درهمایش اندیشه و عمل مطرح کرد:

برگزاری نشست‌ ماهانه اندیشه و عمل/امام موسی صدر معمار گفتگوی تکثر بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: تکثر یکی از ملزومات گفتگو بوده و امام موسی صدر خود معمار گفتگوی تکثر بوده است.

 به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران،حجت الاسلام مهدی مهریزی در بیستمین نشست ماهانه اندیشه و عمل که دیروز در مجتمع تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد با اشاره به تکثر و ملزومات گفتگو اظهار داشت: تکثر یکی از ملزومات و مقدمات گفتگو بوده و امام موسی صدر معمار گفتگوی تکثر بوده و این مسئله از نوشته‌های کتاب‌های او برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث تفاوت در گفتگو بین انسان‌ها وجود داشته که این سبب سیر منطقی بحث و اندیشه شده که خود شامل تفاوت جنسیتی، استعداد، ملزومات و تمایلات و اختلاف زندگی و همچنین تفاوت‌های نژادی و فیزیولوژی است.


استاد حوزه ادامه داد: تفاوت‌های معرفتی، ادراکی، تمایلات مادی و معنوی، فردیت و جمعیت، محیط و جغرافیا زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده به طوری که آگاهی‌های ما انسانها در حوزه دین و اندیشه بر اساس منابع معرفتی متفاوت، مختلف است.


وی با اشاره به تفاوت در باور‌ها و آداب و رسوم افزود: بر اساس تمایلات ما انسان‌ها باور‌های مختلفی داشته که این عقاید در آینده سبب پیدایش دین و مذهب شده که این مسئله باز به خود انسان نیز بستگی دارد.


وی اشاره کرد: تفاوت‌های آداب و رسوم و رفتار انسان‌ها در برابر حوادث و اتفاقات یک نوع اندیشه‌ای را ایجاد می‌کند که بعدها به فرهنگ و تمدن تبدیل شده و درک واقعیت به افراد کمک کرده که چگونه زندگی کند و همگی اختلاف بین تفاوت‌های اندیشه را نشان می‌دهد.
حجت الاسلام مهریزی تصریح کرد: نگاه دوم مدیریت تفاوت‌ها بوده که با سلیقه‌های متفاوت بتوانیم خوبی و نقص را متعادل کرده که در صورت موفقیت صلح و تمدن برقرار شده و کسی که بتواند این تفاوت‌ها را کنترل کند نقش دین برجسته می‌شود که همگی در نوشتار و دیدگاه‌های امام موسی صدر به وضوح دیده می‌شود.


وی تأکید کرد: یکی از نقاط جدی که جوامع  در مقوله پیشرفت پا نهاده‌اند این است که مسئله تکثر را قبول کرده و این موضوع سبب شده که در زندگی، انسان‌ها خوب شعار می‌دهند ولی نامطلوب دفاع کرده که این سبب تغیر نگرش و اندیشه می‌شود به طوری که سید مرتضی از علمای شیعه، قاضی الجبار را قسم می‌دهد که حرف‌هایش را بدون تحقیق و اندیشه قبول نکند که این امر باعث بوجود آمدن تمدن است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین مبین اسلام به همه علوم با دیده تقدیر می‌نگرد و مسئله مهم این است که علم گناهی جز کشف حقیقت ندارد و دین مبین، تلاش بر مدیریت کردن تفاوت‌ها را بر برچیدن آن ترجیح می‌دهد.


حجت الاسلام مهریزی ابراز داشت: امام موسی صدر به انسان‌های مختلف با ادیان متفاوت احترام می‌گذاشت و نظرهایشان را در رابطه با دین و نگرش مورد بررسی قرار می‌داده ولی به نظر و صحبت‌های انسان‌های ظالم هیچ اعتنایی نمی‌کد.


حجت الاسلام مهدی مهریزی در پایان خاطر نشان کرد: در قرآن کریم خداوند متعال پیامبران را متفاوت نشان داده و این مطلب از تکثر و اختلاف نوع گویش پیامبران با قوم خود را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/

 

برچسب ها: فرهنگ ، رسوم ، دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار