ژنرال آمريکايی:

آمریکا باید برای مبارزه با داعش از ایران کمک بگیرد

ژنرال آمریکایی به واشنیگتن توصیه کرد رویکرد جامع منطقه ای برای مقابله با تروریسم داعش تدوین کند و به فضای پس از نابودی این گروه نیز توجه داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، ژنرال وسلی کلارک از فرماندهان بازنشسته ارتش آمریکا و از فرماندهان سابق ناتو گفت:«داعش در منطقه همچنان فعال است. در این میان می توان به نقشی توجه کرد که ایران می تواند در این زمینه برای مقابله با این گروه ایفا کند. ایران حاضر است به آمریکا د رمقابله با داعش کمک کند و با این کار، درواقع به خودش کمک می کند. باید چارچوبی مناسب برای نقش آفرینی ایران در این زمینه بوجود آورد تا اینکه ایران هم به خودش کمک کند و هم به آمریکا در این روند کمک کند. نمی توان داعش را به راحتی و به تنهایی شکست داد. فقط با تکیه بر قدرت نظامی نمی توان این گروه را شکست داد. باید از سنی های عراق برای مقابله با این گروه در عراق بهره گرفت. باید دیگر بازیگران منطقه ای را نیز در این زمینه به بازی گرفت. باید هم از دیپلماسی مناسب و هم از تسلیحات و رویکرد نظامی صحیح در این خصوص بهره گرفت تا داعش را مهار کرد. آمریکا نمی خواهد با ایران و سوریه همکاری کند اما باید از دیپلماسی در این زمینه بهره گرفت. آمریکا می تواند این کار را به صورت غیرمستقیم انجام بدهد. اما به هرحال، باید به طرف ایرانی این پیام منتقل شود که هدف آمریکا در عراق و مقابله با داعش تاحدودی همانند هدف ایران است.»

وی در ادامه افزود:« باید تعریف پیروزی در عراق مشخص شود. پیروزی فقط به معنای خلاص شدن از شر داعش نیست. پیروزی در عراق و سوریه به معنای مستقر کردن ثبات در این کشورها است. گروه تروریستی داعش در حال حاضر همانند چوب پنبه ای است که سر یک بطری قرار دارد و اگر این چوب پنبه برداشته شود و این گروه نابود شود، با خطر نفوذافکنی ایران در عراق و همچنین بازیگری ترکیه و نقش آفرینی خطرناک عربستان سعودی مواجه خواهیم بود. بنابراین، باید رویکردی جامع مدنظر داشت. باید با سنی های عراق برای مقابله با داعش همکاری کرد. باید به دولت مرکزی عراق فهماند که باید ارتشی ملی داشته باشد که سنی ها نیز در آن نقش آفرینی کنند. باید طرف ایرانی نیز توجیه شود. آمریکا نمی خواهد شاهد سلطه و نیروی غالب ایران بر منطقه باشد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نکته گو
۱۴:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
یکی به این فرمانده بگوید اگر شما دست از حمایتهای مالی و لجستیکی به داعش بردارید دیگر لازم ندارید اعتلاف دروغین تشکیل دهید.
اگر اعتلاف از منطقه خاورمیانه خارج شود ملتهای منطقه در مدتی کوتاه داعش را به زباله دان تاریخ خواهند سپرد فقط کافیست که شما یه اسم مبارزه حمایت همه جانبه از آنان نداشته باشید.
آخرین اخبار