العبادي:

همراهی عراق به وسیله ايران در جنگ داعش/ همه طرفها قبول کردند عراق میدان حل اختلافات نباشد

نخست وزیر عراق با تکذیب تسلط ایران بر عراق گفت ایرانی ها در کنار عراقی ها قرار دارند و به بغداد در جنگ با داعش کمک می کنند و دیدگاه آمریکا و عربستان در خصوص روابط بین بغداد و تهران درست نیست.

همراهی عراق توسط ايران در جنگ داعش/ واشینگتن و تهران قبول کردند عراق میدان حل اختلافات نباشدبه گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه ، حیدر العبادی در مصاحبه اختصاصی العراقیه با وی درباره سفرش به روسیه گفت : سفر به مسکو از قبل طراحی و پیش از آنکه حوادث رمادی رخ بدهد برنامه ریزی شده بود.
زمانیکه حوادث رمادی رخ داد بسیاری معتقد بودند بهتر بود این سفر را لغو کنم. گزینه آن بود که این سفر را خلاصه کنم و من آن را در بیست ساعت خلاصه کردم. لغو این سفر پیامدهای دیگری داشت و به قطع روابط با روسها منجر می شد. روسها امروز به میزان زیادی در مسلح کردن ما سهیم هستند. آنها با مشکلات مالی روبرویند و با تحریمهای اقتصادی از طرف آمریکا روبرو شده اند. روسیه در مبارزه با تروریسم به ما کمک می کند. نشستهای بسیار مفیدی در روسیه داشتم و در ارتباط با حمایت از عراق در مسئله مبارزه با تروریسم به تفاهم راهبردی با روسها رسیدیم. جنگ با تروریسم به کار اطلاعاتی نیاز دارد و روسها در جنگ با تروریسم تجربه دارند.
العبادی گفت روابط روسها با عراق پس از سال 2003 میلادی دو برابر شد. روسها تلقی کردند عراق ، نصیب آمریکا شده است و در عراق نقشی ندارند. این تصور درستی نیست. عراق ، آزاد است. اینها فرضیات اشتباهی است. همچنانکه برخی آمریکایی‌ها تصور می کنند عراق به دامن ایران افتاده است و روسها نیز فکر می کنند عراق تحت تسلط آمریکا در آمده است. این یک تصور اشتباه است. ما استقلال داریم . ما استقلال در تصمیم گیری داریم. مصلحت ملت ما در درجه اول قرار دارد. ما قصد تعرض به همسایگان نداریم .
العبادی افزود: معتقدیم داعش نه تنها برای عراق بلکه برای منطقه و جهان خطرناک است. ما این پیام را به وضوح و روشنی به روسها بیان کردیم. ما بر اساس آمار و ارقامی که داشتیم برای آنها صحبت کردیم. آنان به خوبی گوش دادند. روسها می خواستند که از حقیقت مطلع شوند. آنان برای نفوذ در بین تروریستها از امکانات اطلاعاتی بالایی برخوردارند و اطلاعات زیادی در اختیار دارند.
تصمیم گرفتیم کانال مشخصی در این خصوص باز کنیم. ما از روسیه سلاحهای زیادی خریداری می کنیم. ما مشکل تعمیر و نگهداری داریم ما مشکل نوسازی سلاحها را داریم. تصمیم گرفتیم کارخانجاتی برای نوسازی این سلاحها در عراق گشوده شود. این باعث کاهش هزینه ها می شود. فرستادن موتورهای برخی هواپیماها به روسیه هزینه های زیادی دارد. حمل و نقل، هزینه زیادی دارد اما اگر اینجا روسها کارخانه بزنند هزینه ها کمتر می شود.
نخست وزیر عراق گفت این به معنای اقدام علیه یک کشور دیگر نیست. به نفع عراق نیست وارد محورها شود و با یک کشوری به ضرر کشور دیگری باشد. به مصلحت عراق است که با همه کشورها به نفع عراق حرکت کند.
العراقیه پرسید این کار دشواری است؛ العبادی چگونه می تواند بین محورهای مختلف حرکت کند؟
العبادی گفت : ما در کنار ایران حرکت می کنیم و با ایرانی ها در خاک عراق علیه داعش می جنگیم. بخشی از اهداف در این خصوص تحقق یافته است. بله تردیدهایی ایجاد می کنند. ما با دو طرف ( ایرانی و آمریکایی) صحبت کرده ایم. همه طرفهای عراقی توافق کرده اند که عراق محل حل منازعات نباشد بلکه با عراق برای غلبه بر این دشمن( داعش) همکاری شود.
العراقیه درباره تسلیحات آمریکایی و جنگنده های اف 16سئوال کرد؟
العبادی گفت به ما اطلاع داده شده است که جنگنده های اف 16 بر اساس جدول زمانی مورد توافق تحویل داده خواهد شد. پایگاهی که این جنگنده ها در آن به ما تحویل داده خواهد شد در حال تکمیل است. طرف آمریکایی بر پایبندی خود به این جدول زمانی تأکید کرده است.
العبادی درباره اردن نیز گفت: بین ما و اردنی ها تفاهم وجود دارد. آنان نیز مشکلات داخلی دارند بخشی از گروههای تندرو مانند بعثی و تکفیری در اردن حضور دارند. آنها تلاش می کنند روابط بین اردن و عراق را به هم بزنند و می کوشند اوضاع را در اردن به هم بریزند. بین ما و اردنی ها برای جنگ با داعش هماهنگی بالایی وجود دارد. بین ما همکاریهای اطلاعاتی در این خصوص وجود دارد. آنان خطر داعش را احساس می کنند به خصوص آنکه داعش کنترل مرزهای بین عراق و اردن را از طرف سوریه در گذرگاه الولید گرفته است. این مایه نگرانی ما نیز است. ما در این چارچوب همکاری می کنیم. بسیاری از نیروهای ما در اردن آموزش دیده اند. روابط اقتصادی خود را با اردن گسترش می دهیم.
العراقیه درباره انتظارات العبادی از عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس پرسید ؟
العبادی گفت: به صراحت بگویم انتظار ما بیشتر از موضع کنونی آنان است. آنها خطر را احساس می کنند. ما به نوبه خود دستمان را به سوی آنها دراز کرده ایم. با برخی از این کشورها روابط بسیار خوبی در زمینه های مختلف داریم.
العراقیه پرسید دستان را به سوی سعودی ها دراز کرده اید اما به آن سفر نکرده اید؟
العبادی گفت رئیس جمهور و وزیر خارجه و وزیر کشور عراق به عربستان سفر کرده اند آنان پیامهای مثبتی برای ما فرستاده اند. سفارتخانه خود را در بغداد فعال و سفیرشان را معرفی کرده اند و عراق نیز با سفیر معرفی شده موافقت کرده است و منتظر ورود سفیر عربستان هستیم. منتظر سفر برادران سعودی به عراق هستیم. ما با سعودی ها دشمنی نداریم و به کسی اجازه تعرض به سعودی را نداده ایم ما با همه همسایگان رابطه خوبی داریم. دیدگاههای خود را بیان کرده ایم. اگر براداران سعودی فکر می کنند عراق دروازه ای برای ایران است اشتباه می کنند عراق دروازه ایران نیست. عراق نمی خواهد وارد منازعات منطقه ای شود. اگر بین سعودی و ایران منازعات منطقه ای وجود دارد ما وارد این منازعات نمی شویم. منازعات بر سر نفوذ وجود دارد. جنگها و کشکمشها مانند جنگ کویت باعث شد بسیاری از توانایی های منطقه و اعراب و مسلمانان از دست برود و به عقب برگردیم. به 30 سال قبل نگاه کنیم ما در زمینه های پیشرفت و شکوفایی و نفوذ جهانی به علت درگیرها و منازعات عقب ماندیم. این منازعات بر سر چه چیز است؟ بهتر است برای شکوفایی منطقه همکاری کنیم تا وضع ملتها و معیشتمان بهتر شود. خداوند به ما توانایی ها و امکانات زیادی در داخل زمین ( نفت و گاز) داده است . ملتهای ما دارای فرهنگ بالایی هستند. لازمه پیشرفت یک کشور آن است که سراسر منطقه پیشرفت کند همه منطقه باید شکوفا شود و فقط با همکاری چنین چیزی امکان پذیر است. جنگ کنونی جنگ فرسایشی است. صدام ما را وارد جنگ فرسایشی کرد و به اینجا رسیدیم که دیدیم. صدام بعد از جنگ همه چیز را به رسمیت بشناسد او توافقنامه ( توافقنامه الجزایر) را نیز به رسمیت شناخت. صدام سپس به کویت حمله کرد و از عراق نیز عقب نشست.
العبادی با اشاره به جنگ با تروریسم گفت ما نمی خواهیم وارد جنگ فرسایشی شویم اما می خواهیم از سرنوشت امت دفاع کنیم .
العراقیه درباره نیروهای داوطلب مردمی و اشکالات و بزرگنمایی ها در خصوص ورود آنها به تکریت و تأثیر آن بر داوطلب شدن برخی عشایر و دیدگاه وی در خصوص نیروهای داوطلب مردمی پرسید؟
العبادی گفت: متأسفانه از نیروهای داوطلب مردمی با عنوان شبه نظامیان شیعی یاد می شود من به صراحت به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفتم ما عراقی ها از این نامگذاری بدمان می آید. نیروهای داوطلب مردمی از همه جای عراق هستند. سنی ها و مسیحیان و ایزدی ها در داخل نیروهای داوطلب مردمی هستند. نیروهای داوطلب فقط شیعه نیستند بلکه نیروهای داوطلب عراقی هستند. نیروهای داوطلب مردمی بر اساس قانون اساسی عراق و مجلس این کشور تشکیل شده اند و سند سیاسی در این خصوص وجود دارد که درباره آن توافق شده است. شبه نظامیان یعنی کسانی که خارج از قوانین دولت سلاح به دست هستند. آیا به هیچ گروهی اجازه حمل سلاح خارج از قوانین دولت داده می شود؟ بنابراین باید در نامگذاری توجه کنیم. نیروهای داوطلب مردمی داوطلبانی از برادران سنی نیز در استانهای الانبار و نینوا و صلاح الدین و حتی دیاله هستند. هیچ مانعی وجود ندارد که افراد از مکانهای مختلف عراق در نیروهای داوطلب مردمی حضور یابند تا شهرهایشان را آزاد کنند اما کسانی که مثلا از الانبار کوچانده شده اند در نیروهای داوطلب مردمی جذب نمی شوند بلکه ساکنان هر استانی در همان استان جذب این نیروها می شوند. از طرف دیگر حمایت از استانها و بغداد و کربلا و نجف وظیفه ماست. ممکن است افراد نفوذی در قالب آوارگان به بغداد یا شهرهای دیگر نفوذ کنند. از نظر انسانی افراد کوچانده شده ، شهروندان عراقی هستند .آنان تصمیم گرفتند که به سوی ما بیایند و به سوی طرف مقابل نرفته اند و این پیام مثبتی است. مردم در الانبار زمانیکه با خطر داعش روبرو شدند از ا لرمادی پراکنده شدند پیام این حرکت آن است که مردم با داعش نیستند. این یک پیام قوی است. البته افراد داعشی تلاش می کنند در قالب افراد مهاجر نفوذ کنند.
العبادی گفت زمانیکه آوارگان به سوی بغداد آمدند دست به حملات انفجاری زدند تا فتنه افکنی کنند. آوارگان فرزندان عراق هستند.
نخست وزیر عراق گفت: ما اکنون مشکل مسلح کردن نداریم. ابتدا این مشکل را داشتیم و سلاح سبک نداشتیم که به سربازان خودمان بدهیم. ما از ائتلاف بین المللی خواستیم ما را به سلاح مجهز کنند تأخیر کردند اما الان همزمان آموزش می دهیم و مسلح می کنیم. ما توانایی جنگ در همه جبهه ها را در آن واحد نداریم. ما در جریان فروپاشی موصل بسیاری از اسلحه
و تجهیزات خود را از دست دادیم. ما انبارهای تسلیحاتی را در موصل از دست دادیم که غیر قابل جبران است به طور مثال تنها در موصل 2300 دستگاه خودروی نظامی هامر را از دست دادیم. علاوه بر اینکه نبردهای مداوم باعث شد بخشی از سلاحها و تانکهای خود را از دست بدهیم.مسلح شدن کار دشواری است. بسیاری از شرکتها و پیمانکاران خارجی مانند روسها و آمریکایی ها به علت وضع بد امنیتی از مکانهای تعمیر و نگهداری خارج شدند. به همین سبب دنبال آن هستیم که کارشناسان عراقی به تعمیرات و نگهداری آشنا شوند تا در آینده دچار چنین مشکلاتی نشویم.ما به یکباره نمی توانیم مسلح کنیم. باید اولویت بندی کنیم. اولویت آن است که بغداد در امنیت باشد که خدا را شکر بغداد تا اندازه زیادی در امنیت است. در گذشته به منطقه شعله و کاظمین موشک شلیک می شد اما اکنون جلوی آن را گرفته ایم. مناطق گسترده ای از خارج از بغداد را تحت کنترل در آورده ایم .
العراقیه پرسید آیا خطر بغداد را تهدیدمی کند؟
العبادی گفت خطر نظامی بغداد را تهدید نمی کند بلکه خطر امنیتی آن را تهدید می کند.
العراقیه پرسید فرق این دو چیست؟
العبادی گفت : به این معناست که آنها ( تروریستها) می توانند وارد بغداد شوند ؟ نه ، اینگونه نیست. آنان چنین توانایی را ندارند. نه توانایی این کار را دارند و نه امکاناتش را دارند و به خواست خدا استحکامات ما برای جلوگیری از آن کافی است.
از نظر امنیتی نیز هسته های تروریستی خفته ای وجود دارند که تغذیه می شوند . ما در عملیات اخیر تازه ترین هسته تروریستی تشکیل شده را متلاشی کردم. اعضای این هسته تروریستی انفجارهای کرّاده و منصوره را در بغداد انجام داده بود. هسته جدیدی تشکیل شد. داعش این هسته را تشکیل داد و ما این هسته را نیز که چندین عملیات انجام داد متلاشی کردیم . بین ما و دشمن در زمینه امنیتی زد و خورد وجود دارد. ما از نظر اطلاعاتی اقدام و هسته های تروریستی را متلاشی می کنیم و آنها تلاش می کنند هسته های جدیدی تشکیل دهند. چند ماه طول می کشد و هسته تشکیل شده ، عملیات جدید انجام می دهد زد و خورد ادامه دارد. این یک جنگ امنیتی است و به قدرت اطلاعاتی و امکانات نیاز دارد. این جنگی است که ما سابقه آن را نداشتیم.
العبادی درباره گله برخی عشایر در تأخیر در مسلح کردن گفت من با شیوه سابق یعنی دادن بی حساب و کتاب سلاح و پول مخالفم علاوه بر اینکه ما اکنون مشکل پول و بودجه داریم. سلاح ما نیز محدود است. الان سلاح اکنون فقط به جنگجویان یعنی پس از مشاهده جنگجویان و اطمینان از آموزش آنها داده می شود.
ما برای آنکه کار سیاسی بکنیم و طرفهایی را جذب کنیم افراد را مسلح نمی کنیم بلکه فقط جنگجویانی را که آماده جنگند مسلح می کنیم .
العبادی درپاسخ به این پرسش که آیا نیروهای داوطلب مردمی با توجه به اینکه برای خودشان جایگاه و قدرت پیدا کرده اند و روی آنها حساب می شود آیا جایگزین یا موازی ارتش خواهند بود یا خیر ؟
العبادی گفت آنها به هیچ وجه جایگزین ارتش نخواهند بود. همه نیروهای اعم از ارتش و پلیس و داوطلب مردمی می گویند قدرت ما در آن است که به همراه هم تلاش کنیم هر یک از آنها به تنهایی نمی توانند کاری کنند به همین سبب همه اینها تحت یک فرماندهی واحد اقدام می کنند. همه امکانات را زیر نظر فرماندهی قرار داده ایم. کاری را که نیروهای داوطلب مردمی می توانند انجام دهند ارتش نمی تواند بکند زیرا یک جنگ چریکی است. ارتش برای جنگ چریکی آموزش ندیده است. پلیس نیز جنگ چریکی را آموزش ندیده است. نیروهای داوطلب نیز امکان آتشبار سنگین و خودروهای زرهی را ندارند. ارتش چنین امکاناتی دارد.
العبادی درباره قدرت گرفتن نیروهای داوطلب مردمی و آینده آنها گفت این به نفع کشور ا ست همچنانکه افزایش قدرت ارتش و پلیس به نفع ملت است. نیروهای داوطلب مردمی باید ضابطه مند شوند این نیروها تازه تأسیس هستند. تخلفاتی که گزارش می شود تخلفات فردی است. همه اعضای نیروهای داوطلب مردمی اذعان دارند که این نیروها به ضابطه مندی نیاز دارند و این به نفع آنهاست تا از عناصری که ادعای پیوستن به این نیروها را دارند و می خواهند به آن لطمه بزنند پاکسازی شود.
قانون گارد ملی برای حمایت از نیروهای داوطلب مردمی است. این نیروها باید پوشش قانونی و مشروع مجلس نمایندگان داشته باشد تا امکانات کامل آن را فراهم کنیم. باید قانون انضباط نظامی در حق نیروهای داوطلب مردمی نیز مصداقیت داشته باشد تا اگر کسی از آنها تخلف می کند مجازات شود.
العبادی درباره موانع گفت این قانون هم اکنون در مجلس نمایندگان است و امیدارم به آن رأی بدهند . این پوشش قانونی و مشروعی برای برای همه نیروهای داوطلب مردمی و کسانی است که می جنگند. نیروهای داوطلب مردمی نیروهای مردمی برای همه عراقی ها هستند و از همه قومیتها تشکیل شده اند.
العبادی درباره رابطه دولت عراق با دولت منطقه کردستان عراق و توافق نفتی و نتایج آن گفت در گذشته این منطقه هیچ ن‍فعی را به دولت نمی داد و در عین حال سهمیه خود را از بودجه دریافت می کرد و توافقی حاصل شد که بر اساس آن به دولت نفت می دهد و سهمیه آنان از بودجه داده می شود.
العبادی درباره سازوکار جدید پرداخت بودجه به کردها توضیح داد.
وی درباره اظهارات مسعود بارزانی رئیس دولت منطقه کردستان عراق در خصوص صدور نفت گفت: آنها قبلا هم صادر می کردند. دولت فدرالی به توافقی که با کردها کرده صد در صد پایبند است. پول نفت صادراتی به خزانه وزارت نفت وارد می شود و هزینه ها نیز در اختیار وزارت دارایی است. وزیر نفت عراق دوست کردهاست و وزیر دارایی نیز کردهاست.
العبادی ابراز امیدواری کرد نقدهای سیاسی در عراق برای اصلاحات باشد و برای تخریب نباشد. اگر علیه نیروهای داوطلب مردمی و سایر نهادها شمشیر کشی شود به تضعیف دولت منجر می شود و خط مشی درستی نیست.
العبادی گفت مرحله کنونی ایجاب می کند همه عراقیها برای آزادسازی کشور از دست داعشی ها متحد شوند.
وی افزود شخصیتهای متعدد جهانی گفته اند عراق شایستگی آن را دارد که یکی از بیست کشور اقتصادی و صنعتی در جهان باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار