نانو ذرات نسخه‌ی مصنوعی ملانین مونتاژ شد

ملانوزوم‌ها، بسته‌های کوچکی از ملانین موجود در پرها، پوست‌ و خز برخی حیوانات رنگ سازه را تولید میکند که مهمترین ملانین‌ها در پرهای پرندگان موجود است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ نانو مواد جدیدی برای ایجاد رنگ با الهام از بازی پرهای پرندگان با نور، ساخته شده است. 

رنگ سازه به وجود آمده ناشی از بر همکنش نور با موادی که در مقیاس کوچک الگوهایی دارند، نور را برای تقویت برخی طول موج‌ها و تعدیل برخی دیگر، خم و منعکس می‌کند. ملانوزوم‌ها، بسته‌های کوچکی از ملانین موجود در پرها، پوست‌ و خز برخی از حیوانات می‌تواند رنگ سازه را زمانی که به صورت لایه‌های جامد بسته‌بندی شده باشد، تولید کند. مهمترین ملانین‌ها در پرهای برخی پرندگان موجود است. 

ملانوزوم طبیعی موجود در پرهای پرندگان در اندازه و شکل‌های مختلف، متفاوت است به شکل میله‌ها و حوزه‌هایی است که می‌توانند جامد یا توخالی باشد. 

محققان برای تقلید ملانوزوم طبیعی،‌ یک مولکول‌ مشابه‌، دپامین را به مش‌ها متصل کردند. پلی دپامین مانند ملانین نور UV را جذب می‌کند بنابراین پوشش ساخته شده از پلی دپامین می‌تواند مواد را بهتر محافظت کند. 

Nathan Gianneschi پروفسور شیمی و زیست شیمی در دانشگاه کالیفرنیا اظهار دارد: محققان نانو ذرات نسخه‌ی مصنوعی ملانین را برای تولید ساختارهای طبیعی موجود در پرهای پرندگان مونتاژ کرده‌اند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار