حامد عنقا:

جذابیت در بیان قصه،‌ مخاطب را نگه می‌دارد

حامد عنقا، فیلمنامه نویس با تاکید بر علاقه‌مندی‌اش در فیلمنامه نویسی به سبک معمایی و دلهره، از ضرورت نگه داشتن مخاطب و توجه به سلیقه امروز او گفت.

باشگاه خبرنگاران - مریم محمدی؛ حامدعنقا، فیلنامه نویس، پیش از  این نویسندگی آثاری را همچون سریال "انقلاب زیبا" به کارگردانی بهرنگ توفیقی و "قلب یخی" به کارگردانی محمد حسین لطیفی بر عهده داشته است.گفتگوی زیر در مورد سبک فیلمنامه نویسی او و تازه‌ترین اثرش را در ادامه می‌خوانید.

-آقای عنقا، لطفا بفرمایید در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

-در حال حاضر، مشغول نگارش فیلمنامه سریال جدید شبکه سوم هستم به نام "تنهایی لیلا" به کارگردانی محمد حسین لطیفی.

-گویا قرار است که این سریال در ماه مبارک رمضان پخش شود؟

-در این باره، ‌اظهار نظری ندارم،‌ مطمئن نیستم که این سریال برای ماه مبارک امسال پخش شود.

-آقای عنقا، شما سبک خاصی را در نوع نگارش فیلمنامه‌هایتان دارید، معمولا  فیلم‌نامه‌های شما در ژانر معمایی و دلهره‌ای جای دارد. از ضرورت این کار و چگونگی‌اش بفرمایید.

-من سال‌هاست که ژانری را انتخاب کردم، که معما گونه و پیچیده است. داستان های غیرخطی با رفت و برگشت‌هایی که گره‌های داستان را باز می‌کند، احساس می کنم که امروز دیگر مخاطب به دنبال جذابیت داستانی است، باید او را پای سریال نشاند،‌خوشبختانه در کارهای من این اتفاق افتاد و مخاطب با هر دو سریال انقلاب زیبا و قلب یخی به خوبی ارتباط برقرار کرد.

-آیا این سبک نگارشی ما،‌تاثیر پذیرفته از کتاب و فیلم‌هایی در این ژانر است؟

-من بارها، در کارگاه‌ها و کلاس‌هایم، تاکید کرده‌ام که نویسنده‌ای که بگوید تحت تاثیر کتاب و یا فیلمی نبوده است، واقعیت را نمی‌گوید. قطعا من هم به تمامی اتفاقات اطرافم به دید سوژه و ایده برای نوشته‌هایم نگاه می‌کنم،‌اما آن‌چه که می‌نویسم قطعا ضرورتش برای خودم اثبات شده است. منظورم این است که تا زمانی که دغدغه‌ای در ذهنم شکل نگیرد، تنها برای بودن در این عرصه،‌ نمی‌نویسم.

-آیا نوشته‌های شما رویکرد انتقادی به مسائل روز اجتماعی دارد؟

-به هیچ عنوان در نوشته‌هایم به دنبال نقد زندگی مدرن و تمجید گذشته‌ها نیستم، من قصه‌ای را می‌گویم، با توجه به نگاهی که به اطرافم دارم آن چیزی را در قصه هایم اشاره می‌کنم که هر روز مردم با آن مواجهند، تنها و تنها قصدم هدایت مخاطب به سمت توجه بیشتر به این موضوعات است.

-آیا موضوع قصه "تنهایی کربلا" هم مثل سایر کارهای شما ژانر دلهره و معما گونه دارد؟

-فکر می‌کنم "تنهایی لیلا" فارغ از ساختار نو، موضوع  تازه‌ای هم دارد، یک عاشقانه متفاوتی است که تا به حال پرداخت نشده، اما معمایی و دلهره آور نیست، روند قصه به شکل غیر خطی تعریف می‌شود، با تاکیداتی که به برخی مسائل اخلاقی و معنوی خواهیم داشت.

در حال حاضر تنها، نگارش فیلمنامه "تنهایی لیلا" را بر عهده دارید؟

راستش به خودم قول دادم، سالی یک کار بیشتر انجام ندهم، دوست دارم  که کارهام از عمق و نگاه دغدغه‌مندی برخوردار باشد، به همین خاطر به هر قیمتی نمی‌نویسم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار