در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

افزایش تعرفه سیگار سبب رشد قاچاق می‌شود/ حاشیه سود سیگاردر ایران 400 درصد است/ تامین 20 درصد از سیگار مصرفی پارسال از طریق قاچاق

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 9 خرداد با حضور "محمدرضا مسجدی" دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات و "عباس نخعی" مدیر کل برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق کالا به بررسی عوارض و خطرات سیگار پرداخت.

مفتح: افزایش تعرفه سیگار سبب رشد قاچاق می شود/ مسجدی : حاشیه سود سیگاردر ایران 400 درصد استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 9 خرداد با حضور "محمدرضا مسجدی" دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات و "عباس نخعی" مدیر کل برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق کالا به بررسی عوارض و خطرات سیگار پرداخت.

مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون افزایش مالیات سیگار گفت: 6 هزار و 500 نفر در اثر مصرف فوت می کنند به گونه ای که یک سوم این آمار مربوط به کودکانی می شود که در معرض دود قرار می گیرند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به این که بر سر دولت ها درباره مالیات سیگار کلاه رفته است ادامه داد: سیگاری به صورت قانونی وارد کشور می شود به طور مثال 900 تومان است اما در مغازه 4 هزار تومان به فروش می رسد و حاشیه سود سیگاردر ایران 400 درصد است

 افزایش ده درصدی قیمت سیگار سبب کاهش 8 درصدی مصرف می شود

وی با اشاره به این که شرکت دخانیات بخش خصوصی به حساب می آید افزود: سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی اعلام کرده است که اگر 10 درصد قیمت سیگار را افزایش دهیم نتیجه اش این مسئله می شود که مصرف 8 درصد کمتر می شود.

محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به این سوال که چرا مالیات افزایش نمی یابد گفت:  مجلس مخالف گرفتن مالیات سیگار نیست.

افزایش قیمت سیگار سبب کاهش تقاضا می شود

وی یکی از مهم ترین عوامل کاهش تقاضا را افزایش قیمت سیگار دانست و عنوان کرد مجلس با مالیات خورده فروشان موافقت کرده است.

محمد مهدی مفتح اظهار داشت: اگر مصرف کننده سیگار را گران بخرد این مسئله عاملی برای کاهش تقاضا می شود.

مالیات سیگار را باید مصرف کننده پرداخت کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تعرفه واردات گفت: باید بتوانیم کاری کنیم که مالیات سیگار را مصرف کننده پرداخت کند.

وی با اشاره به این که اگر تعرفه واردات سیگار مجاز را از حدی بیشتر گران کنیم این مسئله سبب افزایش قاچاق می شود گفت: کالای مجاز کالایی است که گواهی استاندارد و ثبت سفارش داشته باشد و از سوی عوارض گمرکی آن نیز پرداخت شود.

افزایش تعرفه سیگار سبب افزایش قاچاق می شود

محمد مهدی مفتح گفت: افزایش تعرفه سیگار سبب افزایش قاچاق می شود.

نخعی در ادامه اضافه کرد: ما اعتقادمان بر این است که اگر مصرف کننده مالیات را بپردازد این موضوع موجب کاهش مصرف می گردد اما اگر قرار باشد وارد کننده مالیات را بپردازد انگار ما می گوییم که یک منبع ورودی و یا یک شاخص تجارت فرامرزی که در واقع هزینه واردات است را افزایش دهیم تا وارد کننده کالا را قانونی وارد نکند.

مسجدی در ادامه اظهارات نخعی اظهار داشت: تجربه کشورهایی چون تایلند، ترکیه و پاکستان در این رابطه موفق بوده لذا ما باید قیمت خرده فروشی را مشخص کنیم و مالیات را از وارد کننده و تولید کننده بر اساس قیمت خرده فروشی بگیریم.

