تا اواسط تیرماه امسال محقق می شود

تولید ١,٧ میلیارد فوت مکعبی گاز در فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی

مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی با اشاره به پایان عملیات اسید کاری چاه های این فاز تا اواسط تیرماه امسال گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا زمان یاد شده تولید این فاز به ١,٧ میلیارد فوت مکعب در روز می رسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، رضا فروزش با اشاره به  تولید کنونی ٣١ میلیون متر مکعبی گاز در فاز ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: هم اکنون عملیات اسید کاری دو حلقه چاه این فاز پایان یافته و تا اواخر هفته جاری عملیات دو حلقه چاه دیگر به اتمام می رسد.
 
وی با تاکید بر این که هم اکنون عملیات اسید کاری چاه های گازی فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی درحالی انجام می شود که سکوهای این فاز در حال تولید هستند، گفت: تاکنون در حوزه پارس جنوبی چنین عملیاتی کم نظیر بوده است.
 
مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در هفته جاری یک دستگاه دکل حفاری به منظور تکمیل عملیات حفاری چاه های باقی مانده در موقعیت این فاز مستقر می شود.
 
به گزارش شانا، هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.
 
تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل، دو سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌ سازی‌ گاز و خدمات وابسته‌ است.
 
کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.
 
هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌ شود، بر اساس پیش بینیهای انجام شده، تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن این که حداکثر تا سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می رسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، پارس جنوبی ، چاه ، حفاری ، سکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار