«حمید رضا نعیمی»:

کم لطفی منتقدان به «سقراط» / «خانه کاغذی» اشاره به جنگ خاصی ندارد

کارگردان "سقراط" گفت: جامعه نقد باید روح، خون، قلم و نگاه خود را برای نظاره وضعیت تئاتر و نمایش‌های روی صحنه به خدمت بگیرد.

"حمید رضا نعیمی" نمایشنامه‌نویس و کارگردان در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص دیدگاهش در آثار نمایشی خود گفت: نگاه من به انسان و جهان در حال تکامل است روزگاری زن در دیدگاه من برعکس امروز نقش کمتری داشت زنها در بسیاری از جوامع و به خصوص جنگ به نسبت مردان بیشتر مورد ظلم واقع می‌شوند. این زنان‌اند که بواسطه‌ی تفکرات کثیف و غیر دینی در اسارت تحقیر می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه که گفتم تراژدی در حال وقوع قرن است من به عنوان یک مرد و کسی که در وادی هنر دردها و زخم‌های فروخورده را آشکار می کنم این مسئله را دغدغه ی خود می‌دانم.

"نعیمی" در مورد ملاک اصلی‌اش در اجرای نمایش بیان کرد: در قدم اول بنا بر ماهیت اصلی هنر نمایش، لذت بخشی و سرگرم کنندگی و بعد تبادل ایده و تفکرم با مخاطب برایم در مرکز توجه است.

وی در خصوص نمایش "سقراط" گفت: هنوز از استقبال باشکوه و بی بدیل نمایش "سقراط" هیجان زده‌ام اما از جامعه نقد تئاتر ایران توقع داشتم به لحاظ جامعه شناختی علت استقبالی را که باعث اجرای مجدد نمایش "سقراط" در سه سال پیاپی را مورد بررسی قرار دهند.

کارگردان "سقراط" در ادامه اظهار داشت: ای کاش دوستان منتقد جدا از هر گونه تعارف این قبیل مسائل را مهم تلقی کنند، اما متأسفانه جز چند نقد کوتاه که مسائل تکنیکی را آن هم نه به صورت علمی مورد نقد قرار داده، مطلبی به دستم نرسیده است در صورتی که بایسته است جامعه نقد روح، خون، قلم و نگاه خود را برای نظاره وضعیت تئاتر و نمایش‌های روی صحنه به خدمت بگیرند.

"نعیمی" در خصوص نمایشنامه " خانه کاغذی" گفت: این نمایشنامه در سال 77 به نگارش درآمد و اولین بار به کارگردانی "شهرام مکری" و دومین بار در سال 91 توسط مهدی برومند و بازیگران تئاتر کرمانشاه به روی صحنه رفت و در جشنواره فجر هم خوش درخشید.

وی در ادامه افزود: پس از بازنویسی متن اجرای مجدد نمایش به کارگردانی مهدی برومند و گروه جدیدی از بازیگران در "تئاتر باران" صورت می‌گیرد نمایش "خانه کاغذی" با موضع جنگ و خانواده یک کمدی سیاه و به دور از شعار است و اشاره به جنگ خاصی ندارد.

نعیمی در پایان گفت: آنچه که از دیرباز تاکنون معادلات را به هم ریخته است جنگ بوده تصمیم دارم نمایشی را با اقتباس از نمایشنامه "شط یک" نوشته یاروسلاوهاشک که آن هم به مسئله جنگ به طور بارز جنگ جهانی اول می‌پردازد را به روی صحنه ببرم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار