ديلي تلگراف:

پادشاه عربستان دست به انقلاب سلطنتي زده است

روزنامه دیلی تلگراف در مقاله ای، به بررسی اقدام اخیر پادشاه عربستان در ایجاد تغییرات گسترده حکومتی پرداخت.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در مقاله ای اعلام کرد پادشاه عربستان با تغییر ولیعهد و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جسورانه، خود را درگیر تصمیم هایی کرده است که پیشینیان وی از آنها دوری کرده اند.

این روزنامه ذر گزارش خود می نویسد: حاکمان سعودی معمولا اهل امتیازدهی هستند و از تصمیم های بزرگ خودداری می کنند. اگر هم تغییر سیاسی ایجاد شود، روند آن بسیار کند است.

این فرض عادی در مورد سیاست های عربستان سعودی بود که اکنون ملک سلمان با سرعتی قابل توجه آن را دگرگون کرده است. این پادشاه ضعیف 79 ساله که از ماه ژانویه بر تخت نشسته است، با تغییر ناگهانی ولیعهد خود نسخه سعودی از یک انقلاب سلطنتی را اجرا کرد. 

این روزنامه در ادامه می افزاید:تاکنون سلطنت بین پسران عبد العزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی جدید که در سال 1953 درگذشت، دست به دست می شده است؛ به همین سبب پیشینیان پادشاه کنونی، سرسختانه در برابر انتقال پادشاهی به نسل دوم فرزندان آل سعود مقاومت می کنند. 

مقرن، جوانترین پسر در قید حیات عبدالعزیز آل سعود،  قرار بود وارث سلطنت باشد اما اکنون پادشاه او را کنار زده است. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه نیز پس از 39 سال از سمت خود برکنار شد.

دیلی تلگراف با اشاره به تجاوز عربستان به یمن می نویسد: برکناری سعود الفیصل با اتخاذ سیاست های قاطعانه تر همزمان شده است. ماه گذشته ملک سلمان بمباران یمن را آغاز کرد که یکی از بزرگترین عملیات نظامی در تاریخ عربستان محسوب می شود. عربستان که تا پیش از این بسیار محتاط بود و همواره تلاش می کرد در سایه، اعمال نفوذ کند اکنون آشکارا از هر اهرمی برای قدرت نمایی استفاده می کند. 

روزنامه دیلی تلگراف در پایان تصریح می کند: اکنون ملک سلمان به این باور رسیده است آمریکا در حال عقب نشینی از منطقه و رها کردن عربستان به حال خود است. از این رو تصمیماتی اتخاذ می کند که پیشینیان سلمان از آنها خودداری می کردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار