توصیه های مصرف آبمیوه برای افراد و ورزشکاران

فعالیت بدنی و روزهای گرم اهمیت مصرف نوشیدنی ها بخصوص آبمیوه های طبیعی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تحقیقات آماری اخیر نشان می‌دهد که مصرف سرانه آبمیوه در ایران، حدود ۶ لیتر و نسبت به این سرانه در کشورهای صنعتی بسیار پایین است.

بعد از 30 سالگی یک درصد از سوخت و ساز بدن کمتر می شود و به مرور زمان وزن بیشتر می شود، بنابراین باید فعالیت بدنی بالا برود و استفاده از مواد غذایی غنی از انرژی نیز کمتر شود. میزان عضلات با میزان متابولیسم بدن در ارتباط است. صد کالری اضافه در بدن در سال 5 کیلوگرم به وزن بدن اضافه می کند.

فعالیت بدنی هوازی با ضربان قلب متناسب یعنی بین 130 تا 135 چربی سوزی دارد و این امر بوسیله فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری، پیاده روی و شنا بدست می آید.

آبمیوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر تأمین بسیاری از ویتامین‌ها و مینرالهای مورد نیاز بدن، حاوی فیتوکمیکال‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و البته میزان مناسبی آب هستند. فیبر و پالپ موجود در آب میوه، علاوه بر تنظیم دستگاه گوارش، از ابتلا به بیماری های قلب و عروق هم پیشگیری می کند. هرچه زمان بیشتری از گرفتن آبمیوه و سبزی تا مصرف آن بگذرد، مواد مغذی آن بيشتر کاهش می یابد و بهتر است آبمیوه و سبزی هر چه تازه تر و با فیبر و پالپ بیشتر و عاری از مواد نگهدارنده و افزودنی مصرف شود.

آبمیوه های صنعتی موجود در بازار این نیاز را برطرف نمی کند اما در حقیقت تهیه آبمیوه و سبزیجات به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه های آبمیوه گیری در خانه چیز دیگری است و نه تنها سلامت و تازه بودن آن را تضمین می کند، بلکه با انتخاب نوع میوه و تعیین میزان غلظت و پالپ دلخواه، سلیقه هر فردی را تامین خواهد کرد.

انتخاب یک دستگاه مناسب یکی دیگر از عواملی است که می تواند مصرف آبمیوه و سبزیجات را در یک خانواده نهادینه کند. دستگاهی که علاوه بر کاربری ساده، دوام و ماندگاری بالا نیز داشته باشد و از همه مهمتر، سالم ترین و خوش طعم ترین نوشیدنی را برای ما به ارمغان بیاورد.

آبمیوه های حاوی گوشت میوه (پالپ) حاوی مواد مغذی بیشتر و در نتیجه در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی-عروقی کارآمدترند. دانشمندان با تحقیق بر میزان پلیفنول ها در نمونه های مختلف آب سیب دریافته اند که ماده مغذی انواع تیره آب سیب که مقدار زیادی پالپ میوه دارد، چهار برابر بیشتر از دیگر انواع آن است.

معده خالی آمادگی بیشتر جذب سرب و برخی دیگر از آلاینده های موجود در هوا را دارد. با نوشیدن یک لیوان آب سبزیجات، علاوه بر پیشگیری از این اتفاق، قند کافی برای شروع یک روز پرانرژی را به بدن خود هدیه خواهید داد.

توصيه‌های مفيد در مورد مصرف آبميوه

دکتر حسین ایمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در حاشیه مراسم معرفی لوازم خانگی تولیدی یک برند آلمانی برای استفاده بهتر از آبمیوه های خانگی پيشنهاد داد: از تنوع ميوه‌های رنگارنگ استفاده کنيد. بهتر است آبمیوه ها و سبزی ها قبل از غذا استفاده شود. توصیه می شود 20 دقیقه قبل از صرف صبحانه از آبمیوه ها و سبزی ها استفاده شود. شیرموز و یا آب سیب و هویج همراه با مقداری زنجبیل نوشیدنی های مناسبی هستند چون انرژی بالایی برای شما فراهم می کنند تا به فعالیت های روزانه خود بپردازيد.

او گفت: از آنجايی كه با معده خالی درصد جذب موادی مانند سرب بالاتر است، پس در هوای آلوده‌ای مثل هوای شهر تهران بهتر است هیچ وقت بدون صرف صبحانه از منزل خارج نشوید. هنگام بازگشتن از سر کار و فعالیت های روزمره آب پرتقال و لیمو شیرین، نوشیدنی های مناسبی برای وعده عصرانه هستند، به خصوص در مواقعی که هوا آلوده اعلام می شود.

دکتر ایمانی توصیه کرد: میزان ویتامین C مورد برای یک فرد نرمال روزانه 75 میلی گرم در روز است که به هنگام آلودگی هوا به 120 میلی گرم روزانه افزایش میابد، ویتامین Cاز جمله آنتی اکسیدانهایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. افزودن جعفری به آب پرتقال نیز می تواند به افزایش ویتامین C کمک کند. درهنگام گرمازدگی می توان از نوشیدنی های مثل آب هندوانه و آب طالبی استفاده کرد.

وی افزود: از آنجایی که در هنگام تعریق پتاسیم بالایی از بدن خارج می شود در روزهای گرم تابستان بدن ما احتياج بيشتری به آب و مايعات دارد و آب ميوه خنك منبع خوبی برای جبران ذخيره از دست رفته پتاسيم باشد. قبل از خواب از نوشیدنی های سبکی مثل لیمو کرفس، سیب کرفس، آب پرتقال هویچ بهتر است استفاده شود. آبمیوهایی همچون آب زرشک و شاتوت، منابع خوبی برای کاهش فشار و چربی خون هستند. آب هندوانه نیز ازجمله آب میوه های سبک مناسب برای قبل از خواب است. ترکیب آب هویج و انبه ترکیب خوبی برای تقویت چشم، به خاطر بتا کاروتن بالا است.

بهترين زمان مصرف آبميوه طبيعی

صبح: صبح زود بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه است به خصوص اگر از آب سیب، گلابی و یا انگوراستفاده کنید، چرا ‏که باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و شادابی می‌شود.

بعد از وعده غذایی: اگر می خواهید بعد از وعده های غذایی خود آبمیوه بنوشید، بهتر است از انبه، آناناس و پرتقال ‏استفاده کنید، زیرا آناناس سرشار از پروتئاز است که به هضم پروتئین کمک می کند و موجب بهبود فرآیند گوارش می شود. ‏آنزیم انبه به گوارش پروتئین گوشت کمک و از زخم معده جلوگیری می کند. آب پرتقال باعث افزایش آنزیم های گوارش ‏معده می شود و گوارش چربی ها را نیز تسریع می کند.

شب هنگام: نوشیدن آبمیوه بعد از شام اصلاً توصیه نمی شود، چرا که معده در حال استراحت است. در ضمن قند موجود در ‏آبمیوه ها بالا است و باعث جذب کالری بیشتر و در نتیجه چاقی می شود. از طرفی، فیبر بالای موجود در آبمیوه ها باعث ‏پرشدن معده و روده شده و گوارش شبانه را کندتر می کند و خواب را بر هم می زند.

قبل از وعده غذايي: توصیه می شود که قبل از وعده های غذایی از آبمیوه ها و سبزیجاتی مثل پرتقال، گوجه فرنگی جدی خوداری كنيد زیرا آنها حاوی مواد تند و تیزی هستند که با اسید معده ترکیب شده، روی دیواره معده فشار می آورند و باعث معده درد و سوء حاضمه می شوند.

باید در روزهای گرم تعریق و فعالیت های بدنی را در نظر گرفت چون باعث دفع آب همراه با پتاسیم و سدیم می شود. به همین دلیل هنگام ورزش بهتر است از نوشیدنی های ورزشی استفاده کرد که یون های از دست رفته را جبران می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ورزش ، آبمیوه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار