رویترز:

نقش حزب الله در جنگ سوريه روشن شده / اهتزاز پرچم زرد رنگ مقاومت بر مواضع النصره

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بیروت به قلم لیلا بسام و تام پری نوشت :زمانی که جنبش حزب الله لبنان نخستین بار در حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه به جنگ داخلی در این کشور ملحق شد نقش این جنبش در سوریه به دقت مخفی نگه داشته می شد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، رویترز می نویسد: ولی امروز که حزب الله پرچم خود را در سرزمینی بازپس گرفته شده از شورشیان در شمال دمشق پایتخت سوریه به اهتزاز درآورده ، نقش آن کاملا روشن است.
برای اسد نیز کمک حزب الله بیش از هر زمانی مهم است.
این گروه چریکی مورد حمایت ایران هفته گذشته همه قدرت خود را برای بیرون راندن شورشیان از مناطق وسیعی از کوهستان قلمون به کار گرفت که با دمشق مرکز قدرت اسد فاصله زیادی ندارد.
فرمانده عملیات حزب الله روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران در این منطقه گفت :« ما در 300 کیلومتر مربع از سرزمین های بین سوریه و لبنان امنیت برقرار کرده ایم.»
پرچم زرد رنگ حزب الله در تپه های بازپس گرفته شده از جبهه النصره که شاخه القاعده در سوریه است به اهتزاز درآمده است.
این فرمانده حزب الله افزود پاکسازی این منطقه مدتی طول کشید زیرا مین های زیادی در آن کار گذاشته شده است.
این عملیات که با مشارکت حزب الله و ارتش سوریه انجام شد یکی از نقاط درخشان برای رئیس جمهور سوریه است. اسد طی دو ماه گذشته کنترل بخش های بیشتری از خاک سوریه را از دست داده و گروه دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) توانسته است کنترل خود را بر این کشور تقویت کند.
اسد بخش های زیادی از استان ادلب را از دست داده و این بخش ها به کنترل شورشیان سنی درآمده است که مورد حمایت عربستان سعودی ، ترکیه و قطر قرار دارند. این سه کشور خواستار برکناری اسد از قدرت هستند.
اسد در جنوب سوریه نیز کنترل بخش های زیادی از مناطق را به شورشیان واگذار کرده است. در همین حال حملات داعش نیز فشارها بر دولت اسد را افزوده است. این گروه اخیر به شهر کهن تدمر حمله کرد.
یک افسر ارشد ارتش آمریکا هشتم مه گفت با توجه به اینکه اوضاع در سوریه کمتر به سود اسد پیش می رود ، اگر او جای اسد بود بر سر میز مذاکره حاضر می شد.
به هر حال به نظر نمی رسد این موانع و مشکلات منجر به تغییر راهبرد مهم ترین متحدان اسد یعنی ایران و روسیه شود.
سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله که در سال 1982 توسط سپاه پاسداران ایران تشکیل شد پنجم ماه مه گفت حزب الله امروز در حال جنگ در بخش هایی از سوریه است که قبلا در آنها حضور نداشته است.
سالم زهران Salem Zahran تحلیلگر لبنانی نزدیک به حزب الله گفت این مناطق شامل استان ادلب در شمال غرب سوریه است. اسد اواخر ماه مارس کنترل شهر ادلب مرکز این استان را به طور کامل از دست داد. اسد می گوید حمایت ترکیه از شورشیان عامل اصلی سقوط این شهر بوده است.
زهران افزود رژیم سوریه در بازپس گیری مناطق مختلف از شورشیان به حزب الله امید بسته است.
جنگ سوریه هم ایران و هم حزب الله را تحت فشار قرار داده است زیرا تهران میلیون ها دلار را صرف حمایت اقتصادی و نظامی از اسد کرده است و حزب الله نیز شاهد کشته شدن مبارزان خود در این جنگ است.
از دیدگاه مخالفان اسد ، حمایت ایران و حزب الله نشانه ضعف اوست نه قوت وی. آنها مدعی اند اسد کنترل سوریه را به متحدانش واگذار کرده یا دست‌کم به نظر می رسد به آنها بیشتر وابسته شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
در حال حاضر بشار اسد مستقل ترین شخصیت در بین کشورهای عربی است .
حتی از اردوغان رئیس حکومت ترکیه هم مستقل تر است .
برای همین استقلال و حمایت مردمی از او باید بماند و کشورش را بسازد . دشمنان مقاومت هم باید بروند و بمیرند . این خیلی بهتر است .
آخرین اخبار