مشاور سابق امنیت ملی آمریکا:

کمپ دیوید باعث گشایش نشد/ کشورهای عربی در نهایت از توافق هسته ای حمایت می کنند

کارشناسان دعوت شده به شبکه ی بلومبرگ اجلاس کمپ دیوید را چندان موفقیت آمیز ندانستند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، تلویزیون بلومبرگ در میزگردی با سندی برگر مشاور امنیت ملی بیل کلینتون و آدام ارلی سفیر پیشین آمریکا در بحرین گفتگویی زنده انجام داد.
مجری از سندی برگر پرسید: هدف از برگزاری اجلاس کمپ دیوید این بود که حمایت کشورهای عربی از توافق هسته ای آمریکا و ایران کسب شود. آیا این اجلاس موفقیت آمیز بود؟
سندی برگر در پاسخ گفت: به نظر من این اجلاس دستاورد چندانی نداشت. عرب ها خواستار تضمین امنیتی قویتری از طرف آمریکا بودند ، چیزی که آنها اصولا می خواستند این بود که آمریکا به صورت فعالانه تر با فعالیت های ایران در منطقه مخالفت کنند. آنها تضمین امنیتی دریافت نکردند بلکه شاهد لحن محکم رئیس جمهور آمریکا بودند. به نظر من کشورهای عربی تلاش کردند برای رئیس جمهور آمریکا به روشنی توضیح بدهند که نگرانی واقعی شان رفتار ایران است و این کشورها نگران هستند که توافقنامه ی هسته ای باعث شود تا یک آشتی بین آمریکا و ایران آغاز شود. آمریکا هم خواستار آن است که کشورهای خلیج از توافقنامه ی هسته ای حمایت کنند. به نظر من احتمال حمایت مشروط این کشورها وجود دارد. به نظر من در نهایت آنها حمایت خواهند کرد. من فکر می کنم این اجلاس با ارزش بود اما قطعا باعث گشایش نشد.
مجری بلومبرگ در ادامه ی از آدام ارلی پرسید:
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که قصد داشت این اجلاس را بلافاصله بعد از اعلام چارچوب توافقنامه ی هسته ای با ایران ، برگزار کند. هدف از این اجلاس این بود تا عربستان سعودی متقاعد شود که نیازی نیست به صورت مستقل یک بازدارنده ی هسته ای داشته باشد.
آیا به نظر شما با توجه به اینکه ملک سلمان شخصا از عربستان سعودی در اجلاس شرکت نکرد، آیا رئیس جمهور آمریکا به طرز موفقیت آمیزی در حال متقاعد کردن سعودی ها است تا فکر نکنند که نیاز به داشتن سلاح هسته ای خودشان را دارند و می توانند در زمینه ی بازدارندگی روی آمریکا حساب باز کنند؟
آدام ارلی در پاسخ گفت: هنوز در این زمینه نمی توان قضاوت کرد. پاسخ به این پرسش بستگی به نوع اقداماتی دارد که آمریکا برای حمایت از عربستان سعودی و کمک به دفاع از عربستان سعودی در برابر تهدیدهای ایران در خلیج (فارس)، اتخاذ می کند. اگر ما ( آمریکا) در پاسخ به نگرانی های سعودی ها و کشورهای خلیج(فارس) محکم و قوی باشیم آنگاه در این صورت احساس ناامنی سعودی ها و احساس ضرورت آنها برای داشتن بازدارندگی هسته ای، کاهش خواهد یافت اما اگر ما همچنان به سیاست کناره گیری و سیاست متناقض درباره ی مناقشه های منطقه ای همچنان ادامه دهیم آنگاه آنها همچنان به کار خود ادامه خواهند داد یعنی مسئولیت بیشتری را در تامین امنیت شان برعهده می گیرند و به تنهایی این کار را انجام می دهند که در این صورت دولت آمریکا دچار مشکل می شود.
مجری در ادامه از سندی برگر پرسید: توافقنامه با ایران چگونه باعث تغییر روابط آمریکا با همپیمانان عرب این کشور خواهد شد؟
سندی برگر در پاسخ گفت: توافقنامه ی ایران ، یک بخش از تهدید در منطقه را از روی میز برخواهد داشت یعنی تهدید هسته ای را از ایران خارج می کند اما باعث از بین رفتن تهدیدهای دیگر ایران نخواهد شد. ایران همچنان با فعالیت های بی ثبات کننده در یمن و لبنان و سوریه و دیگر بخش های منطقه، تهدیدی برای منطقه خواهد بود. به نظر من رئیس جمهور آمریکا باید بگوید که ما تهدید هسته ای ایران را کنار گذاشته ایم اما در عین حال از این واقعیت مغفول نشده ایم که ما درباره ی سوریه نگرانی هایی داریم و قصد داریم که در رفع کردن این تهدیدها با شما ( کشورهای عربی) باشیم و این توافق شروع آشتی آمریکا و ایران نخواهد بود مگر اینکه ایران تغییر کند، مدرکی در این خصوص وجود ندارد ، ما می توانیم در این زمینه امیدوار باشیم. ایران با رئیس جمهور روحانی که یک ایران دوست است و ما با آن توافق کردیم و ایرانِ آقای سلیمانی هم وجود دارد که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و در سوریه برای اسد نبرد می کند و به حوثی ها در یمن کمک می کند. ما باید به روشنی بیان کنیم که همه ی این مناقشه ها در صورتی که ایران سلاح هسته ای داشته باشد ، خطرناک تر خواهند بود.
مجری بلومبرگ افزود: ژنرال سلیمانی احتمالا مسئول شلیک های هشدار دهنده و تحریک کننده ای است که ما شاهد شلیک شدن آنها در سواحل ایران به سمت کشتی های بین المللی هستیم. آنچه که در این اجلاس مورد توافق قرار گرفت و چیزی که در این اجلاس سازنده بود این بود که آمریکا به همپیمانان عرب کمک کند تا دفاع ضد موشک های بالستیک ایجاد کنند. واکنش تل آویو به این مسئله خوب نخواهد بود.
آدام ارلی در پاسخ گفت: نه ، من در این مورد خیلی اطمینان ندارم. به نظر من، هم اسرائیل و هم کشورهای عربی خلیج(فارس) در محافظت از خود در برابر تهدید موشکی ایران منافع مشترک دارند. من ضرورتا با گفته ی شما موافق نیستم. دو نکته ی مهم دیگر وجود دارد که باعث اهمیت و تاریخی بودن این اجلاس می شود. اول اینکه نخستین بار است که سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) با رئیس جمهور آمریکا دیدار می کنند. ما پنج یا شش سال است که تلاش کرده ایم تا این کار را انجام دهیم اما هرگز اتفاق نیافتاد. یکی از بزرگترین علت تشکیل این اجلاس در این مقطع زمانی این بود که شورای همکاری خلیج (فارس) که شامل شش کشوری خلیج (فارس) می شود در نهایت توانستند بسیاری از اختلافات داخلی شان را کنار بگذارند و بتوانند در قالب یک گروه با رئیس جمهور آمریکا دیدار کنند. دومین مطلبی که خیلی درباره اش صحبت نشده این است که رئیس جمهور آمریکا درباره ی تسریع انتقال تسلیحات به کشورهای خلیج (فارس) صحبت کرد. اگر شما یک کشور خارجی باشید که تلاش می کنید از آمریکا تسلیحات بخرید باید روندی بسیار عذاب آور را تجربه کنید.
00:10:15.13
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار