مدیر کل محیط زیست استان تهران خبر داد:

پرواز پهبادهای محیط زیستی در فراز پارک ملی لار/ صدور پروانه چرا به نام دام و به کام بانک

مدیر کل محیط زیست استان تهران از ورود بیش از حد مجاز دام به محدوده پارک ملی لار خبر داد.

پرواز پهبادهای محیط زیستی در فراز پارک ملی لار/ صدور پروانه چرا به نام دام و به کام بانک
به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، حیدر زاده مدیر کل محیط زیست استان تهران در بازدید خبرنگاران از پارک ملی لار با اشاره به افزایش گستره پارک ملی گفت: در نظر داریم تا منطقه شکار ممنوع را که 56 هکتار است ارتقاء داده و به گستره پارک ملی لار اضافه کنیم. 
مدیر کل محیط زیست استان تهران با انتقاد از ورود بیش از حد دام به منطقه گفت: سالانه تنها صد هزار پروانه چرا صادر می شود اما متاسفانه شاهد ورود دو برابری دام به منطقه هستیم که این امر باعث کاهش کیفیت مراتع می‌شود. در نظر داریم تا طی رایزنی با مدیر کل منابع طبیعی لیست عشایر تهیه شود و برای آنها کارت صادر شود تا این مشکل برطرف شود.  

وی همچنین ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که پروانه دام به نام یک بانک صادر می‌شود و این برای ما هیچ توجیهی ندارد. 

حیدرزاده ادامه داد: حتی در برخی مواقع ما شاهد ساخت و ساز در زیر چادر عشایر بودیم که در یکی از موارد با دستور مقام قضائی نسبت به تخریب آن اقدام شد اما نهایتا در حکم تجدیدنظر محیط زیست محکوم شد و این نشان از یک خلاء قانونی دارد.
 
وی همچنین در خصوص حفاظت از این منطقه گفت: متاسفانه مساحت 27 هزار هکتاری پارک ملی لار تنها توسط  8 محیط‌بان و 4 پاسگاه محیط‌‌بانی حفاظت می‌شود. این در حالی است که اگر همین محیط‌بانان هم نبودند پارک ملی لار در اثر ساخت و سازهای غیر مجاز به یک لواسان جدید تبدیل می‌شد. 

مدیر کل محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به تخریب پارک توسط گردشگران گفت: ما در روزهای پایانی هفته شاهد ورود گردشگران زیادی هستیم که در اثر سهل‌انگاری برخی از آنها بعضا شاهد آتش‌سوزی در بعضی از نقاط هستیم. 

حیدرزاده ادامه داد: یکی از تهدیدات پارک استفاده عده‌ای از ماشین‌های شاسی بلند و آفرود است که این امر باعث تخریب پوشش گیاهی منطقه خواهد شد و امیدواریم با همکاری ارگان‌های مذکور پلاک این ماشین‌ها اعلام شود تا طبق قانون با آنها برخورد شود. 

وی با اشاره به اینکه پارک ملی تنها نقطه بکر استان تهران است اظهار کرد: در حال تدوین طرح جامع گردشگری پارک ملی لار هستیم تا بدنبال آن بتوان از این سرمایه ملی بهتر حفاظت کرد ، ضمن اینکه سعی داریم که گردشگران در قالب شرکت‌های اکوتور واقعی که با مسائل محیط زیست آشنا هستند وارد منطقه شوند. 

مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به وجود برخی مستثنیات داخل پارک گفت : امیدواریم ارگان های مسئول با تملک این استثنائات این عرصه بکر را حفظ کنند چرا که این منطقه هم از جهت اینکه تنها منطقه‌ایست که قابلیت اکولوژیک دارد و دوم اینکه دریاچه پارک ملی لار منبع تامین آب شرب تهران است که اهمیت آن را دو چندان می‌کند. 


حیدرزاده گفت:مقرر شد از اواخر هفته محیط زیست برای رصد بهتر از بهپاد استفاده کنیم تا در مدت زمان کوتاهتر با هرنوع تهدید از جمله شکار و صید اتش سوزی مقابله کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار