لرستان؛

زباله ها بلای جان طبیعت ونایی بروجرد

اگر در هر فصول از سال بخواهیم برای گردشگری و استفاده از طبیعت به لرستان سفر کنیم و از امکانان گردشگری این استان طبیعت گرا، بهره ببریم به هر گوشه که بنگریم طبیعت خاص خود را داراست از آبشارها گرفته تا تالاب های زیبا و دریاچه های طبیعی و چشمه ساران گوارا و جنگل های سر به فلک کشیده و بیشه زارهای زیبای لرستان، که نشان از ذوق گرد آورنده طبیعت عالم نسبت به لرستان است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران لرستان؛ حال اگر بخواهیم تلنگری به طبیعت بروجرد بزنیم و به روستای گردشگری ونایی برویم شاهد طبیعت بکر روستایی خواهیم شد که در شمالغربی لرستان و در بین کوههای گرین با چشمه ساران گوارا و درختان سربه فلک کشیده خود این نشات را ایجاد میکند که میتوان طبیعت واقعی را در اینجا درک نمود.

آنچه که امروزه باعث رونق این روستا در بحث گردشگری شده است همان طبیعت زیبای این روستاست که به هر طرف که می نگری چشمه های خورشان با آبی خنک باعث پیدایش درختان و جنگلهای زیبا شده است.

از همین آب زیبا اراضی کشاورزی زیادی بوجود آمده تا انجا که سیفی جات روستا بخصوص خیار و لوبیا سبز ونایی در دنیا زبان زد خاص وعام است و در کنار این محصولات خیار شور و ترشی جات ونایی نیز به سوغات این روستا جلوه ایی خاص می بخشد.

در کنار این محصولات لبنیات ونایی بروجرد در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را بسوی این روستا برای خرید دوغ ونایی از سراسر ایران روانه این خطه سرسبز لرستان در بروجرد میکند

اما...گردشگران در بدو ورود به روستا پس از گذشتن از کنار قهعوه خانه های سنتی و رستوران ها ، رودخانه ای را می بینند که از دل کوههای گرین و سه کوزان و از سرابهای معروف لرستان یعنی سراب سفید و سراب چله راه خروج در پیش گرفته اند در میان دره های زیبای دربند در حرکت است و آنچه دل هر گردشگر را بدرد می آورد آلودگی آب رودخانه و مسیر حرکت بسوی روستا از میان دربند ورودی این روستاست.

محلی که روزانه در همه فصول سال خصوصا" بهار و تابستان مسیر تردد هزاران نفر در طول هفته به این روستاست که از وجود زباله و اشغال و همچنیمن پر بودن کف رودخانه از زباله از زیبایی روستا می کاهد.

با این تفاسیر چه کسی یا کسانی باید جوابگو باشند؟مردم،مسئولین ،میزبانان یا میهمانان؟

در این بین همه افراد به نحوی مسئول هستند و مسئول اصلی مسئولین میباشند، زیرا در ابتدا با برنامه ریزی صحیح فکری بحال جمع کردن زباله گردشگران نکرده اند و امروز که کار به اینجا رسیده است هم چاره ای به حال این طبیعت بیمار نمی کنند،البته در این بین مردم که همان میهمانان هستند نیز بی تقصیر نیستند زیرا زمانی که برای سکنئ گذیدن به ونایی میرفتند ، شاید در ریختن زباله سهم بسیار دارند و مردم روستا هم بعنوان میزبان تا بحال هیچ گونه همکاری با طبیعت و رودخانه و در کل مسئولین نداشته اند که جای تاسف دارد.

حال اگر در اندیشه ان هستیم که طبیعت این روستای زیبای رگردشگری روز به روز به افول نیافتد و نابودی را در بیخ گوش خود نبیند همه با هم از مسئولین تا مدعوین و میزبانان باید فکر و چاره ای برای قطب گردشگری غرب لرستان کنند تا زباله ها جان طبیعت ونایی را نگیرد.









انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.