آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش جهان عاری از خشونت در اندیشه امام‌خمینی(ره):

راه و گفتار امام خمینی هدیه‌ای آسمانی است/ امام خمینی معتقد بود مردم ولی نعمت حکومت‌اند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش بین‌المللی جهان عاری از خشونت در اندیشه امام خمینی گفت: امیدواریم این انقلاب راه خود را در تاریکی‌های زمان حفظ کند و اشکالاتی نیز که کمابیش دیده می‌شود رفع ش ود و هرلحظه به سمت جامعه ای آرام قدم برداریم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش جهان عاری از خشونت  در اندیشه امام خمینی  که عصر امروز (سه شنبه 12 خرداد) در کتابخانه ملی برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اختیارات حضرت صاحب‌الامر تشکیل شده و این کشور باید به نیابت از ایشان اداره شود.

وی افزود: به این ترتیب همه مجموعه کشور اعم از امام خمینی ستاره ای از خورشید امام زمان (عج) محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که زمان انتظار مشخص نیست تصریح کرد: زمان انتظار را نمی‌دانیم اما در صواب انتظار سهیم هستیم.

هاشمی رفسنجانی به شرایط ظهور اشاره و افزود: یکی از این شرایط ضرورت بالا رفتن ادراک و آگاهی مردم دنیا و همچنین فزونی یافتن دانش و سلطه بشریت به بخش اعظم این کره خاکی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
ادامه داد: زمانی که حالت آگاهی عمومی بر تمام مردم سیطره یابد خشونت کاهش پیدا کرده و سر و کار مردم با جنگ و دعوا نخواهد بود بلکه همگان تلاش می‌کنند با استدلال و عقلانیت مشکلات خود را حل کنند.
رئیس دولت سازندگی با اشاره به این که در آن زمان دنیا آرام می‌شود و همگان در مسیری که خداوند به ملائکه وعده داده قرار خواهند گرفت تصریح کرد: آن زمان مویدی خواهد بود که ملائک درک خواهند کرد که خلقت انسان ارزش سجده را دارد.

وی  به رشد بی اعتدالتی به عنوان یکی از شرایط ظهور اشاره و اضافه کرد: در آن زمان خداوند دست محبت بر سر مردم می‌کشد و عقول انسان‌ها کامل می‌شود در آن زمان میان انسان‌ها ظلم و تبعیض وجود ندارد.

هاشمی رفسنجانی با ابراز امیدواری از این که این روز را در حیات زندگی خود شاهد باشیم ادامه داد: هر چند این آرزویی است که چند صباحی پس از رحلت حضرت رسول اکرم امت اسلام انتظار آن را می‌کشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحث همایش بین‌المللی برگزار شده ادامه داد: دنیای بدون خشونت چیزی که شایسته بشر است اما متأسفانه در زمانی حرف از معقولات می‌زنیم که جهان اسلام خشن‌ترین منطقه دنیاست و این درست بر ضد معارف دین مبین اسلام است.

رئیس دولت سازندگی با بیانیان که از این قبیل موج‌ها در زمان اسلام بسیار داشتیم ادامه داد: اما در این روزها که جهان به سمت تعالی می‌رود توقع چنین فاجعه ای در جهان اسلام امر بعیدی است.

وی  با اشاره به این که آن چه ملائک در مورد خلقت انسان از آن ابراز نگرانی می‌کردند یکی از صفحات بزرگش در منطقه ظاهر شده است گفت: خبرهای خشونت و جنگ در خاورمیانه اخبار نگران کننده ای است و امروز در امت اسلام وجود چنین وضعی با روحیه کسانی که می‌خواهند با قرآن زندگی کنند مناسب نیست.

هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره) به عنوان یک نابغه بی نظیر در تاریخ ایران یادکرد و گفت: ایشان مشعلی برای دنیای اسلام بود و ما باید  بیش از این‌ها قدر ایشان را بدانیم .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که راه و گفتار امام خمینی هدیه ای آسمانی است ادامه داد: انقلابی که امام طراحی کرد برنامه خشونت نداشت و ایشان جریان مبارزه مسلحانه را هیچ گاه تا آخر عمر تایید نکردند.

رئیس دولت سازندگی با اشاره به اهرمی که امام خمینی در اختیار امت اسلام قرار داد گفت: متأسفتیم که این روزها دنیای اسلام از این اهرم دور شده است.

وی  اهرم امام خمینی را ولی نعمت دانستن مردم توسط حکومت دانست و عنوان کرد: امام معتقد بود هر کاری به غیر از مشورت با مردم به موفقیت نخواهد انجامید و این مردم هستند که با مشورت با آن‌ها قادر خواهیم بود مشکلاتشان را حل کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که پیش بینی این شرایط در زمان استکبار برای ما خیلی سخت بود گفت: اما امام خمینی به این مهم اعتقاد داشت و تا آخرین لحظات عمر نیز همین نظر را داشتند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به انقلاب‌های عربی در منطقه اشاره کرد و گفت: این انقلاب‌ها خیلی زود پیروز شدند و خیلی زود نیز به شکست رسیدند یعنی هنوز تنفسی دارند اما آثاری از بیداری اسلامی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود اما انقلاب ایران علی رغم همه دشمنان غربی، شرقی و مرتجع هنوز پابرجاست.

رئیس دولت سازندگی با اشاره به این که در زمان پیروزی انقلاب یک دولت هم به عنوان حامی انقلاب نداشتیم و فقط مردم بودند و امامشان گفت: و آخر این حضور مردم در خیابان‌ها بود که مسائل را حل کرد و به پیروزی انقلاب منجر شد.

وی  با اشاره به این که در آن زمان امام خمینی از راه دور به رژیم شاهنشاه نهیب می‌زد گفت: وقتی انقلاب پیروز شد رفتار امام با مردم با تمام انقلاب‌های جهان متفاوت بود ما  تمام نهادهایی که در رژیم شاهنشاهی بودند از جمله ارتش، ادارات، ژاندارمری و شهربانی را نگه داشتیم و به غیر تعداد معدودی افراد که جنایات خاصی انجام داده بودند بقیه در جای خود ماندند.

هاشمی رفسنجانی با بیان این که در انقلاب کمونیستی این روند به هیچ عنوان رعایت نمی‌شد به عنوان مثال در انقلاب استالین دستور آمده بود که تمام مردم آن کشور را بیرون کنند تا آن‌ها به فکر قیام متقابل نباشند اما انقلاب ایران هرگز به این سمت نرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته ما گاهی از نگه داشتن آن‌ها ضرر کردیم اما منافع این نگه داری به مراتب بیشتر بود.

رئیس دولت سازندگی در ادامه برای ادعای خود مثالی زد و گفت: همین نیروهای ارتش و ژاندارمری بودند که در جنگ امنیت کشور را حفظ کردند پیش از پیروزی انقلاب نیز مردم با اجازه امام خمینی تحت عنوان کمیته انقلاب وارد صحنه شدند و در همه جا امنیت را تأمین کردند در نهادهای اداری نیز مردم با تشکیل گروهی تحت عنوان جهاد سازندگی اداره امور در قسمت‌های مربوط به ادارات را ساماندهی کردند.

وی  ادامه داد: در زمان 8 سال دفاع مقدس نیز سپاه از بین مردم تشکیل شد و این نهاد تشکلی کاملاً مردمی بود و فقط امام آن‌ها را تایید می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که سپاه و بسیج نهادهای مردمی بودند که در حفظ امنیت داخل و همچنین امنیت مرزهای کشور نقش بی نظیری داشتند گفت: همه این نهادها نهادهای مردمی بودند و بدون خشونت تشکیل شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که بنای خشونت در انقلاب ایران وجود نداشت گفت: کل نظامی که امام طراح و فرمانده آن بود رابطه مستقیم با مردم دارد از رهبری گرفته که به واسطه نمایندگان خبرگان توسط مردم انتخاب می‌شود جز یک استثنا که آن هم خود امام خمینی که مستقیماً توسط مردم انتخاب شد.

وی افزود: رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را نیز مردم مستقیماً انتخاب می‌کنند و از میان این دو انتخاب کابینه بیرون می‌آید همچنین امور مردمی در شورای شهر و روستاها با انتخاب مردم اداره می‌شوند. 

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به روایتی از پیغمبر اسلام گفت: حتی پیغمبر هم خطاب به امیرالمؤمنین عرضه داشتند شما از طرف خداوند به ولایت منسوب شدید اگر مردم شما را قبول کردند حاکمیت به عهده شماست در غیر این صورت آن‌ها را به  خودشان واگذارید این به آن معنی است که رای گیری اصل معتبری در حاکمیت دینی کشور اسلامی محسوب می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که متأسفانه در این عصر عده ای در این راستا دخالت و حق‌الناس ایجاد می‌کنند گفت: البته نباید عمل این افراد را به حساب حکم امام گذاشت این تعدی به حقوق مردم به عنوان حق‌الناس است و خداوند هم این تعدی را نخواهد بخشید چرا که خداوند عادل است

رئیس دولت سازندگی با اشاره به این که ما باید افتخار کنیم که تا امروز حتی در رفتار با دشمنان نیز سربلند بوده‌ایم گفت: عراقی‌ها با ما جنگیدند و ضررهای زیادی به کشور وارد کردند عده ای از این افراد اسیر شدند و بسیاری از این اسرا آن قدر محبت دیدند که توبه کردند و امروز همین لشکر بدر که عراق در مقابله با داعش نقش آفرین است ریشه اصلی آن از اسرایی است که در ایران بودند و توبه کردند و امروز یکی از ارکان امنیت عراق را تشکیل دادند.

وی  با بیان این که سرپای انقلاب ایران رأفت و رحمت است گفت: البته ممکن است در عمل چنین نباشد و اشتباهاتی صورت گرفته باشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که اکثریت مردم ما مسلمان اند و یک اقلیت غیر مسلمان در کشور وجود دارند که در امنیت کامل به سر می‌برند و این افراد حتی در مجلس هم نماینده دارند گفت: با این وجود من تعجب می‌کنم که رسانه های قوی دنیا ایران را متهم به چیزهای دیگری می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته برخی کارها انجام می‌شود که مخالف عقاید اسلام است افرادی هستند که متحجرند و یک غلظتی از خودشان نشان می‌دهند اما این گونه رفتار مربوط به نظام، امام و انقلاب نیست و مربوط به قانون است و در حد قانون همه باید مطیع باشند.

رئیس دولت سازندگی با تاکید بر این که مبنا و قانون ما بر اساس جامعه بدون خشونت است گفت: اگر خشونتی دیده می‌شود تخلف از اصول خودمان است.

وی  ادامه داد: در زمان جنگ کسانی صدام را بر ما مسلط کردند که بعد از جنگ ما به فکر انتقام از آن‌ها هم نیفتادیم و پس از مدتی روابط مان را با آن‌ها از سر گرفتیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود گریزی به مسائل عربستان زد و گفت: عربستان که باید میزبان مسلمان باشد و با مسلمان به مهربانی رفتار کند دائماً بر سر مردم یمن بمب می‌ریزد و این حالتی که بر عربستان دیده می‌شود حالتی است که لکه ننگ است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این رفتار عربستان سعودی را مربوط به افکار وهابیت دانست و گفت: اجداد آن‌ها نیز این کارها را انجام می‌دادند و امروز نیز فقط به کشتار شیعیان نمی‌پردازند بلکه اهل سنت مظلوم را نیز به خاک و خون می‌کشند.

رئیس دولت سازندگی با بیان این که داعش بلایی است که نظیر آن در اسلام نیست گفت: این گروهک تروریستی چهره اسلام را خراب می‌کند و خارجی‌ها نیز بیشتر اسم دولت اسلامی آن را می‌شنوند.

وی  افزود: اگر جهان با دیده انصاف بر امام ، حرف‌ها و آثار وجودی‌اش بنگرد متوجه خواهد شد که این نظام و انقلاب با چارچوب کاملی طراحی شده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: البته نقدهایی وجود دارد که ممکن است متوجه قانون گذار باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانی که از پیروزی انقلاب دو ماه بیشتر نگذشته بود امام تصمیم گرفت از مردم در مورد نظام اسلامی نظرخواهی کند و بیش از 98 درصد مردم در هم پرسی به نظام به اسلامی رای دادند.

رئیس دولت سازندگی افزود: در این نظام قرار نبود دچار خشونت شویم و اگر خشونتی بود از تروریست‌ها شروع شد که مردم و مسئولین را کشتند و در جنگ نیز با صدام شریک شدند.

وی  با تاکید بر این که در شرایط امروز کشور ایران امن‌ترین منطقه در دنیا محسوب می‌شود گفت: دلیل آن نیز رای مستقیم مردم است مردم خودشان رای می‌دهند و کسانی که در انتخاب شرکت نمی‌کنند یا معترض اند و یا انسان‌های بی حالی هستند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به واکنش حضرت علی در برابر عدم دستیابی به حکومت گفت: در آن زمان امیرالمؤمنین با نظام قهر نکردند و حتی در جلسات حکومت شرکت می‌کردند و فرزندانشان را به جنگ‌ها می‌فرستادند با این که به صورت معمول چون حقشان گرفته شده بود باید قهر می‌کردند و این رویه همان ماهیت انقلاب اسلامی ایران است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آثار ارزشمند امام خمینی اظهار داشت: امروز انبار بزرگی از امام خمینی جمع شده که بسیاری از آن منتشر شده و در این جا لازم می‌دانم از فرزند امام در این رابطه تشکر کنم (حاج احمد آقا) که پس از رحلت امام خمینی این آثار را حفظ کردند و امروز نیز این افتخار نصیب حاج سید حسن آقا و بیت شریف امام شده است.

رئیس دولت سازندگی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم این انقلاب راه خود را در تاریکی‌های زمان حفظ کند و اشکالاتی نیز که کمابیش دیده می‌شود رفع شود و لحظه به سمت جامعه ای آرام قدم برداریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: هاشمی ، رفسنجانی ، امام ، خمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار