رييس شبكه هپاتيت ايران :

شیوع هپاتیت c در بیماران دیالیزی از 13 درصد به کمتر از 3 درصد رسیده است

ريیس شبکه هپاتیت با بیان اینکه شیوع هپاتیت c در بیماران دیالیزی از 13 درصد به کمتر از 3 درصد رسیده است، گفت: غربالگري خون‌هاي اهدايي و حذف افراد پرخطر و درمان افراد مثبت در سال‌هاي اخير در اين كاهش نقش مهمي ايفاد كرده است.

دكتر سيد موید علويان رييس شبكه هپاتيت ايران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هپاتيت c از عوامل عفوني موثر در آسيب سلامت مردم است، گفت: بيماران هموفيلي، تالاسمي و تحت همودياليز بيش از همه در معرض ابتلا به هپاتيت c هستند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات متعدد در كشور ايران نشان داده ابتلا در بيماران هموفيلی از 20 تا 60 درصد متغير است که طی سال‌هاي اخير به كمتر از 20 درصد كاهش يافته، تصریح کرد:  شيوع در بيماران تالاسمي از 15.7 تا 63.8 درصد متغير است كه طبق برآورد كشوري به كمتر از 10 درصد كاهش يافته است.

ريیس شبکه هپاتیت ایران اظهار کرد: غربالگري خون‌هاي اهدايي و حذف افراد پرخطر و درمان افراد مثبت در سال‌هاي اخير در اين كاهش نقش مهمي داشته و در بيماران دياليزي نيز شيوع بيماري هپاتيت  c از 13  درصد به كمتر از 3 درصد كاهش يافته است.

وی ادامه داد: درمان بيماران دياليزي مثبت، ارجاع به پيوند كليه توانسته از بروز موارد جديد بكاهد و در مقايسه با كشورهاي همسايه از جمله پاكستان، تركيه، عراق، آذربايجان و كشورهاي عربي حاشيه جنوبي خليج فارس، كشور ايران با شيوع HIV كمتري در جمعيت عادي بيماران هموفيلی، تالاسمي و دياليزي همراه است.

علویان در پایان خاطرنشان کرد: درمان و پيگيري بيماران مبتلا به هپاتيت c، تالاسمي و هموفيلی نياز به داشتن تبحر كافي دارد كه خوشبختانه در كشور ما وجود دارد و امروزه مي توان موضوع اين بيماري را در بيماران خاص كنترل شده تلقي كرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: هپاتیت ، دیالیز ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.