در ادامه اظهارات مسجدی نخعی مدیر کل برنامه ریزی مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: یکی از عوامل بروز قاچاق ، شکاف بین عرضه و تقاضا است یعنی ما در این جا تقاضایی داریم که تا کنون برآورد دقیق از میزان مصرف آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در سال 1392 حدود 49 میلیارد نخ سیگار را از محل تولید داخل، تولید مشارکتی و واردات تامین کردیم و اگر محاسبه وزارت بهداشت در برآورد سیگار صحیح باشد 4 میلیارد کسری بوده که این رقم زیر 10 درصد می شود و اگر محاسبه مراکز دخانیات کشور صحیح باشد و ما 60 میلیارد را ماخذ بگیریم در سال 1393 واردات و تولید ما حدوداً 42.8 میلیارد نخ محقق شده است لذا بین 10 تا 20 درصد سیگار ما از طریق قاچاق تامین شده است.

در سال گذشته 20 درصد از سیگار مصرفی از طریق قاچاق تامین شده است

نخعی تصریح کرد: در سال 1393 که ما کاهش تولید در شرکت دخانیات کشور داشتیم حدود 20 درصد از قاچاق تامین شده است.

وی یادآور شد: مطابق بند 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه ما باید تا پایان سال 94 تمام نیازهای داخلی را به تولید داخل منتقل کنیم و در حال حاضر نیز شرکت هایی که تولید مشارکتی دارند این سرمایه گذاری را انجام داده اند.

قاچاق سیگار با یک برنامه ریزی منظم در سطح بین المللی صورت می گیرد

مسجدی نیز در بخش دیگری از این برنامه با بیان این که این قاچاق سیگار با یک برنامه ریزی منظم و هدایت در سطح بین المللی صورت می گیرد گفت: این موضوع به این معنی است که کسی که وارد کننده سیگار است همان عامل قاچاق است و گرنه چگونه می شود سیگاری که ورودش به ایران ممنوع است چه طور پرمصرف ترین سیگار تهران می شود.

در ادامه برنامه نخعی گفت: افزایش مالیات بدون این که شفاف سازی گردش کالا در سطح عرضه صورت گیرد نمیتواند مثمرثمرباشد.

افزایش تعرفه واردات موجب افزایش قاچاق سیگار می شود

مفتح در پاسخ به این سوال که آیا مالیات بر خرده فروشی سیگار مطرح خواهد شد یا خیر گفت: عرض ما این است که قیمت سیگار تا جایی که بتواند باید افزایش پیدا کند چرا که همین موضوع سبب کاهش مصرف می شود اما اگر ما تعرفه واردات را بیش از حد گران کنیم موجب افزایش قاچاق سیگار خواهیم شد

وی تصریح کرد: مالیات وارده بر سیگار باید تا حدی باشد که قاچاق سیگار توجیح پذیر نباشد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس اظهار داشت: من موافق افزایش قیمت مصرف کننده هستم اما افزایش تعرفه واردات سبب افزایش قاچاق سیگار خواهد شد.

در ادامه اظهارات مفتح مسجدی گفت: در پاکستان 82 درصد قیمت خرده فروشی مالیات است در صورتی که در کشور ما این رقم 12 درصد است.

در ادامه اظهارات مفتح نخعی اظهار داشت: در حال حاضر وارد کننده براساس ارزش پایه گمرکی 93 و نیم درصد را می پردازد که 15 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از مطالبی که حائز اهمیت است اصل را بر سلامت مردم گذاشته به این معنی که اگر سیگاری کشف شد که بدون مجوز وزارت بهداشت باشد منهدم خواهد شد.

وی تصریح کرد: مالیات بر مصرف کننده باید افزایش داده شود و علت این است که هزینه مصرف کننده را نباید وارد کننده بپردازد.

سیگار فروشی 1200 دکه مطبوعاتی کشور

مدیر برنامه ریزی مبارزه با قاچاق کالا یادآور شد: 1200 دکه مطبوعاتی کشور در حال حاضر سیگار فروشی می کنند که این باید شفاف سازی شود.

مسجدی در پاسخ به این اظهارات نخعی گفت: شهرداری کار مقابله با فروش سیگار توسط دکه های مطبوعاتی را شروع کرده اما متاسفانه قوه قضاییه مانع این کار می شود.

در پایان این برنامه مسجدی تصریح کرد: اگر قرار است کاری در این راستا صورت گیرد از ریاست جمهور به عنوان رئیس شورای سلامت تقاضا دارم که در خصوص این موضوع شفاف سازی صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مفتح ، قاچاق ، مسجدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار