گلایه تئاتری‌ها از وضعیت نابسامان تئاترشهر؛

امیدوارم عاقبت شوراهای هنری به بن بست نرسد/ مدیران کنونی تئاتر، مدیر نیستند

ارشاد تاکنون هیچ توسعه‌ای برای سالن ها انجام نداده و در 34 سال گذشته فقط 2 سالن اضافه کرده و این موضوع بسیار شرم آور است و کسی به پیشنهادات ما گوش نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران بعد از آغاز بازسازی مجموعه تئاتر شهر معاونت هنری و مدیر مجموعه‌ای تئاتر شهر تصمیم گرفتند برای هر سالن در این مجموعه شورای هنری تشکیل دهند و اداره و تصمیم گیری اجراها در هر سالن به عهده هریک از این اعضای شورا باشد.

اعضای شورای سیاستگذاری سالن‌های مجموعه تئاترشهر از میان هنرمندان انتخاب شدند اما تاکنون تنها کاری که توسط  مجموعه این شوراها در زمینه ساماندهی تئاترشهر انجام گرفته تبدیل سالن قشقایی به مرکز مطالعات بوده است.

بعد از مدتی از تشکیل این شورا، دو  تن از اعضای شورای سالن چهار سو استعفا دادند و دلایل متعددی را برای این کارشان در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردند که قابل تامل است. اما هنرمندان هم نظراتی درخصوص تشکیل این شورا و بازسازی طولانی مدت مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کردند.

*دادگر: از معاونت هنری می‌خواهم برای بازسازی تئاتر شهر یک کامیون آجر بیآورد

آرش دادگر نمایشنامه نویس و کارگردان درخصوص بازسازی طولانی مدت مجموعه تئاتر شهر اظهار داشت: بازسازی تئاتر شهر نیازمند پول است و این موضوع به معاونت هنری برمی‌گردد. من رسما از وزیر و معاونت هنری می‌خواهم که یک کامیون آجر بیاورد تا بازسازی تئاتر شهر زودتر به پایان برسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چندین ماه با اعضای شوراهای هنری برای بازسازی این مجموعه جلسه گذاشتیم نمی‌دانم چرا اکنون روند بازسازی متوقف شده است و هنوز پول برای خرید صندلی سالن سایه را ندارند و میراث فرهنگی هم در این اوضاع به میان آمده کار را متوقف کرده است.

کارگردان نمایش «هملت» افزود: وزارتخانه به جای آنکه سالن اضافه کند، هرسال سالن‌های قدیمی را بازسازی می‌کنند. در واقع تئاتر شهر 5 سال است که درگیر بازسازی است و آنگونه که باید هزینه نمی‌کنند که دیگر نیاز به بازسازی نداشته باشد.

وی تصرح کرد: مدیران کنونی تئاتر، مدیر نیستند چراکه مدیر هر مجموعه‌ای با تمام قوا تلاش می‌کند تا آن مجموعه به خوبی اداره شود. هنرمندان با تشکیل شورای هنری به دنبال کمک به این مجموعه هستند و سالهاست هنرمندان در جدل بر سر اجرا یا بازسازی تئاتر شهر هستند.

دادگر خاطرنشان کرد: هیچ کدام از مدیران بابت تاخیرها و وعده‌های عمل نکرده شان در بازسازی تئاتر شهر  عذرخواهی نمی‌کنند و هرچه جلو می‌رویم این مجموعه هزار نفر دلسوخته پیدا می‌کند.

*صادقی: ارشاد در 34 سال گذشته تنها دو سالن به شهر تهران اضافه کرده است

قطب الدین صادقی کارگردان و نمایشنامه نویس با تاکید بر توسعه به جای بازسازی‌های مکرر اظهار داشت: وزارتخانه ارشاد تاکنون هیچ توسعه‎ای برای سالن‌ها انجام نداده و در 34 سال گذشته فقط 2 سالن اضافه کرده و این موضوع بسیار شرم آور است و کسی به پیشنهادات ما گوش نمی دهند.

این کارگردان عنوان کرد: مدیران ما کارشناس نیستند و به نظرم اظهارنظر چند نفر کارشناس درخصوص سالنها باعث نظم در این مجموعه خواهد شد.

وی ادامه داد: انتخاب هنرمندان تئاتر به عنوان سرپرست مستقل برای هرسالن مجموعه تئاتر شهر خیلی بهتر از تشکیل شورای هنری است و این اقدام سالهاست که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

*تجویدی: امیدوارم عاقبت شوراهای هنری تئاتر شهر به بن بست نرسد

فرهاد تجویدی کارگردان و نمایشنامه نویس درخصوص تشکیل شوراهای هنری مجموعه تئاتر شهر گفت: ما همیشه درحال آزمون و خطا هستیم. یک کاری را تا جایی پیش می بریم و  بعد متوجه می‌شویم که خطا کردیم. برای انجام کاری باید از مقطعی شروع کرد. به طور حتم در تشکیل شوراهای هنری کارشناسی صورت گرفته اما شوراهای هنری باید در گذشته و به شکل دیگری تشکیل می‌شد.

وی ادامه داد: امیدوارم این برنامه ریزی به گونه‌ای نباشد که نتیجه خوبی ندهد. اکنون بهترین کار را سالن‌های خصوصی انجام می‌دهند شاید این سالن‌های خصوصی مشکلاتی هم به دنبال داشته باشد اما بسیاری از جوانها از شهرستان می‌آیند و این سالنها را به امید اجرای تئاتر برپا می‌کنند. به نظر من آنها بهتر از مسئولان دولتی کار می‌کنند. اگر چنین اتفاقی و تلاشی را در سالن‌های حرفه‌ای ببینیم و به خیل عظیم جوانها کمک کنند به این راغب هستم، تئاتر شهر شکل اصلی خودش را داشت. باید ببینیم شورای هنری چه کاری می‌کنند.

تجویدی تصریح کرد: من شنیدم برخی سالنها با افراد برند تئاتر تماس می‌گیرند و درخواست اجرای نمایش می‌دهند و تصور می‌کنند که کار خلاقانه‌ای انجام دادند. این کار مبتکرانه نیست باید ریشه‌ای کار انجام شود و من فکر می‌کنم با تشکیل شوراهای هنری چند ماه بعد متوجه شویم که به بن بست رسیدیم. البته دعا می‌کنم اینطور نشود.

کارگردان نمایش «من» افزود: همیشه مسئولان تصور می کنند حرکت نوعی انجام می دهند، بدون اینکه از ایده صاحب نظران درجه یک استفاده کنند، تئاتر شهر در گذشته یک بار بازسازی شد، ای کاش همان موقع ادامه پیدا می کرد. حالا به نظر می رسد تقسیم بندی سالن ها زیر نظر یک شورا اتفاق خوبی نیست.

تجویدی با تایید مشارکت فکری یادآور شد: تنش نداشتن و هم فکری در اعضای این گروه اتفاق خوبی است و استعفای برخی اعضای شوراها را صلاح نمی‌دانم چرا که فرد انتخاب شده باید شرایط را درک کند اما من از جزییات استعفای برخی دوستان چیزی نمی‌دانم فقط می‌گویم این کار ویترینی برای یک عملکرد نباشد و تا دور نمای این کار را باید دید.

هژیر آزاد: امیدوارم تشکیل شورای هنری معالج تئاتر شهر باشد

کاظم هژیر آزاد نیز یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت عرصه تئاتر است و در خصوص بازسازی مجموعه تئاتر شهر و همچنین تشکیل شوراهای هنری در این مجموعه اظهار داشت: تشکیل شورا خوب است. در واقع خردی جمعی است تا این معضل فعلی را برطرف کند. بحث ما این است که مرکز هنرهای نمایشی را به سازمان تبدیل کنیم چرا که لیاقت و ظرفیتش را هم داریم نه اینکه یک سالن  تئاتر شهر داشته باشیم که آن هم مربوط به جند سال گذشته است و در حال حاضر به دلیل نبود بودجه نتوانیم این سالن را تعمییر کنیم.

وی ادامه داد: دولت باید سیاست کلی فرهنگی را معین کند تا این موضوع ترسیم شود. هنرمندان باید خودشان در اداره سالنها دخالت داشته باشند ما این موضوع را رد نمی کنیم و به صلاح همه است. در واقع کسی نیامده جایی را خراب کند همه برای اصلاح آمدند اما مشکل آن مشخص نشدن سیاست فرهنگی است.

هژیر آزاد تصریح کرد: سال 1382 شورای انقلاب فرهنگی سیاست کلی فرهنگی را در روزنامه‌ها چاپ کرد؛اما کسی به آن عمل نکرد و مسکوت باقی ماند چراکه با منافع برخی سازگار نبود و سیاست بسیار خوبی بود که کسی اهمیت نداد.

وی افزود: در حال حاضر مدیران در پیدا کردن چاره هستند اما مشکلات عمیق است و چاره اصلی بالاتر از این مسائل است که آنها به دنبالش هستند. اما امیدوارم تشکیل شورای هنری معالج تئاتر شهر باشد و به طور حتم تاخیری هم که برای بازسازی این مجموعه رخ داده به دلیل عدم بودجه است.

هژیر آزاد با تاکید بر سازمانی شدن مرکز هنرهای نمایشی گفت: به دلیل جمعیتی که عرصه نمایش در کشور دارد باید تبدیل به سازمان شویم در این صورت سطح کیفی کارها هم بهتر می‌شود و می‌توانیم بودجه بیشتری داشته باشیم. اکنون یک اداره کلی کوچکی با خیل تئاتری ها روبروست.

وی خاطرنشان کرد: شورای هنری تئاتر شهر هم زمانی که با بن بست بودجه روبرو شود کاری از دستشان برنمی آید. نیت کار خوب است که ما را هم در بی پولی خود  شریک  می‌کنند، بودجه فرهنگی کشورمان نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است و هر سال هم پایین می‌آید و روز به روز هم متقاضیان افزایش پیدا می‌کند و تلاش در جهت شورایی شدن خوب است اما باید لایحه‌ای در جهت ارتقا بودجه ارائه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.