هاشمی خبرداد:

"تحول آموزش پزشکی" گام چهارم طرح تحول سلامت/ اجرای کامل طرح پزشک خانواده نیازمند 10 تا 15 سال زمان

وزیر بهداشت با بیان اینکه در گام نخست طرح تحول سلامت کمبود 300 قلم دارو به 27 یا 28 قلم کاهش یافت، گفت: گام چهارم طرح تحول سلامت مربوط به آموزش پزشکی است که در سال جاری تغییرات جدی در این حوزه ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان در برنامه نبض شبکه خبر افزود: طرح تحول سلامت بیش از 6 ماه مورد مطالعه قرار گرفت و مجموعه ای از همکاران ما بیش از 1 سال برای تحقق آن تلاش کردند.

وی ادامه داد: در گام اول این طرح، دارو و درمان را هدف قرار دادیم  که طی برگزاری این طرح کمبود 300 قلم دارو به 27 یا 28 قلم کاهش داده شد.

وزیر بهداشت افزود: بسته حمایتی دولت باعث شد برای اکثر بیماران پوشش حدود90 درصدی ایجاد شود و مبتلایان به بیماری های خاص توانستند تحت این پوشش قرار گرفته و از دارو های تولید داخل استفاده کنند.

وی بیان داشت: در بسته درمان هدف اصلی ما کاهش سهم پرداخت از جیب مردم بود و علاوه بر ایجاد آرامش برای مردم، اشکالات جدی بیمارستان ها برچیده شد که با اجرای این بسته در بخش بستری، پرداخت مردم از 37 درصد به کمتر از 6 درصد رسید.

ماندگاری پزشکان در محل خدمت با اجرای طرح تحول سلامت

هاشمی در خصوص طرح ماندگاری 4 هزار پزشک نیز گفت: بخشی از پزشکان با تخصص های مختلف در سراسر کشور به خاطر تغییر نوع پرداخت ها در محل خدمت خود ماندگار شدند.

وی ادامه داد: در بحث مقیمی اگر نظارت های ما مستدام باشد، در بیمارستان های غیر درمانی و بیمارستان های بیش از 64 تخت اقدام مفیدی خواهد بود.

وزیر بهداشت در خصوص گام دوم طرح تحول سلامت نیز  گفت: به خاطر اینکه اعتبارات بخش بهداشت از آبان ماه در اختیار ما قرار گرفت، این گام با کمی تاخیر شروع شد اما تصور من این است که امسال در این حوزه ثمرات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته تاسیس و تجهیز نزدیک به 2 هزار خانه بهداشت شروع شد و بیش از هزار خانه بهداشت تا پایان سال 93 به بهره برداری رسید.

هاشمی اظهار داشت: ما برخی از واکسن ها مانند فلج اطفال را نداشتیم اما خوشبختانه درحال حاضر نیاز به واردات واکسن در کشور وجود ندارد و علاوه بر 9 واکسنی که وجود داشت واکسن پنتاوالان بعد از بیش از یک دهه انتظار وارد بسته ایمن سازی شد و در سراسر کشور توزیع شد.

وی افزود: کار مهمی که اتفاق افتاد توجه به پزشکان عمومی و پزشک خانواده در شهر های زیر 20 هزار نفر بود و توانستیم نزدیک به 1700 پزشک عمومی را مستقر کنیم و کمتر شهری با این شرایط وجود دارد که در آن پزشک عمومی مستقر نباشد.

قاضی زاده هاشمی تعرفه گذاری نسبی خدمات را گام دشوار طرح تحول سلامت دانست و عنوان کرد: تحقق این امر به دلیل بی عدالتی بین رشته ای و مطالبه 25 ساله ای که وجود داشت کار سختی بود اما با همت دولت، سازمان مدیریت و نظام پزشکی اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: در زمینه اجرای این طرح در تهران مشکلاتی داریم که باید امسال در رفع آن بکوشیم و همکاران ما باید در این امر ما را همراهی کنند.

وزیر بهداشت گام چهارم طرح تحول سلامت را آموزش پزشکی خواند و گفت: در سال 94 تغییرات جدی در حوزه آموزش پزشکی و بهداشت را باید شاهد باشیم.

با هجوم مردم به بیمارستان های دولتی مواجه نیستیم
        
وی با بیان اینکه با هجوم مردم به بیمارستان های دولتی مواجه نیستیم، افزود: طبق آمار 27 درصد مراجعات به بیمارستان های دولتی مربوط به محرومین کمیته و بهزیستی است که نشان می دهد هدف گیری ما برای محرومین بسیار درست اتقاف افتاد.

هاشمی تاکید کرد: اولین اقدام ما در طرح تحول سلامت پوشش بیمه همگانی بود که با اختصاص 540 میلیارد تومان  توسط بیمه سلامت ایرانیان تا امروز به خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: در موضوع درمان نیاز به زیر ساخت خاصی به جز نظارت و منابع مالی نداشتیم و بودجه ای نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان به این بسته اختصاص یافت تا به جای آنکه مردم هزینه های تجهیزات و خدمات را پرداخت کنند ما این هزینه را پرداخت کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه افزایش کار نیروهای درمانی می تواند باعث کاهش کیفیت کار شود، تاکید کرد: نزدیک به 95 هزار نیروی درمانی ما تبصره ای یا قراردادی هستند و حقوق دولتی ندارند و هزینه آنها را خود بیمارستان ها تامین می کنند.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که نگاه مجلس و دولت به موضوع این است که این بخش نیروی مازاد دارد و در قبال درخواست های مکرر ما هنوز مجوزی برای استخدام صادر نشده است.

هاشمی تصریح کرد: با این حال سهمیه هایی را برای بکار گیری 16 هزار پرستار در سراسر کشور، از محل اعتبارات طرح تحول سلامت به دانشگاه ها ارسال کردیم اما به دلیل عملکرد نامناسب برخی شرکت ها در گذشته استقبالی از آن نشد.

وی تصریح کرد: امسال شرکتی را زیر مجموعه هیات امنای عرضی ایجاد کردیم که اعتماد بیشتری را برای ما و برای ارائه دهندگان خدمت ایجاد می کند.

وزیر بهداشت گفت: نسبت پرستاران ما باید حد اقل 2 برابر بیماران باشد درحالی که در کشور ما متاسفانه این نسبت 1.2 است و ما نسبت به کشور های دیگر 2 تا 3 برابر پرستار کمتری داریم و امیدواریم نمایندگان محترم مجلس و سازمان مدیریت در این امر تجدید نظر کنند.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعات به بیمارستان ها خیلی افزایش نداشته است، افزود: دربرخی از بیمارستان ها به دلیل اینکه تا کنون متخصصین حضور نداشته اند، مراجعات بیشتر شده است.

هاشمی تصریح کرد: در برخی از شهر ها که در یک ماه گذشته از نزدیک شاهد آن بودم، ضریب اشغال از 25 درصد به 75 درصد افزایش پیدا کرده است و این امر به دلیل نبود فرصت مناسب برای تامین نیروی انسانی بوده و اگر صادقانه بگویم به تامین آن امیدوار نیستم.

7 هزار مجوز استخدام شفاهی برای بیمارستان های جدید تایید شده است

وی ادامه داد: 7 هزار مجوز برای 76 بیمارستان جدید الاحداث به صورت شفاهی مورد تایید قرار گرفته و امیدواریم این مجوز کتبی هم در اختیار ما قرار گیرد. اما پیش از تصویب مجلس برای تغییر وضعیت 95 هزار نیروی انسانی چندان خوشبین نیستم.

وزیر بهداشت در خصوص تقسیم امکانات درمانی نیز گفت: نمی توانیم به خاطر اشتباه عملکرد گذشته بگذاریم مردم از بین بروند. حتی اگر بگوییم امکانات در شهر های کوچک وجود دارد واقعیت این است که امکانات وجود ندارد!

شرق تهران با جمعیت چند میلیونی دارای بیمارستان کافی نیست

وی تصریح کرد: در بسیاری از شهر های اطراف تهران با وجود جمعیت ساکن تخت بیمارستان به اندازه کافی وجود ندارد. در شرق تهران هم با افزایش چند میلیونی جمعیت بیمارستان کافی وجود ندارد.

هاشمی اضافه کرد: دلیل مراجعه مردم به مراکز استان ها نبود امکانات در شهرستان ها است و حتی در صورت وجود نیروی متخصص امکانات کافی در اختیار آنها نیست. اما در تلاشیم که در 6 ماهه اول بخشی از این نقیصه را برطرف سازیم.

وی تاکید کرد: در یک سال و نیم سال گذشته حتی یک دستگاه نیز به بیمارستان های تهران اختصاص ندادیم و امکانات و اعتبارات به شهرستان ها فرستاده شده است.

وزیر بهداشت افزو: به دانشگاه های تهران اعلام کردیم که برای تامین تجهیزات میتوانید وام دریافت کنند و ما بهره آن را پرداخت می کنیم اما متاسفانه آنها از این فرصت نیز استفاده نکردند.

وی درخصوص مشکلات افزایش تعرفه های پزشکی گفت: در این موضوع دو مشکل ممکن است به وجود آید که یکی سقف پرداخت بیمه ها است و ممکن است با افزایش تعرفه افزایش پیدا نکند و ما بقی را مردم بدهند و دومین مشکل اقتصاد بیمارستان ها است که اگربیمه ها به تعهدات خود عمل نکنند.

هاشمی ادامه داد: بالاخره بخش دولتی و خصوصی و بیمه ها خریدارند. هیچ جای دنیا اینگونه نیست جنسی را بخری و هر زمان پول داشتی هزینه آن را بپردازی پس باید نظامی وجود داشته باشد و بیمه های خصوصی ظرف 2 ماه تسویه حساب کنند و در غیر این صورت جریمه آن را بالا تر از سود بانکی پرداخت کنند.

وی افزود: با چند بانک صحبت کردیم تا به محض ارائه خدمت در بیمارستان، پول به حساب ارائه دهنده واریز شود و با توجه به میزان کسورات 90 درصد پول را به ارائه دهنده خدمت پرداخت کند و پس از 2 ماه از بیمه وصول کند.

وزیر بهداشت گفت: در بخش دولتی با بیمه های پایه روبرو بودیم که از همراهی آنها ممنونیم اما در بخش خصوصی و مخصوصا در تهران، بیمارستان ها از پرداخت بیمه ها راضی نیستند.

برخی افراد تعریف مشخصی از پزشک خانواده ندارند

وی ضمن تکذیب غفلت وزارت بهداشت از طرح پزشک خانواده گفت: متاسفانه به نظر می رسد برخی ها تعریف مشخص و ملموسی از پزشک خانواده ندارند. به همین دلیل است که این طرح با عجله بی موردی شروع شد و ما با دو استان فارس و مازندران روبرو هستیم که رضایت مندی مردم نیز از این موضوع عالی نیست.

هاشمی ادامه داد: ابتدایی ترین ابزار اجرای این طرح آموزش و آی تی است اما ما تخت بیمارستانی کافی برای اجرای این طرح نداریم و از ابتدایی ترین امکانات مورد نیاز بی بهره اند.

وی تاکید کرد: من پیش از رای اعتماد هم متوجه طرح پزشک خانواده بودم و مشروط بر همراهی کل نظام در تحقق این طرح 10 تا 15 سال زمان برای اجرای آن لازم است.
وزیر بهداشت در رابطه با امر آموزش اظهار داشت: اصلاحات طرح پزشک خانواده قدم به قدم انجام می شود و اصلاح یک کار که غلط شروع می شود به مراتب سخت تر از شروع یک طرح است.

وی اضافه کرد: در دو استان فارس و مازندران بنا را بر آن گذاشتیم تا پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع سلامت تاسیس شود و پزشک در این مراکز حضور داشته باشد. همچنین مراقب های سلامت را به این برنامه اضافه کردیم و طراحی شبکه نرم افزاری این برنامه نیز طراحی شده است.

هاشمی بیان داشت: اقدامات فعلی در طرح پزشک خانواده به این شکل است که در شهرهای زیر 50 هزار نفر پزشک خانواده مستقر خواهد شد و در حاشیه شهرهایی که محل سکونت بیش از 10 میلیون ایرانی است نیز مراکز جامع سلامت طراحی شده و برای 3 میلیون نفر اجرایی شده است.

وی افزود: شاید پزشکان عمومی انتظار دارند اعتباراتی را در مسیری هزینه کنیم که دستاورد مطلوبی ندارد. متاسفانه تاکنون بجای توجه به بهداشت بیشتر درمان را تبلیغ کردیم و مراجعه به پزشک را افزایش دادیم.

درمان چاه عمیقی است که پر نمی شود
 
وزیر بهداشت، درمان را چاه عمیق پر نشدنی دانست و گفت: در سال اول اجرای برنامه ها، درمان را محور فعالیت خود قرار دادیم و به این امر افتخار می کنیم زیرا مردم به شدت از این موضوع آسیب می دیدند. اما این امر به معنی بی توجهی به بهداشت نیست.

وی تصریح کرد: موضوع درمان حاصل کج رفتاری ما در گذشته است و اگر به امر بهداشت توجه می کردیم امروز گرفتار درمان نبودیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مردم ما خواهند دید قدم های این دولت در حوزه بهداشت قابل مقایسه با هیچ دولتی نخواهد بود. و معتقدم محور کار ما باید شبکه بهداشت باشد.

وی تاکید کرد: یک ریال از اعتبارات حوزه بهداشت نباید در هیچ حوزه دیگری هزینه شود و اگر چنین باشد خلاف است.

هاشمی گفت: درباره نیروی انسانی که از حوزه بهداشت رفتند نیز قرار است آنها بازگردند. قبول داریم درباره تفاوت دریافتی این نیرو ها مقداری تبعیض است اما امیدواریم در حدود قانون این فاصله را به حداقل برسانیم.

وی محور برنامه های وزارت بهداشت در حوزه دهان و دندان را پیشگیری دانست و گفت: شورای سیاست سلامت دهان و دندان را با مسئولیت خود من ایجاد کردیم. تصمیمات خوبی گرفتیم و بیشتر آنها در جهت پیشگیری است.

وزیر بهداشت گفت: تا پایان امسال حدود 3 هزار کلینیک دهان و دندان در کشور تاسیس خواهد شد و بیشترین تلاش بر این است که طی 18 ماه آینده در دوره ابتدایی بحث خدمات درمان دهان و دندان را به طور کامل اجرایی کنیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.