یادداشت/ امین اسدی

اختلافات درون خاندانی در عربستان دو چندان شد/ "محمد بن سلمان" و کلکسیون حمله به یمن

محمد بن سلمان یک جوان بی تجربه در سیاست عربستان است و خود را با ناپختگی سیاسی و هیجانات جوانی به کلکسیون حمله نظامی عربستان سعودی به یمن تبدیل کرده است،

سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران:  "امین اسدی" کارشناس مسائل منطقه‌ طی یادداشتی به بررسی تحولات اخیر عربستان و اختلافات درون خاندانی آن پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

هر روز که می‌گذرد تحولات پیچیده منطقه‌ای شیب و سرعت بیشتری به خود می‌گیرد آغاز مرحله جدید عملیات نظامی عربستان سعودی نشان می‌دهد که اختلافات درون خاندانی در عربستان سعودی روز به روز افزایش یافته است و این اختلافات سبب این شد که یک عده از شاهزادگان موافق ادامه جنگ باشند و عده‌ای دیگر مخالف جنگ با یمن،

از طرفی عربستان سعودی نمی‌تواند شکست را بپذیرد و ادامه حملات فرصت مناسبی برای آلوده‌سازی هر چه بیشتر یمن است و می‌توان اینگونه بیان کرد که عربستان از تمام جهات به بن بست رسیده است.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنرانی اخیر خود همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علی‌ها) با اشاره به حمله رژیم آل سعود به یمن این گونه بیان کردند که ما با سعودی‌ها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم، اما همیشه می‌گفتیم که آن‌ها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می‌دهند، اما چند جوان بی‌تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می‌دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد. این حرکت در منطقه قابل قبول نیست و من هشدار می‌دهم که باید دست از حرکت جنایت آمیز در یمن بردارند.

این اختلافات به ویژه در زمینه مداخله زمینی پس از حملات هوایی در یمن ملموس شد، «محمد بن سلمان» مانند آغاز حملات هوایی، برای تصمیم ‌گیری در زمینه حمله زمینی نیز شتابزده است، اما «محمد بن نایف» با آغاز مداخله زمینی در یمن مخالفت می‌کند. این مخالفت‌ها می‌تواند در ‌‌نهایت با توجه به نفوذ محمد بن سلمان در نزد پدرش که به علت بیماری اداره امور را به وی واگذار کرده، به برکناری محمد بن نایف منجر شود، که سبب افزایش شکاف و واگرایی داخل عربستان می‌شود.
 
محمد بن سلمان یک جوان بی‌تجربه در سیاست عربستان است و گر چه محمد بن سلمان با ناپختگی سیاسی و هیجانات جوانی، خود را به کلکسیون حمله نظامی عربستان سعودی به یمن تبدیل کرده است، اما تحلیلگران جیره خوار عربستانی در کمال نا‌باوری اعتقاد دارند محمد بن نایف مرد قدرتمند عربستان سعودی و مسئول اول پرونده تروریستی در این کشور سر خط سیاست‌گذاری‌های جنگی آل سعود بر ضد مردم بی‌پناه یمن را در دست دارد.

 شبکه العربیه ارگان رسمی عربستان سعودی پنجشنبه شب در همین راستا اعلام کرد که محمد بن نایف ولیعهد پادشاه عربستان سعودی و نایب رئیس دوم شورای وزیران این کشور نقش فعال و تأثیرگذاری در قانع کردن واشنگتن به حمایت از این عملیات داشته است.

نقش محمد بن نایف در پیشبرد تجاوز عربستان سعودی به یمن که تاکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر در آن به شهادت رسیده‌اند، تنها به بستر سازی‌های دیپلماتیک منتهی نمی‌شود، بلکه وی از نزدیک طرح‌های مربوط به حملات هوایی رژیم آل سعود را نیز پیگیری می‌کند. وی بلند پایه‌ترین مسئول عربستان است که از نزدیک بر روند عملیات نظامی در یمن نظارت کرده و بعد از شاه عربستان دومین مقام ارشد این کشور است که از این جنگ حمایت می‌کند.

البته محمد بن نایف انگیزه‌هایی در جنگ با یمن دارد، او به عنوان یکی از مهم‌ترین مقامات سعودی وابسته به موسسات مذهبی وهابیت در عربستان از انتشار تفکر استقلال طلبانه شیعی در بیخ گوش عربستان سعودی نگران است و آن را معضلی برای افق امنیتی پیش روی این کشور می‌داند و در خیال خام خود ادامه تاکیدش بر جنگ این است که ترسی بر دل شیعیان بیاندازد ولی زهی خیال باطل..
 
اکنون که در شرایط حمله هجوم آل‌سعود به مردم مظلوم یمن هستیم از کشورهای مستقل می‌خواهیم در برابر این رژیم سکوت نکنند و از مسئولین بلند پایه کشورمان نیز خواستاریم که اعتراضات خود را بیشتر کنند و واکنش قاطعی را دربرابر این حمله نابرابرانه نشان دهند به قول سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، حالا که این حملات صورت گرفته باید این ملاحظات شکسته شود و سکوتشان را بشکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار