توصیه همیشگی امام به مسئولین؛ عملکردتان در مذاکرات مکتوم باید به گونه‌‌ای باشد که در آشکارا سربلند شوید

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: امام خمینی (ره) یک توصیه همیشگی به مسئولین داشتند، مبنی بر اینکه مسؤول باید در موضع مسؤول قرار گیرد و حقیقتاً احساس مسؤولیت کند.

به گزارش باشگاه خبرنگارارن؛ در این گزارش در نظر داریم به بخش‌هایی از خاطرات مقام معظم رهبری در رابطه با امام خمینی (ره) بپردازیم.

کارها را طوری انجام دهید که اگر روزی به ناگزیر افشا شد، شما مشکلی نداشته باشید

"مسؤول باید در موضع مسؤول قرار گیرد؛ یعنی حقیقتاً احساس مسؤولیت کند. مسؤولیت، آن‌گونه که در ذهن بعضی افراد هست، به معنای اختیارداری و صاحب‌اختیاری و عنان‌گسیختگی نیست.

بعضی افراد وقتی به مسؤولیتی می‌رسند کأنّه مجال واسع و امکان تاختن برایشان پیدا شد. مسؤولیت را نباید به این معنا گرفت. البته وقتی امکانات در اختیار کسی قرار می‌گیرد؛ وقتی قدرتی برای مقصودی در یک بخش در اختیار کسی قرار می‌گیرد، طبعاً دست او را باز می‌گذارد برای این‌که کار کند. در این شکّی نیست.

منتها این دستِ باز و این توانِ کار باید با احساس مسؤولیتِ کامل همراه باشد؛ یعنی انسان خود را در موضع مسؤول بداند و همیشه آماده باشد که از او سؤال کنند: «این کار را چرا کردی» تا بتواند جواب دهد. انسان بعضی از کارها را پنهانی انجام می‌دهد، طبیعت کار پنهانی است، امّا همان کارها را هم باید طوری انجام داد که اگر قرار شد به صحنه‌ی تلویزیون بیاید، انسان ابایی نداشته باشد. این از توصیه‌های همیشگی امام به ما بود. امام می‌گفتند همان کارهای مخفی را که باید به‌خاطر مصلحت‎شان مخفی بمانند، طوری انجام دهید که اگر قرار شد آشکار شود، ابایی نداشته باشید. مثلاً اگر یک مذاکره یا یک معامله‌ی سیاسی انجام دادید؛ دستوری به کسی دادید یا قراردادی با کسی بستید که بناست مکتوم بماند، این کارها را طوری انجام دهید که اگر روزی بناگزیر افشا شد، شما مشکلی نداشته باشید و کاملاً سربلند بگویید: «خیلی خوب؛ من این کار را کرده‌ام.» قاعده‌اش این است."




سلام به امام از زندان زیمبابوه

مردم در آفریقای جنوبی از تبعیض نژادی رنج می‌بردند. همان روزها با این‌که هنوز حکومت تبعیض نژادی بر سر کار بود، روشنفکران آفریقای جنوبی نسبت به امام و مبارزانِ این‌جا اظهار ارادت می‌کردند و در مقابل اینها تعظیم می‌نمودند. همین کسی که بعداً از زندان آزاد و رئیس جمهور آن‌جا شد، آن موقع در زندان بود. بنده برای دیداری به زیمبابوه رفته بودم؛ او از داخل زندان به من پیغام داد که سلام مرا به امام برسانید. بعد هم با همان روشی که اینها از امام خمینی یاد گرفته بودند، وارد میدان شدند و توانستند حکومت را از دست فعّالان و حکومت تبعیض نژادی بگیرند و قبضه کنند. کشور همسایه‌ی آنها و بسیاری از جاهای دیگر دنیا هم همین‌طور عمل کردند.




فلسطین از ابتدا جزء شعارهای بزرگ امام بود

امام بزرگوار ما، حقیقت مسأله را خوب شناخته و دیده بود. از شروع این نهضت از سال ۱۳۴۱، یعنی چهل سال قبل، آن وقتی که هنوز در ایران مسأله فلسطین حتّی در بین خواص هم منتشر نشده بود، حرف امام این بود که در مقابل سلطه اسرائیل باید همه احساس خطر کنند؛ همه باید بایستند و مقابله کنند. بعد هم همین راه را ادامه داد و این یکی از شعارهای بزرگ آن مرد الهی و آسمانی بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار