داروی فاکتور هشت نوترکیب ساخت داخل روانه بازار شد

داروسازی در شرایط کنونی کشور از موفق‌ترین صنایع است که با بهره گیری از فناوری روز دنیا وارد عرصه‌های رقابت جهانی شده است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، داروی فاکتور هشت از مشتقات خونی است که تاکنون نوع پلاسمایی آن در کشور تولید می‌شد اما هم اکنون نوع نوترکیب آن به همت شرکت داروسازی ثامن تولید و به بازار عرضه می‌شود. 

یکی از انواع بیماری هموفیلی که نوعی اختلال خونی ارثی است، هموفیلی نوع (آ) است که به علت کمبود و یا نبود فاکتور هشت موجود در خون ایجاد می‌شود و ۸۰ درصد مبتلایانِ هموفیلی را تشکیل می‌دهند. 

در حال حاضر نیاز حیاتی این نوع از بیماران هموفیلی، یعنی فاکتور هشت با تلاش محققان و دانشمندان داخلی تولید می‌شود. 

کثیری مدیرعامل یک شرکت دارویی در مشهد گفت: این شرکت از پارسال تولید فاکتور هشت نوترکیب را آغاز کرد که بخشی از آن برای مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گرفته است و این دارو از امروز وارد بازارهای مصرف داخلی شده است. 

کثیری با بیان اینکه شرکت سامان داروی هشتم ظرفیت تولید ۲ برابر نیاز کشور را دارد، می‌افزاید: امروز با تلاش تولیدکنندگان داخلی و بهره گیری از دانش بومی، ایران دومین تولید کننده فاکتور هشت در دنیاست. 

کثیری اظهار کرد: تولید فاکتور هشت که جزو اقلام حیاتی و ضروری داخل کشور است موجب صرفه‌جویی بیش از ۹۵ میلیون یورویی در کشور شده است. 

طبسی با تاکید بر بومی بودن دانش تولید این محصول و همچنین تولید انحصاری آن در کشور ادامه می‌دهد: با توجه به تجربه و توان علمی کشور و حضور بیش از ۲۰ ساله این شرکت در بازار دارویی، محصول پروتئینی فاکتور هشت نوترکیب با بهره گیری از دانش بومی و به دست دانشمندان داخلی تولید شده است. 

وی اضافه کرد: امسال قرارداد فروش بیش از ۵۰ هزار عدد ویال فاکتور هشت نوترکیب (سافاکتو) با وزارت بهداشت منعقد شده است که این تعداد در صورت درخواست وزارت بهداشت قابل افزایش است. 

 طبسی افزود: درحال حاضر هماهنگی‌های لازم با ۶ مرکز در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اهواز، زاهدان و اراک به منظور عرضه این محصول صورت گرفته است و در ادامه با توجه به سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت، این محصول در دیگر مراکز نیز توزیع خواهد شد. 

متخصصان درباره مزیت‌های فاکتور هشت نوترکیب می‌گویند: مزیت استفاده از داروی فاکتور هشت نوترکیب یا ریکامبیننت درمقایسه با نوع پلاسمایی آن، منتقل نکردن آلودگی‌های خونی است. 

وی ادامه داد: این شرکت در حال حاضر بالغ بر ۳۵ درصد نیازهای دارویی کشور را تامین و بسیاری از داروهای خود را به کشورهای منطقه صادر می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۶۰ میلیون یورو هزینه واردات فاکتور هشت پلاسمایی است که با استفاده از نوع نوترکیب آن، این رقم صرفه جویی ارزی می‌شود. 

 طبسی درباره کیفیت این محصول افزود: فاکتور هشت نوترکیب براساس استانداردهای اروپا و فارماکوپه تولید می‌شود و خط تولید انواع پروتئین‌های مربوط به بیماران سخت درمان نیز در آینده‌ای نزدیک راه اندازی می‌شود. 

با وجود بیش از ۸ هزار بیمار مبتلا به هموفیلی در کشور و ضرورت حمایت از تولید داخلی این محصول ارزشمند، تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب می‌تواند بیماران را به استفاده از داروی فاکتور هشت نوترکیب ساخت داخل بیش از پیش ترغیب کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید محمدی
۰۲:۲۳ ۲۰ دی ۱۳۹۸
سلام به شما خسته نباشید میخواستم بگم فاکتور هشت ایرانی عوارض خیلی زیادی داره من وقتی استفاده میکنم سرگیجه میگیرم ازتون خواهش میکنم رسیدگی کنید من از زنجان پیام میدم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۷ ۱۶ دی ۱۳۹۸
با عرض سلام خدمت شما.
من یه بیماری هموفیلی شدید(کمتر از یک درصد) هستم و از خبرنگاران عزیز تقاضا دارم که یک خبر برای کمک به ما بیماران هموفیلی کار کنن.
فاکتور هشت نوترکیب ایرانی(سافاکتور) روی همه هموفیلیا جواب نداده و باید فاکتور هشت پلاسمایی که اکثرا ساخت کشور المان و اتریش هست رو مصرف کنن. منم خونریزی های شدیدی توی بدنم رخ میده و قبلا یک دوره سافاکتور مصرف کردم که خونریزی هامو قطع نکرد و دوباره همون فاکتور پلاسمایی مصرف کردم.
الان یک ماهه در اصفهان هیچ فاکتور پلاسمایی از طرف وزارت توزیع نشده و پیگیری هایی از طریق کانون هموفیلی انجام دادم که در جواب گفتن واردات این نوع دارو دیگه انجام نمیشه!!
الان تکلیف ما بیماران که تعدادمون کم نیس و نمیتونیم سافاکتور مصرف کنیم چیه؟
میدونین که اگه این دارو نباشه احتمال فوت ما زیاد میشه؟
ازتون خواهش میکنم بداد ما برسید.
آخرین اخبار