رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران:

تجار افغانی با مجوز وزارت کشور به فعالیت در ایران ادامه دهند/ 300هزار دانش آموز افغانی را تحت پوشش داریم

وزیر کشور گفت: ایران تنها در حوزه آموزش و پرورش 300هزار دانش آموز افغانی را تحت پوشش قرار داده و بیش از 300میلیون دلار هزینه می‌کند در حالی که کمک داوطلبانه سازمان ملل بیش از 4میلیون دلار نیست .

تجار افغانی با مجوز وزارت کشور می‎توانند به فعالیت در ایران ادامه دهند/300هزار دانش آموز افغانی را تحت پوشش داریم
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور در حاشیه چهارمین نشست کمیته چهارجانبه راهبردی ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران با اشاره به عودت و اسکان پناهندگان افغانستانی به کشورمان گفت: با ایجاد بستر مناسب در حوزه‌های اشتغال و بهبود وضعیت معیشت در افغانستان به صورت اختیاری و داوطلبانه عودت افغانی‌های مقیم ایران و پاکستان افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه این نشست‌ها منجر به افزایش سطح همکاری‌ها و کمک‌های جهانی و سازمان ملل به این کشور خواهد شد، تصریح  کرد: این عزیزان بیش از سه دهه مهمان ما و پاکستان بودند و امیدواریم که با اشتیاق در روند توسعه و عمرانی و آبادانی افغانستان مشارکت داشته باشند. 

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: سه کشور ایران و افغانستان و پاکستان در منطقه دارای مشترکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی هستند و امیدواریم که با هم بتوانند در توسعه منطقه‌ای و امنیت پایدار تلاش روز افزونی را داشته باشند. 

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعتبار و وبودجه لازم برای بازگشت آوارگان گفت:‌ کل کمک‌های داوطلبانه‌ای که انجام شده 33درصد است و زیر 100میلیون دلار بوده این مقدار برای کل پناهندگان در سه کشور اختصاص یافته است. 

وی گفت:‌ ایران تنها در حوزه آموزش و پرورش 300هزار دانش آموز افغانی را تحت پوشش قرار داده و بیش از 300میلیون دلار هزینه می‌کند در حالی که کمک داوطلبانه سازمان ملل بیش از 4میلیون دلار نیست، در بقیه امور مانند تغذیه، معیشت،بهداشت این‌ها رقم‌های پایینی هستند.

رحمانی فضلی افزود: یکی از تقاضاهای ما از سازمان ملل به عنوان هماهنگ کننده کشورهای داوطلب این است که بودجه افزایش یابد و فشار کمتری روی کشور میزبان باشد و افغانستان بتواند زیرساخت‌های خود را آماده کند.

وی در پایان  خاطر نشان کرد: اگر سازمان‌های بین‌المللی احساس مسئولیت کنند این مسئله حل می‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر نغض حقوق افغانی‌ها گفت: همواره  در گزارش‌های سازمان ملل از فعالیت‌ها و اقدام‌های ایران قدردانی می‌شود. 

وی افزود: عالمی بلخی هم به عنوان مسئول در افغانستان چندین بار از زحمات میزبانان(ایران و پاکستان)  تقدیر و تشکر کرده است.

وزیر کشور  تصریح کرد: گزارش‌هایی که در حوزه‌های مختلف آماده می‌شود مشخص می‎کند که نوع نگاه‎ها مسئله متفاوت است.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی بروند و بر اساس مواردی که برای مردم امکان وقوع دارد قضاوت کند، قضاوت ما بر مبنای سازمان ملل و مردم افغانستان است. 

وزیر کشور با بیان اینکه با اتباع غیر مجاز هیچ گونه رفتار نامناسبی نداشتیم و آن‌ها در جغرافیای ایران مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: موظف هستیم که افراد غیر مجاز را عودت دهیم و ورود این افراد را قانونی کنیم، آن‌ها باید شناسایی شوند و مشخصات و محل اسکان و نوع فعالیتشان مشخص شود.

وزیر کشور تاکید کرد: اگر قرار است کسانی بیایند، باید از طرف دولت افغانستان و ایران مجوز داشته باشند.

 وی ادامه داد: مدتی انتقال دولت در افغانستان و تشکیل آن زمان برد و باعث کندی روند کار شد ولی اکنون با علاقه‌ای که رئیس جمهور ایران و افغانستان در نشست قبلی خود در ایران ابراز کردند همواره تاکید بر سازمان دهی بوده است.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد:‌ کمیته‌های مختلفی همچون کمیته پناهندگان تشکیل شده و کارشناسان روی این مسائل کار می‌کنند و ان‌شاالله با کمک سازمان ملل و پاکستان این موضوع را مدیریت خواهیم کرد. 

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت سرمایه داران به افغانستان بدون ابطال کارت اقامت اظهارداشت:‌ ما دو درخواست داشتیم یکی اینکه تجار افغانی که در ایران به امر تجارت مشغول هستند بتواند اجازه  اقامت کوتاه مدت و فعالیت داشته باشند ما مجوز را صادر کردیم بنابراین تجار افغانی با مجوزی که داده می‌شود می‌توانند ادامه فعالیت دهند. 

وزیر کشور گفت: برای اینکه برخی افغانی‌های مقیم بتوانند تردد محدود داشته باشند و از نزدیک پیشرفت افغانستان را ببینند و انگیزه‌ای برای بازگشت دائم باشد قرار شد در کمیسیون مشترک بحث شود بنده با این موضوع موافقم ولی کمیته تصمیم گیرنده است. 

وی در اشاره به وضعیت دانشجویان دختر افغانی گفت: باید در کمیته بحث شود و من با اصل قضیه موافق هستم. 

در ادامه عالمی بلخی در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود زیر ساخت‌ها در افغانستان و زمان بر بودن بازگشت پناهندگان گفت:‌ وضعیت زیرساخت‌ها در افغانستان نیاز به زمان دارد و عزم و اراده سیاسی وحدت ملی است که فراهم کردن عودت داوطلبانه برای مهاجرین را از اولویت‌های ملی ما قرار داده‌اند و ما توجه خاصی به این موضوع داریم. 

وی افزود: در قسمت زمان بندی هم چارچوب‌های مشخصی برای آینده داریم. 

عالمی بلخی نیز افزود: میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سه دهه قابل تقدیر است بیش از دو میلیون پناهنده در ایران حضور داشتند و ایران با توجه به تحریم و جنگ میزبان بوده ودر حالی که کمک رسانی از بیرون برای مهاجرین کم بوده‌اند کار بسیار شایسته‌ای را انجام داده‌اند.

وی افزود: از کمیساریای سازمان ملل متحد می‌خواهیم برای تامین بودجه بهبود وضعیت مهاجرین در ایران تلاش بیشتری را داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار