یاسوج ؛

دیدنی ترین جاذبه عصر تكنولوژی، متعلق به عشایر

كوچ نشینی كهن ترین شیوه زیست بشر است كه پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر دیدنی ترین جاذبه عصر تكنولوژی لقب بگیرند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، عشایر به شیوه ای جذاب و باورنكردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.

مسكن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است.

بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است كه بر خلاف یك جا نشینان روستایی و شهری, در كوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند.

عشایر كوچ رو كه یكی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران, در حوزه های غرب و جنوب غرب, شرق و جنوب شرق, شمال غرب, شمال شرق و مركزی ایران ایلات و عشایر پراكنده شده اند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عشایر 12 درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می‌دهد گفت :به دلیل خشکسالی و کمبود بارش سال گذشته زمان کوچ عشایر 20 فروردین مشخص شده بود.

علی‌پور اضافه کرد : بارش‌های خوب ابتدای سال جدید تا حدودی برخی از مشکلات خشکسالی و نگرانی‌های عشایر استان کم کرد و همین موضوع باعث شد زمان کوچ عشایر به 25 فروردین موکول گردد و همچنان ادامه دارد .

وی خواستار افزایش اعتبارات عشایر استان شد و تاکید کرد: با این اعتبارات ناچیز نمی توان مشکلات عشایر را مرتفع کرد.

علی پور بیان داشت: اعتبارات بحران عشایر تنها ۷۰ میلیون تومان است که جوابگوی حجم مشکلات نیست.
 
مدیرکل امور عشایر استان: عشایر استان دارای ظرفیت عرضه سالانه ۹۴ هزار راس گوسفند و بره، ۳۳۰ هزار راس بز و بزغاله و دو هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین مازاد است.

وی عنوان کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه هفت‌ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۶‌ هزار‌ تن شیر، ۲۸۶ تن پشم، ‌مو و کرک و ۴۰۰ هزار تخته پوست، نقش مهمی در اقتصاد استان دارند.

علی پور همچنین به تولید صنایع دستی توسط عشایر در استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۰ هزار و ۴۷۶ مترمربع دست بافته توسط عشایر تولید می شود.

همچنین جشنواره کوچ عشایر  به مدت سه روز در پارک جنگلی استان با حضور  و عشایر استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، ایلام، اصفهان، خراسان رضوی و کرمانشاه برگزار شد

استان های شرکت کننده در این جشنواره آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ های خود به ویژه در زمینه کوچ را در قالب ۸۰ غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهند.

در کنار این جشنواره کارگاه‌های تولید صنایع دستی عشایر نیز برپا شده که به تنوع آن افزوده است.

علاوه بر اجرای برنامه نمادین کوچ عشایر برنامه های متنوع فرهنگی و هنری شامل موسیقی محلی و اسب دوانی نیز در این جشنواره اجرا شد.

انتهای پیام /س

برچسب ها: کوچ ، عشایر ، آداب ، رسوم ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.