اصفهان؛

ارسال ناب ترین هدیه معطر کاشانی ها برای شستشوی خانه خد از قمصر

گلاب ناب قمصر کاشان برای شستسو و ارسال به خانه خدا طی آیینی استحصال شد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان،در حاشیه مراسم استحصال گلاب ناب قمصر کاشان برای شستشوی کعبه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان گفت:80 لیتر گلاب ناب قمصر از چهل کیلو گل محمدی طی فرآیندی 12 ساعته تولید و در روز 24 رجب المرجب توسط وی به مکه معظه ارسال می شود.

حجت الاسلام سید علی موسویان،افزود: 40 لیتر از این میزان گلاب در روز اول ماه شعبان المعظم و 40 لیتر آن در ماه ذی الحجه برای شستشوی کعبه استفاده می شود.

وی،با اشاره به اینکه تهیه گلاب برای شستشوی خانه خدا در خاندان موسویان موروثی است افزود: تولید گلاب برای شستشوی خانه خدا در این خاندان سابقه 500 صد ساله دارد.

به گفته وی، گلاب ناب قمصر کاشان توسط وی به مکه معظمه انتقال داده می شود و در این سرزمین وحی با حضور مسوول بعثه رهبری و مسوول ستاد در مکه معظمه به مسوول شئون حرمین شریفین تحویل داده و مراسم شستشو نیز با حضور این افراد در دو مقطع زمانی شعبان المعظم و ذالحجة الحرام انجام می شود.

مسوول تهیه و ارسال گلاب برای شستشوی خانه خدا، در ادامه سابقه اجرای مراسم شستشو در خانه خدا را مربوط به زمان رسول الله دانست و گفت: زمانیکه پیغمبر اکرم در فتح مکه وارد خانه خدا شد و فضای این قبله آسمانی را از تمام بتها پاکسازی کرد امر نظافت و شستشوی داخل کعبه را با آب زمزم و مخلوط کردن آن با عطری که خود داشت انجام داد.

حجت الاسلام سید علی موسویان، حفظ و نگهداری ظروف قدیمی تولید گلاب از اجداد و نیاکان خود را تاکید کرد و گفت: وی شانیت جایگاه تولید گلاب را فقط برای کعبه حفظ می کند و گلستان گل محمدی خود را فقط مختص تولید گلاب برای شستشوی کعبه گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گاه از این طریق ارتزاق نمی کند و گلاب را به هیچ وجه نمی فروشد افزود: گلاب گلستان هایش را فقط برای شستشو و عطرآگین کردن خانه خدا استفاده می کند و هیچ فروشی ندارد.

به گفته وی، ارسال گلاب ناب قمصر برای شستشوی کعبه افتخاری بس بزرگ برای مردم قمصر و مایه مباهات تمام ایرانیان در سراسر دنیا است.

گفتنی است: مراسم گلچینی و تولید گلاب توسط حجت الاسلام موسویان و فرزندان ذکورش با حضور مسوولان شهر قمصر و فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور طی مراسمی رو ز جمعه 18 اردیبهشت در قمصر پایتخت گل و گلاب ایران برگزار شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.