اردبیل؛

آئین چمچه خاتون یکی از سنتها و آئین های کهن در کشور است

رئیس میراث فرهنگی کوثر گفت: آیین چومچه خاتون از جمله مراسم سنتی است که در مواقعی از سال که بارش کاهش یافته با هدف دعای جمعی برای بارش باران اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ جابر اسدی افزود: مراسم چمچه خاتون بیشتر در جنوب استان اردبیل در مناطقی که بارش باران در آنجا کم بوده به منظور طلب باران انجام می شود و دارای آیین های خاصی است.

وی گفت: در این مراسم کودکان لباس های مخصوصی را بر تن چمچه که همان قاشق چوبی بزرگ است می کنند و او را چمچه گلین یا عروس باران می نامند و یکی از کودکان در حالی که چمچه خاتون را در دست گرفته با خواندن دسته جمعی شعرهای خاص این مراسم به در خانه های محل رفته و صاحبان خانه ها سطلی آب بر روی چمچه خاتون ریخته و هدایایی را به کودکان می دهند.

رئیس میراث فرهنگی کوثر همچنین افزود: در این مراسم برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای بازی‌های بومی محلی، موسیقی عاشیقلار، یوگای خنده برای خانواده‌ها و نمایش طنز اجرا شده و فضایی شاد و مفرح برای شرکت‌کنندگان ایجاد می شود تا بتوانند خاطره‌ای خوش از اجرای این آئین سنتی به یاد داشته باشند.


جابر اسدی در ادامه با تاکید بر ضرورت احیای آیین های سنتی گفت: هدف از برپایی جشنواره هایی از این قبیل احیای آیین های اصیل گذشته و بازخوانی فرهنگ و رسوم حاکم در این منطقه است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.