کمال‌الدین شاهرخ:

همیشه تلاش می‌کردم نگاه امام(ره) را در قاب دوربینم ثبت کنم/ هنوز در عکسها غم می‌بینم

یک عکاس پیشکسوت می‌گوید: در اوقات فراغت به جماران، منزل امام(ره) می‌رفتم و از چهره‌ی دلنشین و نگاه نافذ ایشانعکس می‌گرفتم.

کمال‌الدین شاهرخ، عکاس و مدرس دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص ویژگی‌های امام خمینی(ره) گفت: ما در شرایطی رشد پیدا کردیم که انقلاب و وجود حضرت امام(ره) باعث ایجاد اتحاد درونی بین همه شده بود و کسی جز امام(ره) نمی‌توانست باعث شود که همه چیز رنگ خدایی بگیرد.

وی افزود: وجود مبارک امام (ره) ابعاد بسیار گسترده و گوناگونی داشت که ما نتوانستیم به همه‌ی آنها پی ببریم، ایشان روح معنوی و منش خاصی داشتند که همین باعث می‌شد صحبت‌های عمیق و تأثیر‌گذاری داشته باشند و جوانان را درگیر انقلاب کنند.

وی تصریح کرد: این تأثیر‌گذاری حضرت به خودساختگی و تقوای درونی ایشان بر می‌گشت که باعث دلنشینی حرف‌هایشان می شد چرا که درون و بیرون امام(ره) خدایی شده بود.

شاهرخ در خصوص نگاه امام (ره) به هنر عنوان کرد: ایشان جمله ای در خصوص هنر دارد که می‌گویند هنر روح تعهد را در انسان‌ها به وجود می‌آورد" و این نگاهی است که در اکثر هنرمندان آن زمان پرورش یافته بود و همه با اعتقاد درونی کار را انجام می‌دادیم و این عقیده در اکثر شاخه‌های هنر مانند عکاسی، نقاشی، فیلم و ... از تفکر امام نشأت می‌گرفت چرا که هنری ماندگار و تأثیر‌گذار می‌شود که نه تنها رنج و ناملایمات بشری را نشان دهد بلکه با دید الهی به آثار نگاه کند.

وی با اشاره به عکاسی در آن زمان افزود: عکاسی، هنری است که از زمان قاجار و قبل از انقلاب در کشور وجود داشته است اما ورود امام و انقلاب باعث شد شاخه‌های دیگری از هنر عکاسی تبلور و رشد پیدا کند؛ خود من نیز در اوقات فراغت به جماران می‌رفتم و از ایشان و حاضران در جماران عکس می‌گرفتم.

این هنرمند تصریح کرد: از آن زمان تصاویری را ثبت کردم که گاهی حس می‌کردم خودم آنها را نگرفتم چرا که امام (ره) دیدی عمیق و با معنا داشتند و کمتر مستقیم به کسی نگاه می‌کردند، من همیشه تلاش می‌کردم جایی بایستم که بتوانم نگاه ایشان را ثبت کنم.

وی در پایان به خاطره‌ای از عکاسی در روز رحلت ایشان اشاره کرد و گفت: روز رحلت امام (ره) شرایط ویژه و سختی برای همه ایجاد کرده بود و ازدحام به حدی بود که دشوار می‌شد از پیکر و تشییع ایشان عکس گرفت، من از اعضای هلال احمر کمک گرفت تا بر دوش آنها بایستم از آن لحظه‌های غم‌انگیز تصاویر خوبی را ثبت کنم. عکس‌هایی که هنوز وقتی به آنها نگاه می‌کنم غم عمیقی را در آنها می‌بینم.

گفتنی است، کمال الدین شاهرخ، متولد 1320 در تهران است که با عکاسی از نوجوانی آشنا شد و در تظاهرات سال 57 از سر علاقه‌مندی عکاسی می‌کرد. همچنین در زمینه‌ی عکسبرداری پرتره از شخصیت‌های سیاسی و انقلابی نیز فعالیت می‌کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار