وزیر بهداشت:

توانستيم برخی از دريافت‌های زير ميزی را كنترل كنيم/ كارانه پرستاران 2 تا 3 برابر افزايش مي‌يابد

دکتر هاشمی گفت: نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی و توانمند سازی مردم در سالی که گذشت و شعار آن خود مراقبتی بود بسیار پر رنگ بود و اگر بخواهند نقد از خود داشته باشم این است که اگر قبل از شروع کار و پست وزارت آمادگی بیشتری داشتم بهتر می‌توانستم کارها را طی یکسال گذشته اداره کنم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ حسن قاضي‌زاده هاشمی، وزير بهداشت در حاشيه همایش نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که منتقدین اصلی طرح تحول چه افراد و یا گروه‌هایی هستند، افزود: پس از شروع طرح تحول و از حدود 6 ماه قبل فراخوانی برای نقد طرح تحول دادیم و فرصتی برای تمامي دستگاه‌های اجرایی و منتقدین بود تا از این طرح نقد کنند اما چون اقبال اجتماعی از این طرح بسیار بالا بود تاکنون گروه منتقد خاصی نداشتیم و نمی‌دانیم که چه گروه یا افراد خاصی منتقدین اصلی این طرح هستند و گروه منتقد نيز هدفشان خروجی این طرح یعنی بهتر شدن بهداشت و درمان مردم است. 

وي در پاسخ به این سوال که بخشی از مخالفین طرح می‌گویند قسمتی از بودجه بهداشت برای درمان هزینه شده گفت: این مطلب را تایید نمی‌کنم از ابتدا تاکید کردم خروج یک ریال از اعتبار بهداشت و یک نفر از پرسنل بهداشت به بخش درمان هم شرعا اشکال دارد.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: درست است که در سال گذشته توجهمان به حوزه بهداشت کمتر از درمان بود و این به دلیل مشکلات بسیار زیاد حوزه درمان بود به طوری که 7 ماه بعد از شروع طرح توانستیم اعتبارات حوزه بهداشت را به سختی دریافت کنیم و همکاران ما در بخش بهداشت نيز قبول داشتند در آن زمان رسیدگی به درمان نوعی پیشگیری بود. 

وزير بهداشت در پاسخ به این سوال که گام سوم طرح تحول که تغییر در تعرفه‌های پزشکی بود و برخی را بر این داشت تا تصور کنند دریافتی پزشکان بسیار بالا رفته قبول دارد یا نه گفت: مراقبت از جامعه پزشکی و مردم در برابر پرداخت‌های غیر معمول تنها راه آن تغییر دریافت‌های پزشکان و عادلانه کردن آنهاست.

وي عنوان كرد: دریافت‌های خارج از مصوبات قانونی با توجه به هدف‌گزاری دولت باید برچیده شود برخی کنترل در دریافت‌های غیر معمول در تهران تا حدودی انجام شده و در شهرستان‌ها نيز توانستیم دریافت‌های زیر میزی را کنترل کنیم و در این بخش بی‌انصافی است که اگر تصور شود دریافت‌های پزشکان بیشتر از آنچه که حقشان است بالا رفته قبول داریم و در مورد پزشکان عمومی که درمناطق محروم خدمت می‌کنند دریافتی 5 تا 6 میلیون و 12 میلیون در نقاط مرزی در نظر گرفتیم اما در نهایت این اقدامات در جامعه پزشکی و خود مردم برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های نابجا خواهد بود.

هاشمي خاطرنشان كرد: در واقع هزار میلیارد برای گام سوم هزینه کردیم تا مردم 10 هزار میلیارد هزینه نکنند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که یکسان‌سازی خدمات بیمه چه فرقی با ادغام بیمه‌ها دارد، گفت: بیمه پایه باید به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب سیاست‌های وزارت بهداشت بپردازد که در این حوزه سیاست‌گذاری با وزارت بهداشت است اما اداره این بخش به عهده سازمان‌های بیمه گر است.

وي با بيان اينكه در طرح تحول نيز رکن اصلی بیمه‌ها هستند، گفت: امیدواریم توجه بهتری به این بخش شود و باید در نظر گرفت که این موضوع در حوزه بیمه‌ها فعالیت‌های ما کاری فراتر از سیاست‌های کلی ابلاغی نیست. 

وزارت بهداشت مجري يكسان سازي بيمه‌ها نيست

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: البته یکسان سازی بیمه‌ها ایده خوبی است اما نباید تصور شود مجری آن وزارت بهداشت است. 

وي در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد منتقدین اصلی طرح تحول خود جامعه پزشکی است، گفت:جامعه پزشکی چند نفر نیست جامعه پزشکی که به مردم و دولت و اجرای طرح تحول کمک می‌کند اکثریت جامعه پزشکی هستند پزشکان و پیرا پزشکان و اکثریت جامعه پزشکی با رضایتمندی مردم از طرح تحول از اجرای این طرح خوشحالند ولی اینکه انتظار داشته باشیم همه رضایت داشته باشیم که همه راضی باشند بیشترین مشکل ما در بین خودمان و جامعه پزشکی و مطالب و ادعاهایی مطرح می‌شود که صحت ندارد. 

کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی

دکتر هاشمی در پاسخ به سوال طرح یکپارچه سازی سه دانشگاه تحت نظارت وزارت بهداشت یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ما نه وقت اضافه و هزینه اضافه داریم که بخواهیم این کار را انجام دهیم دانشگاه تهران و شهید بهشتی جزء افتخارات علمی کشور هستند و رسالت اصلی‌شان در بخش دیگری‌ است به طور کلی در تهران سه متولی برای بهداشت و درمان مردم وجود دارد و برای حمایت از مردم باید یک متولی وجود داشته باشد که زیر نظر شخص معاون بهداشت وزیر یا وزیر بهداشت فعالیت داشته باشند و یک بخش پاسخگوی نمایندگان، استانداری و ... باشند ضمن اینکه رئیس دانشگاه باید به کار خودش برسد و اگر بخواهد به درمان حاشیه‌نشینان برسند نمی‌تواند رسالت اصلی خود را در دانشگاه‌ها اجرا کنند.
 
دکتر هاشمی در پاسخ به این سوال که کمبود نیروی انسانی را چطور می‌توان حل کرد، گفت: خرید خدمت از بخش خصوصی از برنامه‌های ماست اگر ضریب اشغال بالای 85 درصد باشد بخصوص تخت‌های ویژه برایicu و ccu میتوان از بخش خصوصی خرید خدمت کرد. برای حل این مشکل 5 برنامه داریم که به زودی اعلام می‌شود.

دکتر هاشمی گفت: نیاز بیمارستان‌های دولتی کشور به تخت بالای 70 هزار است و بعید است که دولت با جایگزین سالانه 2 هزار تخت بتواند در کمتر از 35 تا 40 سال آینده این مشکل را حل کند بنابراین بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی می‌توانند برای رفع این مشکل اقدام کنند.

دکتر هاهشمی در پاسخ به این سوال که آیا ترویج زایمان طبیعی منجر به افزایش مرگ‌ و میر مادران و نوزادان نشده است، گفت: عدد مطلق کاهش 5.7 درصدی سزارین با شروع طرح تحول سلامت و کاهش 0.2 درصدی شاخص مرگ‌و‌میر مادران و نوزادان با ترویج زایمان طبیعی نشان از موفقیت این طرح در حوزه ترویج زایمان طبیعی داشته است.

وزیر بهداشت، گفت: من شخصا قبل از شروع این طرح فکر می‌کردم آمار مرگ و میر زیاد شود چرا که متاسفانه فارغ‌التحصیلان ما در رشته زنان و حتی مامایی بیشتر آموزش سزارین دیده‌اند تا زایمان طبیعی اما خوشبختانه با شروع این طرح نه تنها آمار مرگ‌ومیر زیاد نشد بلکه سیر نزولی هم دارند.
 
دکتر هاشمی اشاره کرد: مشکل جدی در ایران بخشی مربوط به مردم و فرهنگ‌سازی آنهاست و بخشی دیگر مرتبط به پزشکان است.

افزايش زايمان طبيعي در بيمارستان‌هاي وزارت بهداشت

وي درخصوص آمار افزایش زایمان طبیعی در تمام بیمارستان‌های وزارت بهداشت گفت: با شروع طرح تحول زایمان طبیعی در تمام بیمارستان‌های وزارت بهداشت رایگان انجام می‌شود و در حال حاضر تمام بیمارستان‌های تحت پوشش اين وزارتخانه زایمان طبیعی را رایگان انجام می‌دهند و اگر بيمارستاني خلاف اين امر عمل كند غیر قانونی است.

هاشمي در پاسخ به سئوالي مبني بر نارضایتی مردم از رفتار پرستاران در بیمارستان‌های دولتی و همچنین کیفیت پایین بخش خدماتی و نظافتی بیمارستان‌ها افزود: هر چند این مطلب را تایید می‌کنم که ما حتی اجازه یک مورداستخدام جدید را نداریم بنابراين مواجه شدن با چنین مشکلی دور از ذهن نیست.

وي تصريح كرد: تا قبل از شروع طرح تحول برخي بیمارستان‌ها ضریب اشغال بیمارستانی 45 تا 55 درصد داشتند و در همان زمان نيز با کمبود نیروی انسانی روبرو بودند اما با شروع طرح و رایگان شدن خدمات درمانی ضریب اشغال اين بيمارستان‌ها به 95 تا 100 درصد رسیده است.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: اين درحالي است كه هیچ افزایش نیروی انسانی بخصوص در بخش پرستاری ايجاد نشده و طبیعی است که این مشکلات به وجود بیاید. 

وي تاكيد كرد: در بخش تاسیسات و هتلینگ باید از طریق خرید خدمت شرکتی اقدام به جذب پرستار و پزشک و نیروهای خدماتی کنیم و امیدواریم به تدریج این کار انجام شود.

هاشمي درخصوص تعرفه پرستاران گفت: تعرفه پرستاری برای مراقبت در منزل كه بالای 200 مورد است به شعبه عالی بیمه دادیم.

وي بيان داشت: دریافت پرستاران منصانه نیست و این مطلب در گذشته نيز وجود داشته اما این دولت تنها دولتی بود که معوقات پرستاران را حداقل تا بهمن سال گذشته تسویه كرد.

كارانه پرستاران 2 تا سه برابر افزايش مي‌يابد

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: همچنین میزان کارانه پرستاران 1.7 برابر یعنی حدود 70 درصد از اول مهرماه اضافه شده است که از اول مهر به صورت علی‌الحساب به تمامي پرستاران پرداخت شده همچنین قرار است کارانه پرستاری دو تا سه برابر افزایش یابد که این شامل خدمات و نگهبان و سایر پرسنل غیر پزشکی بیمارستان‌هم می‌شود. 

وي گفت: از درآمد بیمارستان و بخش پزشکی 28 درصد آن به عنوان کارانه ميان نیروهای همان بیمارستان توزیع می‌شود و برای احقاق حقوق پرستاران به دنبال کار آنها هستیم. 

هاشمي در پاسخ به این سوال که نقد وزیر بهداشت نسبت به خودش وطرح تحول چیست، گفت: نقد از خودم زیاد است مثلا اینکه اگر من قبل از شروع کار آمادگی بیشتر و مطالعه بیشتری داشتم و مطالعه و آمادگیم به اندازه امروز بود بهتر می‌توانستم کار را طی یک و نیم سال گذشته اداره کنم. 

وي تاكيد كرد: نقد به طرح تحول تامین منابع مالی است که بسیار مهم است و باید انجام گیرد و موضوع دیگر بحث پایداری بیمه‌ها که درحال حاضر مبهم است و باید حل شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
با عرض سلام.چطور میشه باوزیربهداشت ارتباط برقرارکرد.خانم من چن ساله توبیمارستان خدماتی کارمیکند.ولی هنوزازاستخدام خبری نیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
کاش وزیر بهداشت به فکر فارغ التحصیلان بیکار دانشکده های علوم پزشکی هم بود . کاش از اول درس نخونده بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
اقای وزیر مگه اول وزارتش نگفت من بیمه ها را یکی میکنم اگر چه 4 سال وزارتم را روی اون صرف کنم؟ جناب آقای وزیر! شما باید به این فکر کنید که چطور وزارتخانه را از دست سهامدار بیمارستانهای خصوصی نجات بدید ویا به این فکر کنید که پزشک خانواده را راه بیاندازید تا هزاران پزشک به کار اصلیشان مشغول شوند .... با اینکارها همه این فرعیات اصلاح میشود
Iran (Islamic Republic of)
اباصلت رسولي زاده
۱۹:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
آقاي وزير بهداشت ، با تشكر از زحمات شما
من از پرسنل بهداشتي زير دست شما هستم و متاسفانه بايد بگويم كه طرح تحول سلامت كاملا غلط است و طرح تحول درمان صحيح است .
اگر قبول نداريد پس چرا شاهد هيچ تغيير معني داري نه در عرصه ي خدمات بهداشتي و نه در حوزه ي دريافتي و حقوق و مزاياي پرسنل بهداشتي مشاهده نميشود .
يعني اهميت كار ما از نگهبان بيمارستان كمتر است كه او بايد كارانه بگيرد ولي ما نگيريم . ( ضمن احترام به قشر شريف و زحمتكش نگهبانان بيمارستان )
پس اگر انگيزه ي ما بيشتر شود و بجاي شغل دوم و سوم ، تمام دغدغه ي ما بشود سلامتي مردم قطعا ورودي بيمارستانها كمتر خواهد شد و در درازمدت هزينه هاي سرسام آور بيمارستانها كمتر خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
تکنیسنت
۱۸:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
هنوز کارانه. ماه مهر تا اسفند فوریتهایه پزشکی. استان ایلام پرداخت نشده لطفا اطلاع رسانی کنید به مسولین
-
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
قابل توجه وزیر پرتلاش آموزش وپرورش آیا معلمان نمی توانند کارانه داشته باشند؟