ولایتی در جمع خبرنگاران:

مبارزه با افراط‌گرایی از مشترکات ایران و افغانستان است/ آتش بس عربستان یک شوی سیاسی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز فرصت مناسبی است برای آنکه دو کشور ایران و افغانستان که سعی در استقلال داشتند در کمال اقتدار روابط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه سابق افغانستان در حاشیه دیدار با علی اکبر ولایتی ضمن تشکر از مهمان نوازی گرم ایران اظهار داشت: در این جلسه ما در حوزه همکاری فرهنگی، اقتصادی و مسائل ترانزیتی صحبت‌هایی را انجام دادیم و همکاران ما طی امروز و فردا در  خصوص این مسائل به ادامه بحث و گفتگو می‌پردازند. 

وی ادامه داد: این جلسه آغاز کار است و ما مسئولیت خود می‌دانیم که هر دو دولت هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند. 

وزیر امور خارجه سابق افغانستان ادامه داد: دو کشور وارث یک تمدن مشترک هستی، هر دو کشور دارای یک زبان، یک دین و یک فرهنگ هستند. 

وی ادامه داد: دکتر ولایتی با تسلط بی پایانی که در فرهنگ فارسی دارند به مشترکات دو کشور با مقوله زبان فارسی اشاره کردند. 

وی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانم از جمهوری اسلامی برای فراهم کردن زمینه تحصیل جوانان افغانی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در افغانستان تشکر کنم. 

در ادامه علی اکبر ولایتی اظهار داشت: توفیقی نصیب ما شد تا در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی گفتگوهایی را با یکدیگر در آغاز جلسه و همچنین در جلسه خصوصی داشته باشیم که ان شاء الله زمینه سازی همکاری‌های بلند مدت و استراتژیک دو کشور خواهد بود. 

وی همچنین با اشاره به مشترکات دو کشور ادامه داد: به ندرت پیش می آید دو کشور در بسیاری از زمینه‌های فرهنگی و دینی با یکدیگر مشترکات فراوانی داشته باشند. 
 
در ادامه ولایتی با بیان اینکه هر دو کشور به عنوان کشورهای مقاوم در تاریخ شناخته می‌شوند، گفت:‌ هر چند در طول تاریخ همیشه سایر کشورها سعی در اعمال نفوذ در این دو کشور داشتند اما این دو کشور با برخورداری از روحیه مقاومت هیچ گاه مستعمره ابرقدرتها نبوده‌اند. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز فرصتی است برای آنکه دو کشور که سعی در استقلال داشتند  در کمال اقتدار روابط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. 
 
وی با اشاره به اینکه شروع کار از مرکز تحقیقاتی استراتژیک بوده، ادامه داد: امیدواریم این مقدمه‌ای برای آن باشد که این دو کشور در نشست‌های دو جانبه منطقه‌ای و بین المللی دستاوردهای مناسبی داشته باشند. 
 
ولایتی با بیان اینکه هر دو کشور ایران و افغانستان عضو  پیمان شانگهای چین هستند و همچنین از اعضای گردهمایی سیکا در چین محسوب می‌شوند، گفت: نکته مهم در مشترکات این دو کشور مسئله مبارزه با افراطی گرایی است. 

وی اضافه کرد: افراطی گرایانی که مدعی اسلامند اقداماتی وحشی گرایانه انجام می‌دهند اما هیچ دینی به ویژه اسلام شقاوت و وحشی گری آن‌ها را تایید نمی‌کند. 
 
ولایتی با بیان اینکه آمریکا و برخی کشورهای منطقه از  افراطی گری در حوزه‌های بین المللی دفاع می‌کنند، ادامه داد: این کشورها باید بدانند حمایت از تروریسم سبب خواهد شد تا غول تروریسم روزی خود آن‌ها را سرنگون خواهد کرد. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال مبنی بر آنکه کشتی ایرانی که برای کمک به یمن به این کشور اعزام شده‌است پس از آتش بس میان عربستان و یمن خواهد رسید اگر به این واسطه جلوی کشتی ایرانی گرفته شود پاسخ جمهوری اسلامی چه خواهد بود گفت: این آتش بس سعودی‌ها بار دومی است که اجرا می‌شود و آن‌ها بار اول نیست که به آن پایبند نبوده‌اند و بی رحمانه مناطق مسکونی را بمباران و زنان و کودکان غیر نظامی را به خاک و خون می‌کشیدند. 

وی با تاکید بر اینکه در حقیقت این آتش بس یک شوی سیاسی است، گفت: وزیر امور خارجه آ‌مریکا به منطقه سفر کرده است و هدف اصلی وی از این سفر حمایت از اقدام وحشیانه سعودی‌ها علیه مردم مظلوم یمن است اما در ظاهر عنوان می کند به منظور حمایت از آتش بس این سفر را ترتیب داده است، در حقیقت هدف اصلی آن‌ها از این سفر دادن پشت گرمی برای ادامه حمله به یمن  از سوی سعودی‌هاست. 
 
ولایتی در ادامه سعودی‌ها را مورد خطاب قرار داد و گفت: بدانید مردم یمن مردمی صبور، مقاوم و شجاعند و روزی که تصمیم بگیرند پاسخ کامل به شما دهند هیچ یک از شما جرأت  ایستادگی در قبال آن‌ها را ندارید. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در مورد ایران نیز عربستان سعودی در حد و اندازه ایستادگی در برابر جمهوری اسلامی نیست همچنین آمریکا نیز جرأت ندارد در  مقابل جمهوری اسلامی بایستد زیرا جمهوری اسلامی نشان داده است که در مقابل هر نوع زیاده خواهی و زیاده خواهان جهان می‌ایستد حال این زیاده خواه چه ‌آمریکا باشد چه عوامل مزدور آن‌ها در منطقه از جمله عربستان سعودی. 
 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی کمک‌های انسان دوستانه خود را به یمن ارسال خواهد کرد ممکن است در این مسیر موانعی ایجاد شود اما هیچ کشوری جرأت صدمه زدن به منافع ایران را ندارد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی در صدد متوقف کردن مذاکرات در راستای تهدیدات آمریکا است یا خیر گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه مقتدر آزاد است در مورد مسائل عمده کشور تصمیم بگیرد و آن‌چه مجلس تصمیم بگیرد و از مجزای تایید شورای نگهبان رد شود، معتبر است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تهدیدات آمریکا تکرار مکرات است، ادامه داد: آمریکا در عراق، سومالی و در کشورهای مختلف اسلامی دخالت  کرده و این دخالت نتیجه‌ای جز شکست در بر نداشت. 
 
وی اضافه کرد:‌آمریکایی‌ها آمدند تا در عراق و افغانستان بمانند ولی با مقاومت مردم این کشورها بیرون رانده شدند. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد:‌ ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه نه به آمریکا و نه به هیچ کشور دیگری اجازه دخالت در سرنوشت کشور را نمی‌دهد و از منافع خود هر طور صلاح بداند دفاع می‌کند. 

انتهای پیام/ 




برچسب ها: ایران ، افغانستان ، مصلحت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار