سفرای کشورهای غربی در آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند تحقق توافق هسته ای با ایران تا پیش از ضرب الاجل 30 ژوئن محتمل نخواهد بود، زیرا جزئیات فنی این توافق هنوز مشخص نشده است و ایران در بهترین حالت، تا پیش از پایان سال کنونی از کاهش تحریم ها بهره مند نخواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن نوشت: شش کشور قدرتمند جهان مشغول مذاکره با ایران در خصوص موافقتنامه ای هستند که بر اساس آن، برنامه هسته ای ایران محدود خواهد شد. ایران در ازای این توافق، از تسهیل تحریم های اقتصادی برخوردار خواهد شد که اقتصاد این کشور را فلج کرده است.
سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان که سه عضو گروه موسوم به پنج بعلاوه یک هستند، انتظارات خود را در خصوص پایان این تلاش ها در حالی مطرح کردند که ضرب الاجل اعمال شده سی ام ماه ژوئن به زودی فرا خواهد رسید.
«ژرار آرو Gerard Araud » سفیر فرانسه در آمریکا در سخنرانی خود در اندیشکده «شورای آتلانتیک» در این باره گفت: «این احتمال زیاد وجود دارد که ما تا پیش از پایان ماه ژوئن یا حتی (اندکی) پس از این تاریخ، به توافق دست پیدا نکنیم.» همتایان انگلیسی و فرانسوی آرو نیز در این نشست حضور داشتند.
آرو در این باره گفت ایرانی ها به جای مقامات سطح پایین تر، قصد دارند وزرای شش کشور قدرتمند را برای تصمیم گیری در خصوص مسائل، تحت فشار قرار دهند. وی افزود انتظار دارد با نزدیک شدن زمان ضرب الاجل و در حالی که هر دو طرف برای دستیابی به بهترین توافق تلاش می کنند، تا حدی شاهد ملودرام، شب های طولانی و بسته شدن درها باشد.
وی در ادامه گفت: «حتی در صورتی که به بهترین توافق دست پیدا کنیم، پس از آن باید این توافق را به صورت الحاقیه های فنی بیان کنیم. بنابراین ممکن است به نوعی، شاهد یک پایان مبهم برای مذاکرات باشیم.»
آرو در پایان این نشست گفت تکمیل الحاقیه های فنی که بر اساس یک توافق احتمالی در خصوص آن دوراندیشی شده است، ممکن است طی چند هفته نخست ماه ژوئیه به طول بیانجامد.
ایران و شش کشور قدرتمند جهان در تاریخ دوم ماه آوریل گذشته یک چارچوب توافق را امضا کردند. این در حالی است که مسائل مختلفی هنوز حل نشده باقی مانده است که از جمله آنها می توان به سرعت کاهش تحریم ها و همچنین اقدامات نظارتی و راستی آزمایی اشاره کرد که هدف تضمین خودداری ایران از پیگیری برنامه هسته ای مخفیانه را پیگیری می کند.
مقامات ارشد ایران اعلام کرده اند به محض دستیابی به توافق باید از لغو تحریم ها برخوردار شوند.
مقامات ارشد کشورهای غربی اعلام کرده اند تحریم ها به صورت تدریجی و تنها پس از آن کاهش پیدا خواهد کرد که ایران در راستای محدود کردن برنامه هسته ای خود اقداماتی انجام دهد.
«پتر ویتیگ Peter Wittig » سفیر آلمان در آمریکا در این باره گفت: «ایران برای آغاز اجرای این توافق به مدتی زمان نیاز دارد، بنابراین در بهترین حالت، کاهش تحریم ها پیش از پایان سال کنونی محقق نخواهد شد.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار