روزنامه واشینگتن پست درباره تبدیل شدن لیبی به پایگاهی جدید برای فعالیت داعش در شمال آفریقا هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشینگتن پست؛ این روزنامه آمریکایی به تحلیل رفتار داعش پرداخت و اعلام کرد: کشورهایی که با بی‌ثباتی سیاسی مواجه هستند و قدرت دولت بنا به مشکلات داخلی تضعیف شده است، بهترین مکان برای فعالیت تروریستهای داعش به حساب می‌آیند. داعش در سوریه و عراق از همین موضوع استفاده کرد و با بهره بردن از بی‌ثباتی سیاسی، در حال پیشروی در شهرهای مختلف است.

در ادامه مقاله تحلیلی واشینگتن پست آمده است: لیبی پس از سرنگونی "معمر قزافی" اوضاع نابسامانی داشته است و هنوز بخش‌های مهمی از این کشور در اختیار مخالفان دولتی قرار دارد. این کشور می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای تروریستهای داعش و ایجاد پایگاهی جدید در شمال آفریقا باشد. مخالفان دولتی در لیبی مشغول تصرف شهرهای ساحلی و مهم این کشور هستند و هیچ بعید نیست برای سرنگونی دولت با داعش همکاری کنند. آنها شهرهای نفت‌خیز لیبی را هدف قرار داده‌اند تا با تصرف پالایشگاههای نفتی مخارج نظامی خود را تامین کنند.

منابع امنیتی اعلام کردند دست‌کم 3 هزار شورشی مسلح در لیبی به عضویت داعش درآمده‌اند. همین موضوع لیبی را به اولین گزینه داعش برای تاسیس یک پایگاه جدید تبدیل کرده است. تروریستهای زیادی از تونس، الجزیره، مصر، عربستان و... به لیبی آمده‌اند و همراه شورشی‌های این کشور در نبردهای مسلحانه شرکت می‌کنند. داعش حتی موفق شده است دیگر نیروهای افراطی از گروههای مختلف مسلحانه را در لیبی با خود همراه کند. نیروی پلیس لیبی از مردم این کشور خواست در برابر داعش اتحاد خود را حفظ کرده و اجازه ندهند این گروه تروریستی با اقدامات خود امنیت لیبی را به مخاطره اندازند.

جنگ داخلی یا انقلاب لیبی از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۱ (23 دی ۱۳۸۹ ) به‌دنبال بالاگرفتن اعتراضات و راهپیمایی‌های خیابانی مخالفان و سپس شورش سراسری علیه حکومت لیبی و "معمر قذافی" رهبر آن، آغاز شد. این تظاهرات با سرکوب شدید نیروهای دولتی و سپس جنگ داخلی همراه شد و در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۲ ( 29 مهر 1391) با سرنگونی حکومت "قذافی" به سرانجام رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار