رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمر

نمايشگاه فرش دستباف ايران در مشهد گشايش يافت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مديرعامل نمايشگاه‌ هاي بين‌ المللي مشهد امروز گفت:  40 شرکت توانمند داخلي از استان‌ هاي اصفهان، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، قم، تهران و يزد در نهمين نمايشگاه فرش دستباف در مشهد حضور دارند و تا 10 خرداد انواعي از فرش دستباف ايراني را به نمايش مي گذارند.

محمدجواد حميد افزود: رونمايي از لوح ثبت جهاني فرش مشهد و کاشمر که به همت مرکز ملى فرش و با همکارى سازمان جهانى مالکيت فکرى پس از ثبت ملى به ثبت جهانى رسيد، همزمان با افتتاح بزرگ‌ ترين نمايشگاه فرش دستباف ايران انجام شد و ثبت برند جهاني اين مناطق بر اساس معاهده ليسبون و طي فرآيند کارشناسي مستمر مطابق با قوانين بين‌ المللي به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت و اين سازمان در حوزه شهرستان‌هاي مشهد و کاشمر انجام شده است.

سرپرست مرکز ملي فرش ايران هم گفت: تاکنون نشان جغرافيايي فرش 10 منطقه ايران شامل مشهد، کاشمر، کاشان، کرمان، نايين، ساروق، يزد، اردبيل، ترکمن گلستان و همدان به ثبت جهاني رسيده است.

کارگر گفت: با تداوم روند ثبت جهاني مناطق جغرافيايي فرش دستباف ايران از کپي‌ برداري رقباي فرش ايران و دست‌ اندازي به نام‌ هاي جغرافيايي مناطق فرش‌ بافي کشورمان جلوگيري مي‌ شود.

او در بخش ديگري از سخنانش در اين مراسم گفت: صادرات فرش 330 ميليون دلاري دستباف ايران در سال 93 در مقايسه با صادرات 314 ميليون دلاري سال  قبل از آن، 12 درصد افزايش ارزش داشت.

خانم عليرضايي رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوي هم در اين مراسم گفت: 21 هزار بافنده فرش در خراسان رضوي در 500 کارگاه فرش بافي فعالند که 19 هزار نفر از اين تعداد بيمه شده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار