آیت الله جوادی آملی:

حیاء نخستین پیام الهی در سوره علق/اخلاق کریمانه چیست؟

آیت الله جوادی آملی گفت: برای رسیدن به اخلاق کریمانه لازم است آنچه را که خدای متعال به واسطه فرستادگان و برگزیدگان خود فرموده، اطاعت نموده و در زندگی خود تجلی دهیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود که به روال پنجشنبه ها در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با اشاره به نزدیکی ایام پر فیض اعتکاف اظهار داشت: انسان برای رسیدن به انسانیت نیازمندبه اخلاق کریمانه است، هدف از اعتکاف هم همین است؛ انسان از اعتکاف به خود شناسی و سپس به شناخت خدا می‌رسد. 

وی در دیدار با دانشجویان دانشگاه‌های تفرش، صنعتی امیرکبیر، خواجه نصیر طوسی تهران، اساتید حوزه علمیه خواهران و حافظان قرآن که در این جلسه درس اخلاق حضور داشتند با اشاره به اینکه ماه رجب و شعبان فرصت بسیار مناسبی برای خودسازی و رسیدن به اخلاق کریمانه است، فرمود: منظور از اخلاق کریمانه، اطاعت از دستورات الهی و پیروی از سیره زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه طاهرین(علیهم السلام) است. 

معظم له ادامه داد: برای رسیدن به اخلاق کریمانه لازم است آنچه را که خدای متعال به واسطه فرستادگان و برگزیدگان خود فرموده، اطاعت نموده و در زندگی خود تجلی دهیم. 

وی با تاکید بر این که کسب اخلاق کریمانه نباید بهانه‌ای برای دستیابی به بهشت و خوف از خداوند متعال باشد، ابراز داشت: آنچه مهم است، پیروی از سبک و سیره زندگی اهل بیت(علیهم السلام) برای رسیدن به اخلاق کریمانه می باشد. 

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: اهل بیت(علیهم السلام) چون خود کریم بودند، دوست دارند انسان‌ها هم اهل کرامت باشند. انسان‌های کریم برای رسیدن به بهشت و ترس از خدا، ذات اقدس الهی را پرستش نمی‌کنند، بلکه برای رسیدن به اخلاق کریمانه و مکارم اخلاق خدا را اطاعت می‌کنند. 

این مرجع تقلید افزود: اقرء‌هایی که در قرآن کریم تکرار شده، بیانگر حقیقت اخلاق کریمانه بوده و تأکید می کنند که انسان باید برای رسیدن به مکارم اخلاق قدم بردارد. 

آیت الله جوادی آملی با بیان این که اولین درس قرآن کرامت و نخستین پیام الهی در سوره علق، درس حیاء است، گفت: پبامبران الهی تأکید فراوانی بر اخلاق کریمانه داشتند و برای رسیدن به این مهم، تلاش خود را برای پرستش خداوند متعال به کار می بستند. 

ایشان با اشاره به این که انسان برای رسیدن به انسانیت نیازمندبه اخلاق کریمانه است، ابراز داشت: هدف از اعتکاف هم همین است؛ انسان از اعتکاف به خود شناسی و سپس به شناخت خدا می‌رسد. 

معظم له اظهار داشت: اگر عبادت انسان برای شوق به بهشت و ترس از خدا نباشد، این عبادت کریمانه و خالصانه خواهد بود. 

این مفسِّر قرآن ادامه داد: در این صورت، انسان به این اعتقاد خواهد رسید که همه عالم در محضر خدا است؛ لذا در این محضر اجازۀ تخطی و عبور از قوانین الهی را به خود نمی دهد و در نتیجه به قرب الهی و مقام کریمانه خواهد رسید. 

معظم له با اشاره به این که بهترین کلام و اخلاق برای گوش دادن، کلام گهر بار خداوند متعال، اهل بیت(علیهم السلام) و آموزه‌های قرآنی است، یادآور شدند: انسان با گوش دادن به کلام این بزرگواران و عمل نمودن آن، عاشق خدا می‌شود و او را پرستش خواهد کرد. 

این مرجع تقلید خاطرنشان ساخت: جای تعجب است که با وجود این همه صدای زیبا و کلام نورانی قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، جامعه اسلامی از این صداهای نورانی فراری بوده، به دنبال مباحثی بی ارزش می‌گردد. 

وی ابراز داشت: اگر انسان در مواجهه با آموزه‌های دینی، عمل گرا باشد، تبدیل به فرشته خواهد شد. بنابراین همواره باید مراقب گوش‌های خود باشد، تا هر چیزی را نشنود و گوش ندهد. 

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که دنیا، دار عبرت است، فرمود: بزرگان دین، قبرستان را مدرسه‌ای برای رسیدن به مکارم اخلاق قرار می دادند و با بهره گیری از این ظرفیت، مهمترین فائده قبرستان را مدرسه بودن آن می دانست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار