یک کارشناس مذهبی گفت: از نظر اسلام، احترام، محبت و نگاه مهربانانه به والدین نوعی عبادت است که باید از طرف فرزندان مورد اهمیت قرار گیرد.

حمیدرضا رحمانی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه احترام به پدر و مادر برای تمامی افراد لازم است، اظهار کرد: در خصوص احترام به والدین دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اسلامی و دیدگاه انسانی. در دیدگاه انسانی که مورد تأیید اسلام هم است، هر انسانی از لحاظ عقلانی و نه شرعی باید به پدر و مادر خود احترام و محبت داشته باشد چرا که والدین زحمات فراوانی برای فرزند خود انجام داده‌اند بنابراین احترام به والدین قابل نادیده گرفتن نیست.

رحمانی افزود: در اینجا تفاوت بین انسان و حیوان مطرح می‌شود. حیوانات قدرت درک این زحمات را ندارند اما انسان این تلاش و زحمات والدین را درک می‌کند.

وی تصریح کرد: هر فردی باید بداند که هستی و موجودیت او بسته به یک علت است و آن علت وجود پدر و مادر است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از نظر اسلام فرد علاوه بر اینکه باید قدردان والدین خود باشد، شرعاً تکالیفی را هم نسبت به آنان دارد.

رحمانی ادامه داد: از دیدگاه اسلام فرد علاوه بر اینکه در دل و وجدان خود قدردان والدین خود باشد بلکه باید در ظاهر نیز به آن‌ها احترام بگذارد.

وی اضافه کرد: از نظر اسلام توجه و محبت به والدین نوعی عبادت است و فرد حق حرفی که موجب رنجش والدین شود را ندارد.

رحمانی عنوان کرد: اگر فردی رفتار نامناسبی از والدین خود ببیند، باز هم باید به آن‌ها احترام بگذارد.

وی تصریح کرد: اگر والدینی بخواهند فرد را به اعمالی که برخلاف اسلام و شرعیت باشد، هدایت کنند، وظیفه فرد این است که درخواست آنان را رد کند اما نباید موجب رنجش آن‌ها شود.

رحمانی در پایان گفت: احترام باید متقابل باشد اگر والدین به فرزندان خود توجه و احترام بگذارد، فرزندان نیز به آن‌ها احترام می‌گذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار