در دهمین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

دیپلماسی رسانه‌ای ایران در مذاکرات 1+5 مورد نقد و بررسی قرار گرفت

در دهمین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها دیپلماسی رسانه ایران با حضور برخی از اصحاب رسانه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، در دهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها که روز سه شنبه 22 اردیبهشت در دفتر مطالعات رسانه‌ها برگزار شد، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به دیپلماسی رسانه‌ای اظهار داشت: در حال حاضردر تولید، پردازش و انتشار اطلاعات انحصارات اطلاعاتی به وجود آمده است و آنچه که امروز فراگیر شده است سرعت اطلاعات گسترش یافته چرا که در گذشته مسائل مربوط به مذاکرات فقط در انحصار مسئولین مذاکره کننده بود اما امروز بدون حضور افکار عمومی دیپلمات‌ها نمی‌توانند مذاکره کنند.

وی افزود: این شرایط روز به روز گسترده شده و فناوری اطلاعات در این مسئله دخیل بوده است قبلا رسانه‌ها وسعت میدانی نداشتند اما امروزه این شرایط تغییر کرده و میلیاردها کلمه از اثرات و نتایج مذاکرات در میان افکار عمومی به کار برده می‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با تاکید براینکه متاسفانه در داخل کشور دچار مخاطره تولید اطلاعات هستیم اظهار داشت: رسانه‌های ما کارکرد تخصصی ندارند و در مهارت تولید توجه ویژه‌ای باید صورت گیرد و محدودیت منابع منجر به کاهش دایره پردازش اطلاعات است و وقتی که منابع اطلاعات کم شود میدان مانور دچار مخاطره می‌گردد و منجر به این می‌شود که فرد رسانه‌ای دچار اختلال شود.

خدادی افزود: طی سال‌های اخیر در مسیر تخصصی شناسایی منابع تغییر محتوایی و منابع رویکردی نظرات تولید می‌شوند اما در حوزه نظر نسبت به محتوا کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست جبرائیلی معاون پژوهشی فارس درباره دیپلماسی رسانه‌ای گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای را در چارچوب موازنه گفتمانی تحلیل کنیم نیاز به اغنا افکار عمومی در رابطه با چیستی مذاکرات چند برابر می‌شود.

وی افزود: بارها گفته شده که آمریکایی‌ها از مذاکرات دنبال چه هستند و گفتمان‌های خاص خود را در طول مذاکرات بر ما اعمال کرده‌اند و ایران نیز در طول مذاکرات همواره به دنیا این پیام را مخابره کرده است که دنبال سلاح هسته ای نیست و طرفدار مذاکره و گفتگوست ما در چرایی مذاکرات نیازمند افکار عمومی هستیم.

جبرائیلی تاکید کرد: کنگره آمریکا همواره می‌گوید تحریم‌ها به ایران فشار آورده است و دولت این کشور علی رغم این که امتیاز می‌گیرد به دنبال این است که به ایران امتیاز ندهند و مذاکره کند.

وی با تاکید براینکه در پروسه مذاکرات برخی از راهبردها اشتباه بوده است گفت: در اولین اشتباه این بود که ما طرف مذاکره خود را کدخدا عنوان کردیم و دومین قدم اشتباه از تیم هسته‌ای این بود که رئیس‌جمهور گفت خزانه ما خالی است و اشتباه دیگر اظهار ضعف نظامی در مقابل دشمن بود که گفتیم آمریکا می‌تواند با یک بمب هسته‌ای تمام تاسیسات ما را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: در ادامه مذاکرات شاهد بودیم که تمایل ایران به توافق برجسته شد و در طول این توافق کمپین اصلی هنرمندان تشکیل شد و در آن به این مولفه تاکید شد که هر توافقی بهتر از عدم توافق است که این امر نیز اشتباه بود.

در ادامه پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهور درباره دیپلماسی رسانه‌ای در طول مذاکرات گفت: در تحلیل مذاکرات نباید به آن ایده آلی نگاه کرد و باید ببینیم ما از موضع ضعف مذاکره کردیم یا قدرت.

وی با تاکید براینکه ما سه تجربه دیپلماسی را در انقلاب داشتیم اظهار داشت: اولین تجربه مذاکره الجزایر دومی قطع نامه 598 و سومی مذاکرات هفته‌ای بود که پرچالش ترین حوزه در سیاست خارجی بود و نیازمند یک دیپلماسی و مهارتی بود تا این موضوع به طور جدی در عرصه جهانی به یک نتیجه مدونی برسد.

وی افزود: کشورهای غربی همواره شاهد پیشرفت‌های ما در زمینه علم و صنعت، المپیاد و هوش مصنوعی بودند و سعی در مقابله با پیشرفت ما را داشتند و در این راستا دیدیم که مقام معظم رهبری فرمودند ما با قدرت علمی دشمن را به زمین می‌زنیم موضوع هسته‌ای ملی بود و تصمیم نظام این بود که بهانه‌ای به کشورهای غربی ندهد. ماموریت رسانه‌ها در این بخش در اغناسازی، جلب حمایت و مشارکت افراد خلاصه می‌شد.

وی تاکید کرد: در این راستا سناریوی طرف مقابل کاملا مشخص است و به دنبال افزایش فشار و هزینه است تا به ایران امتیاز ندهد.

اسماعیلی افزود: اصحاب رسانه نباید افکار عمومی را به اشتباه بیندازند و جلوتر از مسئولان نظام حرکت کنند و در این راستا باید به منتقدان نیز احترام گذاشته شود.

هم چنین می‌توان گفت دیپلماسی در این راستا برازنده است اما نباید به یک حرفه سیاسی تبدیل شود و پذیرفته نیست و رسانه اقتدار نظام را نباید در مقابل اقتدار سلطه مخدوش کند ما یا به توافق خوب می‌رسیم یا نمی‌رسیم و از دو حالت خارج نیست و این توافق همواره به نفع ملت است.

وی با بیان اینکه توافق خوب از نظر رسانه‌ها 4اصل دارد تاکید کرد: توافقی که تضمین کننده استقلال و منافع ملی ماست دستاوردهای علمی و تکنولوژیک کشور را حفظ می‌کند و پذیرش نظارت در چارچوب امنیت ملی است.

در پایان این نشست الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد در راستای دیپلماسی رسانه‌ای در راستای مذاکرات گفت: دو سالی می‌شود که موضوع سرنوشت ساز هسته‌ای در محافل دانشجویی به خوبی مورد بحث قرار می‌گیرد که در گذشته به هیچ وجه اجازه ورود به این مسائل آنگونه که باید نمی‌شد و بارها رسانه‌ها در این راستا مورد بازخواست و شکایت قرار می‌گرفتند.

وی تاکید کرد: در طول مذاکرات باید نقد دلسوزانه صورت گیرد تا به نتایج مشخصی برسد و ما شاهد هستیم که نسبت به گذشته افکار عمومی نسبت به مذاکرات توجه ویژه‌ای دارد.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد اظهار داشت: امروز تیم مذاکره کننده با استراتژی نرمش قهرمانانه که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد گام‌های موثری را برداشته و در جهت حل پرونده هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند و ما با 6 قدرت دنیا مذاکره می‌کنیم و این در جایگاه بین‌المللی بسیار مهم است.

حضرتی در پایان خاطر نشان کرد: اصلی‌ترین هدف در مذاکرات این است که سازمان تحریم در مذاکرات شکسته شود و باید در این راستا تهیج و جوسازی‌هایی علیه تیم مذاکره کننده صورت نگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، نشست ، خدادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار