نگاهي به ظرفيت هاي رسانه در مواجهه با جامعه ؛

تغيير رويكرد اجتماعی با جامه‌ای نو در قاب جادويی

رسانه به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم به میزان بسیار محسوس و قابل توجه توانایی تأثیر‌گذاری را در بهبود وضعیت و شرایط فعلی جوامع دارا است .

باشگاه خبرنگاران - ليلا سلماني - رسانه به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم به میزان بسیار محسوس و قابل‎توجه توانایی تأثیر‌گذاری را در بهبود وضعیت و شرایط فعلی جوامع داراست. از جمله عواملی که می‌توان به آن اشاره کرد ارائه راهکار‌های اقتصادی به منظور فراهم کردن شرایط بهینه برای اقشار مختلف جامعه است. راهکار‌هایی که به‎صورت بالقوه پیشنهاد شده و توانایی بالفعل شدن را نیز همراه داشته باشند .

حضور کارشناسان اقتصادی در برنامه‌های مختلف از جمله برنامه‎هاي گفتگو‌ محور ‌مانند «اقتصاد ایران»، «به خانه بر‌می گردیم» از شبکه پنج سیما که با در نظر گرفتن میزان مخاطب و همچنین ساعت پخش تا حدود بسیار زیادی پتانسیل تأثیر‌گذاری در روند و حرکتهای اقتصادی را یدک می‌کشند.

مسئله‌ی دیگر رواج سبک زندگی است . رویکردی که با همسو بودن عوامل برنامه‌سازی در سیما قابلیت تسری دادن آن به اقشار مختلف جامعه را فراهم مي كند.  رواج سبک زندگی ایرانی- اسلامی با توجه به وجود هنجارها و عرف‌ حاکم بر جامعه به گونه‌ای ریزبینانه و هنرمندانه که جزء توانمندی‌ها و شگردهای برنامه‌سازی است ، قابلیت ورود به جامعه و زندگی درونی مردم در طبقات و اقشار مختلف را دارد  .

مطرح شدن انواع موضوعات روز که افراد جامعه با آن سرو کار دارند نمونه‌ای از این موارد است. برنامه‌هایی مانند «عصر خانواده» و «زنده باد زندگی» در شبکه دو و برنامه «خانواده» در شبکه اول از جمله برنامه‌هایی است که با همراه کردن تعداد زیادی از مردم و گنجاندن آیتم‌های مختلف و متنوع، شرایط تأثیر‌گذاری بر طیف وسیعی از مردم با طبقات اجتماعی مختلف را دارند. حضور کارشناسان مختلف در زمینه‌های گوناگون و ارائه راهکار‌ها با هدف عملیاتی شدن در بطن زندگی افراد به گونه‌ای که میزان تأثیر آن به شکل محسوس خودنمایی کند. با وجود این اهداف و تغییر رویکردها عامل مهم دیگری که خودنمایی می‌کند بحث مطرح شدن سوژه‌ها و موضوعاتي است که مردم به‎طور روزمره با همه آنها سر و کار دارند ، از جمله مباحث فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف (ازدواج، رفتار‌های اجتماعی) ، مسائل اقتصادی (بحث درآمد‌ها، یارانه، کار‌آفرینی، بیکاری، مسکن و ...) بعلاوه نحوه‌ی بیان و چگونگی ساخت و پخش برنامه‌هایی که قابلیت جذب مخاطب را بوسیله فاکتورهای لازم داشته باشد.

این فاکتور‌ها می‌توانند مواردی چون ساعت پخش ، استفاده از مجری توانمند و متخصص، ترکیب موسیقی و فضای شاد با هدف دلگرم کردن مخاطبان و دیگر عوامل باشد . شبکه‌های دیگر مانند شبکه سه که با نام «شبکه جوان» فعالیت می‌كنند ، نیز از این قاعده مستثنی نیست . پخش برنامه‌هایی همچون «ویتامین سه» در ساعات آغازین روز و مطرح کردن مسائل اجتماعی در قالب یک برنامه مفرح و یک فضای شاد به مراتب اثرگذاری بیشتری به همراه خواهد داشت . از دیگر برنامه‌های شبکه سه می‌توان به برنامه «سمت خدا» اشاره کرد . برنامه‌ای با قالب مذهبی که اخلاقیات و رفتار‌های دینی را به شکل کاربردی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد .

 به طور کل وجود یک اتاق فکر به روز شده که متشکل از افراد متخصص در زمینه‌های گوناگون باشد و واکاوی و پیگیری مسائل روز در بطن جامعه و انتقال آن به دست اندرکاران و برنامه‌سازان سیما، بعلاوه اضافه شدن خلاقیت در ساخت برنامه‌ها و شناخت نیاز مخاطب با مشارکت و همکاری مدیران و برنامه‌سازان در جهت رسیدن به هدف نهایی که همانا جلب رضایت مخاطب به همراه موثر واقع شدن موضوعات مطرح شده به شکل کاربردی و عملیاتی در تعاملات روزمره جامعه است، لازم و پشتوانه‌ای برای مسیر برنامه‌سازی است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اشکان منصوری
۱۳:۰۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
ممنون از همکار گرامی.قلمت زیبا بود
آخرین اخبار