نایب رئیس انجمن‌ شنوایی شناسی ایران در نشست خبری گفت:

جای خالی مراکز جامع ارزیابی و درمان وز وز گوش در کشور/ ابتلای 10 درصد بزرگسالان به این بیماری

نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی ايران با بيان اينكه مرکز جامع ارزیابی و درمان وز وز گوش در کشور وجود ندارد گفت: 10 درصد بزرگسالان به بيماري وز وز گوش مبتلا مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ سعید ملایری، نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران در نشست خبری کنگره شنوایی شناسی، با اشاره به اینکه وز وز گوش ترجمه نادرستی از بیماری تینی توس است اظهار کرد: بیماری تینی توس فرد صدا را در مناطقی از گوش یا سر احساس می‌کند این صدا می‌تواند شبیه صدای ماشین تحریر، خش‌خش یا صدای جیر‌جیرک باشد و 10 تا 15 درصد بزرگسالان به این بیماری مبتلا هستند این میزان در برخی جوامع صنعتی به 20 درصد هم می‌رسد. 

وی افزود: وز وز گوش به دلیل مواجهه فرد با صدای بلند به وجود می‌آید این مسئله در نوجوانانی که از صدای بلند موسیقی یا MP3 player استفاده می‌کنند نیز دیده می شود همچنین افرادی که در کارخانجات صنعتی مشغول به کار هستند نیز در معرض ابتلا به وزوز گوش قرار دارند صدای بالای 85 دسیبل نیز سبب ایجاد این بیماری در فرد می‌شود. 

نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران ادامه داد: مصرف طولانی مدت آسپرین، آنتی‌بیوتیک، داروهای ضد افسردگی و ضد التهابی چون کورتون می‌تواند زمینه ساز بروز وزوز گوش در فرد شود البته افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند و آسپرین مصرف می‌کنند باید قبل از تغییر میزان داروی خود، با پزشک خود مشورت کنند. 

ملایری تصریح کرد: کم شنوایی و افزایش سن می‌تواند زمینه ساز بروز وزوز گوش در فرد شود استرس های اجتماعی و فرهنگی به میزان 90 درصد در بروز این بیماری تاثیر می‌گذارد، هر چند استرس‌های دیگر چون استرس محیط کار نیز در بروز بیماری وزوز گوش موثر واقع می‌شود. 

وی گفت: در صورتیکه فرد به وزوز گوش بیش از 6 ماه طول مبتلا شود با وزوز گوش دائم مواجه مي شود، هنوز در کشور مرکز جامع ارزیابی و درمان وزوز گوش وجود ندارد انجمن  شنوایی شناسی ایرانی آمادگی این را دارد که یک مرکز درمانی وزوز گوش ایجاد کند. 

نائب رئیس انجمن شنوایی شناسی در خصوص پوشش بیمه‌ای درمان وزوز گوش بیان کرد: برخی خدمات شنوای شناسی تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت و درمان وزوز گوش در لیست این خدمات قرار ندارد امروز استفاده از سمعک و ماسکرهایی که بیشترین درصد پوشانندگی را دارند برای درمان وزوز گوش به کار می‌رود علاوه بر آن، صوت درمانی، طب سوزنی همیوم پاتی، تحریک الکتریکی و تحریک مغناطیسی برای درمان این بیماری به کار می‌رود البته تحریک مغناطیسی تاثیر چندانی در درمان این بیماری نمی‌گذارد. 

ملایری خاطر نشان کرد: استفاده از آنتی اکسیدان‌ها ورزش روزانه،‌اجتناب از مصرف زیاد کافئین، چای و افزودنی‌ها می‌تواند از بروز وزوز گوش در فرد پیشگیری کند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۱۶:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
نخوندمش
آخرین اخبار