ساری ؛

پرورش همزمان ماهي و اردک در اراضي شاليزاري شهرستان آمل

شاليکاران حوزه تحت پوشش مرکز جهادکشاورزي شهيد دعاگو رئيس آباد شهرستان آمل در چهارمين سال متوالي اقدام به پرورش همزمان ماهي و اردک در اراضي شاليزاري خود نموده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ؛ به گفته امینی نیاکی مدیرجهادکشاورزی آمل، محمد خوبزاد، کشاورز پيشرو روستاي دعوکلا دابو با همکاري کارشناسان مرکز جهاد کشاورزي رئيس آباد آمل براي چهارمين سال پياپي اقدام به پرورش همزمان ماهي و اردک در زمين شاليزاري خود درسطح 3 هکتار نموده است .

اين کشاورز پيشرو که در سه سال گذشته هم به واسطه پرورش ماهي و اردک در زمين شاليزاري و عدم استفاده از سموم شيميايي، موفق به کسب برند توليد محصول سالم از موسسه استاندارد شده بود، در سال زراعي جاري نيز اقدام به رها سازي 1100 قطعه بچه ماهي شامل: 500 قطعه بچه ماهي سفيد (آمور) و 600 قطعه بچه ماهي کپور نموده است

امینی هدف این کشاورزآملی را از انجام اين کار توليد محصول سالم با افزايش قيمت فروش عنوان نموده و اظهار داشت که قصد ندارد از هيچگونه کود و سم شيميايي در اين اراضي استفاده نمايد. اين کشاورز با ايجاد يک استخر به مساحت تقريبي 150 متر مربع و کانال طولي به طول 60 متر ، کار رها سازي و جمع آوري ماهي را نيز مديريت مي کند .

امینی افزود:این کشاورز در سال زراعي گذشته در يک دوره پرورشي از ارديبهشت تا آبان ماه (هفت ماه)، موفق به پرورش ماهي به اوزان: 1300- 800 گرم شده بود. که امسال قصد دارد دوره پرورش ماهي را افزايش داده تا از يک طرف، اوزان ماهي هاي پرورشي؛ بالاتر و از طرف ديگر، اثرات مثبت حضور ماهي در عرصه شاليزاري بيشتر شود. وی همچنين در مزرعه شاليزاري خود در سطح 3 هکتار بيش از500 قطعه بچه اردک نيز رها سازي نموده است .

مدیرجهادکشاورزی آمل اضافه کرد: پرورش همزمان ماهي و اردک در زمين هاي شاليزاري شهرستان آمل چند سالي است که به صورت بومي در منطقه دابو در حال انجام است و بوسيله اقدامات ترويجي و انتقال تجربيات کشاورزان به صورت چهره به چهره به طور روز افزوني در حال افزايش مي باشد .

در اين روش، به ازاي هر هزار متر مربع زمين شاليزاري، 25 -20 قطعه جوجه اردک به زمين منتقل شده و تا زماني که حضور و حرکت اردک در زمين موجب خسارت به بوته هاي برنج نشود، دوره پرورش در زمين شاليزاري ادامه خواهد داشت.

انجام اين کار سبب مصرف کمتر کود شيميايي در زمين شاليزاري شده و از طرفي، جوجه اردک با شکار پروانه ساقه خوار و ساير آفات مهم مزارع برنج ، سهم شايان ذکري در کاهش مصرف سموم شيميايي خواهند داشت

حرکت اردک در زمين شاليزاري، سبب خروج گازهاي مضر از زمين شده و با ايجاد تحريک ريشه در گياه برنج سبب ريشه زايي بيشتر و از سوي ديگر رشد بهتر و بيشتر گياه برنج و افزايش محصول خواهد شد.

تجربه توليد برنج ارگانيک در کشورهايي که از سال 1970 اقدام به اين کار کرده اند، نشان داده است که توليد اين محصول در گذر زمان به بيشتر از 6 تن شلتوک در هکتار برسد ..

با ترويج اين روش بوسيله کارشناسان مراکز جهاد کشاورزي و طرح موضوع در کلاس هاي مدرسه در مزرعه و همچنين سايت الگويي ترويجي برنج در شهرستان آمل در سالهاي گذشته و امسال ، کشاورزان بيشتري ترغيب و تشويق به انجام اين کار مي شوند .

انتهای پیام/س

برچسب ها: پرورش ، مرکز ، جهاد ، کشاورزی ، شهید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.