‌های سینما، پخش تیزرهای تلویزیونی برای جذب بیشتر مخاطبان، تبلیغات شهری، همکاری شهرداری، نظم دهی توسط سازمان سینمایی و در نظر گرفتن تخفیف بلیطی برای مخاطبان است. 

آذین عنوان کرد: ترکیب فیلم‌های امسال نشان دهنده انتخاب نسبتا درست مسئولان برای این ایام است و چنانچه به درستی روی آنها تبلیغ شود به پر فروش ترین دوران عید فطر سینمای کشور تبدیل خواهد شد که هم خانواده‌ها و هم جوانان را راضی نگه می‌دارد. 

وی گفت: همچنین مضامین مختلف فیلم‌های عید فطر امسال به ویژه با حضور فیلم خوش ساخت «رستاخیز» باعث می‌شود لطمه‌ای به حال و هوای معنوی تماشاگران ما نخورد و تداوم این حال و هوا در آنها حفظ شود. 

آذین در پایان خاطر نشان کرد: مجوعه عوامل ذکر شده و حضور کار گردان های کاربلد و سینما شناس در پشت فیلم‌ها باعث می‌شود وزنه فروش فیلم‌های امسال عید فطر نسبت به سال گذشته سنگین‌تر شود. 

فیلم های کمدی به گیشه عیدفطر کمک می کند

بیتا منصوری تهیه کننده سینما گفت: از طرفی فیلم های نهنگ عنبر، گینس و سه بیگانه به خاطر فضای کمدی که دارند مخاطبان را به سینما خواهند کشاند چون تماشاچیان ما در این چند سال اخیر به سمت دیدن این نمونه فیلم‌ها گرایش بیشتری داشتند و از طرفی دیگر غیر از فیلم خوش ساخت علیرضا رئیسیان یعنی «دوران عاشقی» فیلم‌های خوب دیگری چون خداحافظی طولانی، عصر یخبندان و رستاخیز نیز در جهت جذب مخاطب در ایام ماه رمضان و عید فطر کمک زیادی به سینماها خواهد کرد. 
 
 وی افزود: فکر کنم در کل با توجه به فروش فوق‌العاده «نهنگ عنبر» و ادامه آن تا ماه رمضان و ترکیب خوب فیلم‌های عید فطر سینما و عید فطر امسال رونق بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد. 

وی در خصوص ورود جوان‌ها به عرصه سینما و نحوه فعالیتشان گفت: اکثر جوان‌های مستعدی که وارد سینما می‌شوند با انگیزه ورود به جشنواره‌های خارجی دست به ساخت فیلم‌های آرام و افسرده می‌زنند که این جای سوال و تامل دارد و باید به این مشکل پرداخت. 

وی افزود: شاید یکی از دلایل این معضل در بین جوان‌های فیلمساز مواجه شدن آنها با فیلم نامه‌هایی است که در سطح کیفی بالایی برخوردار نیست. در کل جوانان مستعد ما باید توجه داشته باشند که جامعه امروز ما بیشتر به سمت فیلم‌های جوان‌گرا و شاد، رو آورده است. 

منصوری افزود: جوان‌ها باید غیر از ورود به جشنواره‌های خارجی نیاز جامعه روز ما نیز توجه بیشتری داشته باشند. 

مدیریت درستی در خصوص اکران عید فطر اتفاق افتاده است 

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینما داران گفت: امسال با توجه به تنوع و چینش فیلم‌ها اگر مدیریت به درستی صورت بگیرد که این امر در حال اتفاق افتادن است و تا الان خوب پیش رفته پیش‌بینی می‌شود که عید فطر پرباری را پیش رو داشته  باشیم. 

وی افزود: در این خصوص همکاری‌هایی از طرف برخی از ارگان‌ها از جمله نیروی انتظامی صورت گرفته که جای تقدیر و تشکر از این سازمان دارد. 

قاصد اشرفی ادامه داد: قرار است یک یا دو سانس فوق‌العاده در اختیار سینماها با در نظر گرفتن موقعیت آنها اضافه شود که در خصوص مسائل امنیتی آن نیروی انتظامی موافقت‌های لازم را انجام می‌دهد. 

این مدیر بیان کرد: امتیازات ویژه دیگری برای فیلم‌های در حال اکران ماه رمضان در نظر گرفتیم از جمله اینکه غیر از شب‌های احیا که سینماها تعطیل‌اند بقیه شب‌ها فیلم‌ها اکران شده و جزو قراردادشان محسوب نمی‌شود که این موضوع به معرفی و احیا شدن بیشتر فیلم‌ها کمک می‌کند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم با تمهیدات و تسهیلاتی که قرار است ماه رمضان و عید فطر در خدمت سینماها و صاحب فیلم‌ها قرار بگیرد سینمایی پر بارتری داشته باشیم و سینماها از نظر مخاطب در مضیقه قرار نگیرند. 

با شورای صنفی در خصوص نحوه اکران فیلم‌ها مخالف‌ام 

کامران قدکچیان کارگردان سینما گفت: اکران هم زمان تعداد زیادی فیلم باهم به آنها صدمه زده و باعث فیلم سوزی می‌شود و در کل با شورای صنفی در خصوص نحوه اکران فیلم‌ها در طول سال مخالف‌ام. 

وی افزود: چون  تعداد فیلم‌ها در عید امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است و از طرفی هنوز از سانس‌های فوق‌العاده شب تا صبح سال گذشته خبری نیست نمی‌توان پیش‌بینی‌های لازم انجام داد. 

قدکچیان ادامه داد: البته حدس میزنم «دوران عاشقی» نسبت به فیلم‌های دیگر از استقبال بیشتری  برخوردار باشد.


گزارش از: اشکان منصوری

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار