"سیامک عباسی" در آیین رونمایی از مجموعه "خاطرات متروک"؛

این اثر یک پروژه فرهنگی است

سیامک عباسی گفت: این پروژه هدف فرهنگی داشت و از لحاظ فرهنگی به راه های غیرفرهنگی وارد نشدیم و با خون دل این دو سال را سپری کرده و به اینجا رسیدیم.

این اثر یک پروژه فرهنگی استبه گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین رونمایی از مجموعه شعر خواننده مطرح موسیقی پاپ ایران "سیامک عباسی" باعنوان "خاطرات متروک" باحضور هنرمندانی از عرصه موسیقی از جمله "محمدعلی بهمنی"، "بابک صحرایی"، "میثم یوسفی"، "حسین غیاثی"، "آراد آریا"، "سهراب پاکزاد"، "سعید کریمی"، "امیر عظیمی" و "امیر ارجینی" در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

"اشکان خطیبی" در ابتدا برنامه به عوان مجری به روی سن آمد و گفت: امروز می خواهیم جشن تولد بگیریم برای اثری که از سه مدیوم هنری رد شده است. اول از همه ادبیات مدیوم دوم عکس و سوم، مدیوم موسیقی که امروز قطعاتی از آن را خواهید شنید. "خاطرات متروک" می تواند واگویه های شاعری باشد که فضای کابوس واری را تجربه کرده است.

در ادامه برنامه "عباس حاجی محمدی" عکاس مجموعه "خاطرات متروک" به روی سن آمد و در ابتدا گفت: بنده تقریبا 10 سالی است که "سیامک عباسی" را می شناسم و از دوستان قدیمی من است و حدود 8 ماه پیش بود که موضوع جمع آوری چنین کتابی را مطرح کرد و پیشنهاد داد تا باهم یک همکاری در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: شخصیت "سیامک عباسی" را می شناسم، خیلی فعال و پرانرژی است. عکس ها مجموعه ای از بهترین تک عکس های من است که آن ها را با وسواس انتخاب کردم. اگر کاستی در تصویر است به عکس های من برمی گردد ؛ زیرا هماهنگ کردن عکس ها با اشعار کار بسیار سختی است و در انتها امیدورام که کارها مورد پسندتان واقع شود.

خطیبی در ادامه برنامه گفت: "امیر عظیمی" برای مجموعه خاطرات متروک موسیقی را در 4 موومان نوشته و ضبط کرده است و آماده انتشار است که به دلیل مشکلاتی انتشار آن به تعویق افتاده است.

"محمدعلی بهمنی" استاد شعر و ترانه در ادامه برنامه عنوان کرد: من به اتفاق های ناگهانی مثل شعر که خود یک ناگهان است خیلی معتقدم و آشنایی من با "سیامک عباسی" نیز یک ناگهان بود که خوشبختانه این ناگهان ها برای من همیشه شیرین بوده است.

وی ادامه داد: تصویرها و عکس های این مجموعه واقعا شگفت زده ام کرد. بسیار خوب بود و من بیش از اینکه به شعر توجه کنم به عکس ها توجهم جلب شد. عکس ها و شعرها خیلی خوب هستند و ارتباط خاصی بین شعرها و عکس ها وجود دارد.

بهمنی تصریح کرد: خوشحالم که در جمع شما هستم و اعتقاد دارم باید همدلی و هم باوری داشته باشیم. معمولا در رونمایی ها هیچ وقت درون کتاب دیده نمی شود.

"سیدعباس سجادی" مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران در ادامه برنامه گفت: به نظر من آن چه که در دیباچه کتاب آمده بهترین نقد بر کتاب است. "سیامک عباسی" ادعای شعر ندارد ولی از خیلی از مدعیان شاعرتر است. وی ذاتا شاعر است و در حوزه ترانه و موسیقی سبک خود را نشان داده است و اینجا هم می توان ردپای شعر را به راحتی دید.

وی افزود: انتخاب عکس ها و سیاه و سفید بودن آن عمق شعر را چند برابر کرده است. کودک درون "سیامک عباسی" خیلی فعال است چون در سرتاسر این کتاب به دوران کودکی ارجاع می دهد و البته که امیدورام عکس این عکس ها آینده "سیامک عباسی" رنگی باشد.

خطیبی در ادامه عنوان کرد: اثری چون خاطرات متروک خاطرات ذهنی است که به روزمرگی تن نمی دهد و ذهنیتی است که با هر مدیوم هنری چون فیلم، تئاتر و موسیقی تلفیق می شود به همین خاطر است که به "سیامک عباسی" لقب مرد نامرئی و مرد پشت پرده موسیقی را می توان داد و باید به خواننده جوان تبریک بگوییم که تفکر و ایدئولوژی را به شهرت و روزمرگی ترجیح داده است.

"سیامک عباسی" شاعر و خواننده در ادامه برنامه به روی صحنه آمد و در ابتدا گفت: این کتاب را واقعا یک کتاب نمی بینم و از همان اول آن را یک پروژه می دانستم و از همان ابتدا به ذهنم آمد که این مفاهیم را بر روی کاغذ بیاورم.

وی ادامه داد: نمی شد خیلی از این مفاهیم را در قالب معمول ترانه گنجاند به همین خاطر سعی کردم که در یک قالب دیگری آن را تجربه کنم. این کار یک عمل کوششی نبود ولی تمام سعی ام را کردم که در قالب فرم یک ری فرم را تجربه کنم.

خواننده "خوشبختیت آرزومه" تصریح کرد: از "عباس حاج محمدی" خواهش کردم که بیاید و آثار را با عکس هایش یک متابقتی بدهیم و سعی کردیم برای بعضی از اشعار عکس تولید کنیم. از آنجا که حاج محمدی یک عکاس مستند است سعی کردیم فضاها را شکار کنیم به همین خاطر برای تولید عکس چند سفر رفتیم.

وی افزود: در انتشار کتاب سعی کردیم یک اتفاق متفاوت را پیش بگیریم که آن همراهی مدیوم بسیار بزرگی چون موسیقی است. از "امیر عظیمی" خواستم که برای این کار موسیقی بسازد و خیلی تلاش کردیم تا متوجه شویم که چه نوع موسیقی می تواند مفاهیم این کار را در بربگیرد.

عباسی عنوان کرد: در واقع شبیه یک سوئیت و در چهار موومان و چیزی شبیه به موسیقی فیلم است. که تلاش کردیم به شکل کلاسیک، با سازهای عمدتا آکوستیک آن ها را اجرا کنیم و در موومان سوم فضای الکتریک را ساختیم و اشعار توسط خودم دکلمه شد که متاسفانه بخاطر مشکلاتی موفق نشدیم سی دی آن را منتشر کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما فضایی را درست کردیم تا راحت تر مفهوم به مخاطبت انتقال پیدا کند به همین خاطر به این فکر کردیم که چرا اشعار من باید محدود باشد به فارسی زبان ها و برای این پروژه نمی خواستم زمان را از دست بدهم به همین خاطر این کتاب را به چندین زبان دنیا ترجمه کردیم و قرار شده در کشورهای مقصد هنرمندانی دکلمه اشعار را بر روی همین موسیقی اجرا کنند.

"سیامک عباسی" در انتها خاطر نشان کرد: معمولا در فضای فرهنگی جامعه، هدف وسیله را توجیح نمی کند. این پروژه هدف فرهنگی داشت و از لحاظ فرهنگی به راه های غیرفرهنگی وارد نشدیم و با خون دل این دو سال را سپری کرده و به اینجا رسیدیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.