یادداشت/

خواب‌های آشفته برای عراق

آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که از شرایط موجود در ساختار سیاسی عراق پس از سقوط دیکتاتور سابق این کشور رضایت ندارند با تمام توان بر طبل اختلاف و تفرقه میان قومیت‌ها و مذاهب موجود در آن کشور می‌کوبند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدمهدی ملکی" طی یادداشتی پیرامون طرح تجزیه عراق و دخالت قدرت‌های خارجی مطالبی را ارائه داده است.

 متن این یادداشت به شرح زیر است:

این موضوع بسیار واضح است که بیشترین منفعت را از قبل تجزیه عراق اسرائیل می‌برد. این رژیم جعلی با تمام توان خود از طرق مختلف سعی بر آن دارد که وجود خود را در منطقه مشروعیت بخشد و یکی از راه‌های آن نیز تجزیه کشورهایی همچون سوریه، یمن، عراق و برخی دیگر از کشورهای مسلمان است.

با تقسیم شدن آن کشورها به کشورهایی جدید و کوچک، اولاً اسرائیل دیگر با کشورهای یکپارچه و دارای حکومت‌های قدرتمند طرف نیست و به تعبیری در برابر خود چند دولت جدید با ساختاری ضعیف و شکننده می‌بیند و دوم آنکه کشورهای ایجاد شده در نتیجه تجزیه به شیعه نشین، سنی نشین، کرد نشین، علوی نشین و ... بدل خواهند شد یعنی تکثر کشورهایی که با شاخصه مذهب و قومیت بوجود آمده‌اند را شاهد خواهیم بود. بنابراین وجود کشوری یهودی نشین طبق آنچه آنها می‌خواهند و برای آن برنامه ریزی کردند دیگر درمنطقه چندان مساله خاصی به حساب نمی‌آید. 

آمریکا به عنوان یکی از قدرت‌های بین المللی که همواره خود را موظف به تامین امنیت اسرائیل می‌داند و این موضع را به طور رسمی بارها اعلام داشته است، تلاش‌های گسترده‌ای را سالیان متمادی انجام داده تا طرح خاورمیانه جدید خود را به مرحله عملیاتی برساند، خاورمیانه مد نظر آنها تشکیل شده از ریز کشورهایی است که توان بسیار اندک سیاسی، اقتصادی، نظامی، علمی و ... داشته باشند، حاکمان آنها سر سپرده غرب باشند، توان و جرات رویارویی با اسرائیل را نداشته باشند و در یک کلام همچون موم در دستان امریکا باشند

از این زاویه می بینیم که واشنگتن با استفاده از ایادی خود در منطقه اقدامات آشکار و نهان بسیاری را در راستای اجرای طرح تجزیه نرم کشورهایی همچون یمن (یمن جنوبی و شمالی و طرح تضعیف این کشور و جریان حاکم بر آن یعنی انصارالله توامان در حال اجرا است)، سوریه ( ایجاد اختلاف و تفرقه در میان اقوام و مذاهب موجود در سوریه و فشار همه جانبه برای تضعیف حداکثری حکومت مشروع آن کشور در سال‌های اخیر با درگیر کردن آنها با تررویست‌ها و ...)، عراق ( تحریک حساسیت ها و گسترش اختلافات مذهبی و قومی و همزمان تضعیف حکومت آن کشور با به کارگیری طرحی مشابه سوریه) و در دیگر مناطق و کشورها انجام می دهد.

عراق یکی از آن کشورهایی است که به دلیل حساسیت‌های قومی و مذهبی موجود در آن کشور پتانسیل بالایی برای اجرایی شدن چنین طرحی دارد و امریکا و متحدان منطقه‌ای آن که از شرایط موجود در ساختار سیاسی عراق پس از سقوط صدام رضایت ندارند با تمام توان بر طبل اختلاف و تفرقه میان قومیت‌ها و مذاهب موجود در آن کشور می‌کوبند. 

طرح شیطنت آمیز کنگره امریکا مبنی بر ارسال تسلیحات به دو منطقه کرد نشین و سنی نشین عراق بدون کسب اجازه از دولت مرکزی یکی از آن مواردی است که اخیراً در راستای طرح تجزیه و فروپاشی عراق از جانب امریکایی‌ها در حال پیگیری است که البته با مخالفت‌های شدید مقامات عراقی مواجه شده است و عراقی‌ها چنین اقدامی را دخالت آشکار در امور داخلی خود تلقی کردند.

عراق در شرایط کنونی درگیر جنگ با تروریست‌های داعش است و بحران امنیتی گریبان گیر آن شده، حال یکی از راه‌های مبارزه و غلبه بر تروریست‌ها حفظ اتحاد و انسجام داخلی و پرهیز از هرگونه سخن و اقدام نا بخردانه‌ای است که منجر به شعله ور شدن نزاع های درونی، تفرقه و اختلاف می شود.

بدخواهان ملت و دولت عراق از زمان سقوط رژیم بعث و شکل گیری ساختاری دموکراتیک در آن کشور که مبتنی بر رای مردم و قانون اساسی است و با توجه به روی کار آمدن شیعیان عراق که سهم عمده جمعیت را دارا هستند، موقعیت خود را در عراق  به خطر افتاده دیدند و انواع تهدیدات و توطئه های خصمانه را متوجه مردم و مسئولین آن کشور کردند و در این راه تا کنون از هیچ تلاشی فرو گزار نکردند.

طرح موضوعاتی همچون تجزیه کشور در فضای سیاسی جامعه عراق در شرایط حساس کنونی که قطعاً نتیجه آن تاثیر گذار خواهد بود بر سرنوشت دیگر کشورهای منطقه، جز اتلاف وقت وانرژی برای دولت مردان و دادن فرصت بیشتر به تروریست‌ها جهت تجدید قوا و طرح ریزی برای اقدامات شرورانه، امر دیگری را عاید هیچ گروه و حزب و فرد خاصی در آن کشور نخواهد کرد و بدیهی است هر فرد عراقی در هر کسوت و مسئولیتی که باشد اگر چنین مباحثی که نتیجه‌ای جز موفقیت توطئه‌های بد خواهان عراق را به دنبال دارد طرح کند قطعاً خائن به کشور عراق و مردم آن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، کردها ، تجزیه ، شیعه ، سنی ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار